Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Coco Chanel ju pohŕdavo nazývala „talianskou umelkyňou, ktorá šije šaty“, ona o Coco hovorila ako o klobučníčke

11.05.2019 (18/2019) Keď ako mladé dievča vydala zbierku erotickej poézie, rozhorčená rodina ju zavrela do kláštora. Ako módna návrhárka spolupracovala s najznámejšími umelcami svojej doby. Elsa Schiaparelli (1890 – 1973).
Coco Chanel ju pohŕdavo nazývala „talianskou umelkyňou, ktorá šije šaty“, ona o Coco hovorila ako o klobučníčke
5 fotografií v galérii
Pani Ronald Balcom a Elsa Schiaparelli v družnom rozhovore na párty Lady Mendl.
Autor fotografie: Getty Images

Názov jej autobiografie s názvom Šokujúci život najlepšie vystihuje životné peripetie návrhárky, rebelky a vizionárky, ktorá prišla na svet pred 129 rokmi.

Elsin aristokratický pôvod nijako nenaznačoval, akým smerom sa bude vyvíjať jej kariéra. Od útleho veku bola obkolesená krásou a noblesou rímskeho Paláca Corsini, v ktorom žila jej rodina, a ako urodzená slečna mala pred sebou jedinú životnú úlohu: dobre sa vydať.

V čase jej dospievania sa šitím oblečenia pre dámy zaoberali iba chudobné ženy a nie dcéry aristokratov. Ale slečna Schiaparelli bola iná. Už ako malá sa rada zdobila kvetmi, aby vyzerala lepšie ako rovesníčky. A keď sa stala mladou dámou, dala všetkým jasne najavo, že bude úplne iná ako jej príbuzné a známe.

Celkom na začiatku však pozornosť neupútala módnymi kreáciami, ale zbierkou erotických veršov s názvom Arethusa. Tá sa natoľko zapáčila jej priateľom, že ju nahovorili, aby ju vydala. Zbierka verejnosť naozaj zaujala a o autorku sa začala zaujímať aj tlač.

Nuž a rodina, aby zabránila škandálu, sa rozhodla, že Elsa strávi rok v kláštore vo Švajčiarsku. Z ročného pobytu vo vyhnanstve však bolo napokon iba niekoľko dní. Elsa totiž na protest odmietla prijímať potravu a rodina musela ustúpiť.

Aby zabránili ďalším excesom svojej dcéry, rodičia rozhodli, že sa musí okamžite vydať. Voľba padla na istého bohatého Rusa. Keď sa to však Elsa dozvedela, utiekla do Londýna, kde známa jej sestry hľadala pestúnku.

Elsa Schiaparelli milovala perly a nosila ich aj v súkromí. 5 fotografií v galérii Elsa Schiaparelli milovala perly a nosila ich aj v súkromí. Zdroj: Getty Images

Jedného dňa sa vybrala na prednášku vtedy veľmi populárnej náuky zvanej teozofia. Za rečníckym pultom stál charizmatický gróf Wilhelm de Wendt de Kerlor, expert na paranormálne javy, ktorý sa onedlho stal Elsiným manželom a otcom ich dcéry. Po svadbe, proti ktorej rodina nič nenamietala, mladomanželia odcestovali do New Yorku.

Manželstvo dlho nevydržalo. Ukázalo sa, že vernosť nie je silná stránka pána Wilhelma. Zahýbal Else často, románik mal napríklad aj so známou tanečnicou Isadorou Duncanovou. Mladá rodina sa ocitla čoskoro aj vo veľkých finančných problémoch.

Dospelo to až do takého štádia, že grófka Schiaparelli bývala istý čas v najlacnejšom hoteli a jej dcéra Maria Luisa Yvonne Radha de Wendt de Kerlor, ktorú jej mama volala Gogo, spávala v škatuli od pomarančov.

Else vtedy prišli na pomoc známi umelci, s ktorými rýchlo našla spoločnú reč. Zoznámila sa s fotografom Manom Rayom, maliarom Marcelom Duchampom i básnikom a grafikom Francisom Picabiom.

Práve vďake Picabiovej manželke Gaby začala Elsa čoraz častejšie navštevovať jeden butik s francúzskou módou. Vďaka tomu, čo v ňom videla, pochopila, že mestom jej života by sa mal stať Paríž. Keďže manželstvo bolo už dlhší čas v troskách, Schiaparelli požiadala o rozvod. Následne sa vrátila k svojmu pôvodnému menu, čím v očiach konzervatívnej rodiny urobila ďalší škandál.

Slávne svetre

Do Paríža pricestovala v roku 1922. Už vtedy bolo hlavné mesto Francúzska mekkou módy a umenia. Rozvedená Elsa sa v umeleckom svete rýchlo aklimatizovala. Jedným z jej priateľov sa stal známy módny návrhár Paul Poiret.

Aj Elsa túžila robiť módu. Výborne kreslila, ale keď svoje prvé návrhy ukázala vo vtedajšom populárnom módnom dome Magy Rouff, povedali jej, že nemá talent. Rodená rebelka sa však nevzdala a vyšlo jej to. Cestu k vysnívanej práci a sláve jej napokon priniesol sveter.

Jeden veľmi zaujímavý raz videla na svojej známej, od ktorej sa dozvedela, že ho kúpila od istej arménskej emigrantky. Elsa ju vyhľadala a ponúkla jej, aby uplietla tento kus oblečenia pre ňu, ale podľa jej vlastného návrhu. Išlo o čierno-biely sveter s motívom mašle, ktorý vytváral dojem blúzky so svetrom.

A potom sa takto nahodená vybrala do hotela Ritz, kde okamžite vyvolala pozornosť. Všetky ženy chceli mať odrazu taký sveter ako Elsa a tá mohla zamestnať všetky v Paríži žijúce Arménky, aby pre ňu pracovali.

Návrhárka rada provokovala – aj nohavicovým kostýmom. 5 fotografií v galérii Návrhárka rada provokovala – aj nohavicovým kostýmom. Zdroj: Getty Images

A tak prerazila v módnom svete svojím jednoduchým, ale originálnym nápadom – svetrami, ktoré si ihneď obľúbil celý svet a časopis Vogue ich označil za majstrovské dielo.

Netrvalo dlho a nežné pohlavie sa pýšilo aj inými modelmi navrhnutými Elsou Schiaparelliovou. Ona sama vtedy pochopila, že prišiel čas, aby si založila vlastný módny salón, a jej priateľ Paul Poi­ret ju v tom veľmi podporoval.

Elsa a Coco – veľké rivalky

V čase, keď do módy prichádzal zdravý životný štýl a ľudia začali masovejšie športovať, vycítila príležitosť a v roku 1928 si na Rue de la Paix otvorila salón Schiaparelli – Pour le sport, kde predávala pletené športové oblečenie, plavky a doplnky. Spojila luxusnú haute couture módu s bežným, športovým štýlom, čo bolo v tom čase nevídané.

Nezostala však iba pri tom. O pár rokov neskôr pribudli ďalšie salóny Schiaparelli – Pour la ville a Pour le soir.

Prvé večerné plesové šaty navrhla v roku 1931 a hneď nimi vzbudila veľkú pozornosť. Niektoré časti, ktoré sa iné návrhárky pokúšali skryť alebo zakomponovať tak, aby boli čo najnenápadnejšie, Elsa práve exponovala. Vyvolalo to senzáciu, ale i kontroverzné nálady – od nadšenia po pohoršenie a nechuť.

Schiaparelli si už však zvykla na to, že všetko, čo robí, vyvoláva v ľuďoch protichodné reakcie. Aj vďaka tomu, že sama nosila svoje vlastné modely šiat, sa stala významnou postavou parížskej módy a spoločenského života.

Mimoriadny úspech, ktorý jej priniesol predaj ňou navrhnutého oblečenia, ju priviedol k tomu, že svoj hlavný stan preniesla na novú, veľmi prestížnu adresu. V roku 1935 otvorila ako jedna z prvých na Place Vendôme butik prêt-à-porter, v ktorom si mohli dámy nakúpiť nielen jej modely, ale aj doplnky.

Iba kúsok od nej mala svoje kráľovstvo jej najväčšia vtedajšia rivalka Coco Chanel. Hoci mali obe rovnaký prístup k móde a predstavovali revolučný prístup k tomu, čo sa dovtedy nosilo, nemali sa v láske. Návrhárky sa úprimne nenávideli.

Minimalistka Coco neznášala Elsu pre jej nápadité a zo svojho pohľadu niekedy až gýčovité návrhy a Elsa zas považovala návrhy Coco za nudné a smutné. Obe ženy sa o sebe vyjadrovali dosť neúctivo.

Coco Elsu pohŕdavo nazývala „talianskou umelkyňou, ktorá šije šaty“ a tá jej nezostávala nič dlžná. O Coco hovorila ako o klobučníčke, čím jej pripomínala začiatky jej kariéry.

Šokujúca ružová a surrealisti

V čase, keď bola Coco Chanel verná čiernej a bielej, v butiku Schiap, ako ju známi volali, sa začali objavovať čoraz extravagantnejšie šaty. Elsa veľmi často využívala predovšetkým ružovú, ktorú volala „shocking pink“.

Po prvý raz použila šokujúcu ružovú farbu pri návrhu flakónu svojho parfumu Shocking s orientálnou zmyselnou vôňou. Inšpiráciou na jeho tvar sa stali prsia herečky Mae Westovej.

Elsa milovala ružovú farbu až tak veľmi, že ju vrátila do módy. 5 fotografií v galérii Elsa milovala ružovú farbu až tak veľmi, že ju vrátila do módy. Zdroj: Getty Images

Schiaparelli pri práci veľmi pomohlo priateľstvo so známymi surrealistickými umelcami, čo sa odzrkadlilo aj v jej tvorbe. Niektoré šaty vytvorila v spolupráci s básnikom, grafikom, divadelníkom a filmárom Jeanom Cocteauom a do histórie vošla aj jej spolupráca s fenomenálnym maliarom Salvadorom Dalím a jeho ženou Galou.

Z tohto obdobia pochádzajú najslávnejšie návrhy a modely Elsy Schiaparelliovej. Jej excentrické kúsky si rýchlo našli svoje obdivovateľky medzi vtedajšími najväčšími svetovými hviezdami. Nosili ich napríklad Marlen Dietrich, Greta Garbo, Katharine Hepburn či Wallis Simpson, vojvodkyňa z Windsoru.

Niektoré z nich predvádzali šaty aj na Elsiných inovatívnych módnych prehliadkach. Aj tu si návrhárka pripísala na svoje konto jedno prvenstvo. Dovtedy sa kolekcie oblečenia prezentovali iba tak, že modelky sa prechádzali medzi dámami v sále.

Elsa začala ako prvá robiť módne prehliadky inak. Modelky predvádzali šaty na móle s hudobným sprievodom. Elsa kládla dôraz na scénografiu i choreografiu prehliadok. Preto viacerí odborníci na módu konštatujú, že práve ona stojí za takou podobou módnych prehliadok, ako ich poznáme dnes.

Vojna priniesla úpadok

Neobyčajne plodné obdobie v kariére Elsy Schiaparelliovej prerušila, podobne ako v prípade mnohých iných módnych domov, 2. svetová vojna. Jej posledným surrealistickým a zároveň bolestivo praktickým návrhom bola kombinéza s veľkými vreckami, ktoré mohli v čase náletov nahradiť tašku.

Návrhárka ju vytvorila v roku 1939 a krátko nato odišla z Paríža do Spojených štátov. Vrátila sa v roku 1945, ale už nikdy nebola taká úspešná ako pred vojnou.

Epocha surrealistov a umeleckého sveta, ktorý tvorili, sa chýlila ku koncu. V móde začal udávať tón Christian Dior a jeho „new look“. Krok s ním bolo čoraz ťažšie udržať nielen pre Schiaparelliovú, ale aj pre Coco Chanelovú.

Elsin módny dom začal po vojne upadať a napokon sa musel obmedziť iba na predaj parfumov. Nezachránil ho ani mladý Hubert de Givenchy, ktorého Elsa zamestnala ako vedúceho módneho návrhára.

Ona sama sa vtedy zameriavala na písanie svojej autobiografie s názvom Šokujúci život. V roku 1954 módny dom úplne zatvorila. Elsa zomrela v roku 1973, ale jej dedičstvo zostalo živé. Šaty, ktoré navrhla, a najmä tie, ktoré vytvorila v spolupráci s Dalím a Cocteauom, sa dnes predávajú na aukciách za rekordné sumy a často ich vystavujú v múzeách a galériách umenia.

Veľká vizionárka ešte stále inšpiruje. Ozveny jej excentrických modelov možno nájsť aj v tvorbe Martina Margieliho a mnohých ďalších návrhárov.

Hoci Schiaparelli dnes nie je taká známa ako Coco Chanel, jej módny dom reaktivovali a má množstvo fanúšikov. Ako priznáva hlavný architekt domu Bertrand Guyon, najväčšou inšpiráciou pre dnešné projekty je samotná Elsa a jej nezvyčajná osobnosť. Silná a poetická zároveň.

So zákazníčkou vo svojom prvom parížskom butiku. Krajčírka na kolenách kontroluje merania. 5 fotografií v galérii So zákazníčkou vo svojom prvom parížskom butiku. Krajčírka na kolenách kontroluje merania. Zdroj: Getty Images


Známe výroky Elsy Schiaparelliovej

• Žena po päťdesiatke musí byť k sebe veľmi úprimná.

• Šaty, ktoré sú naozaj krásne, nie sú nikdy nemoderné.

• V ťažkých časoch je móda vždy poburujúca.

• Ženy na celom svete sa obliekajú rovnako: obliekajú sa, aby

nahnevali iné ženy.

• Perly vrátane tých lacnejších sú vždy prejavom dobrého vkusu.

• Mnohí muži obdivujú silné ženy, ale nemajú ich radi. Niektoré ženy

uspeli v tom, že sú silné a zároveň nežné, ale väčšina

z tých, ktoré sa vydali vlastnou cestou, stratila šťastie.

• Žena môže vydržať bolesť a stratu bez akýchkoľvek problémov, ale nevie, ako reagovať na šťastie.

Focus Media
VIDEO
© Život Publishing, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich prevádzkovateľ portálu.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×