Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Európania tu pracujú zadarmo, pije sa kmérska whisky a v tme pozoruje svietiaci planktón

18.05.2019 (15/2019) Kambodžské ostrovy Koh Rong a Koh Rong Sanloem sú skutočným rajom. Často ich označujú ako Karibik juhovýchodnej Ázie či Maldivy pred dvadsiatimi rokmi.
16 fotografií v galérii
Koh Toch – hlavná dedinka ostrova Koh Rong.
Autor fotografie: Lukáš Budín

Cez východ z malého medzinárodného letiska sa nám otvára prímorské mesto Sihanoukville situované na juhu Kambodže. S približne 150 000 obyvateľmi je tretím najľudnatejším mestom krajiny hneď po metropole Phnom Pénh a Takeu.

Počas celého roka tu vládne tropické počasie, rozdelené na obdobie dažďov a obdobie sucha. Ideálny čas pre turistov, ktorí začínajú túto oblasť pomaly, ale isto pohlcovať, je od novembra do mája.

Míňame nespočetné množstvo novopostavených či rozostavaných hotelov a rekreačných oblastí, na ktorých rozrastaní majú značný podiel čínski investori. O tom, že na tom skutočne niečo bude, svedčí viacero čínskych nápisov na reklamách či stenách budov.

Aj v Sihanoukville nájdete niekoľko pekných pláží, no pre väčšinu turistov je to len akási vstupná brána do ostrovného raja, vzdialeného približne 25 kilometrov.

Radšej ďalej od pláže

Plavba rýchloloďou zo Sihanouk­villu trvá len niečo vyše pol hodiny a spiatočný lístok vás vyjde na necelých 20 eur. Je otvorený, čo znamená, že vrátiť sa môžete kedykoľvek a z ktoréhokoľvek prístavu na ktoromkoľvek ostrove. Spiatočnú plavbu však treba zarezervovať aspoň deň vopred v jednej z pobočiek danej lodnej spoločnosti a je dobré zistiť si dopredu informácie o mieste príchodu a odchodu.

Z ubytovacích možností, ktoré ponúkajú viaceré strediská, sú na ostrovoch jednoznačne najlepšou voľbou drevené bungalovy, ktoré sú ako stvorené pre toto prostredie. Po skúsenosti z minulého roka, keď nás rušil nočný hluk z klubov na pláži, sme si na ostrove Koh Rong zvolili odľahlejšie miesto v kopci.

Takto vyzeral náš bungalov na Koh Rong Sanloem. 16 fotografií v galérii Takto vyzeral náš bungalov na Koh Rong Sanloem. Zdroj: Lukáš Budín

Väčšina drevených domčekov má veľkú posteľ so sieťkou proti komárom či inému hmyzu, vlastnú kúpeľňu a minimálne jeden ventilátor. S radosťou konštatujeme, že v porovnaní s vlaňajškom po celý deň takmer stopercentne funguje aj elektrina.

Bývanie v džungli so sebou, samozrejme, prináša aj nevýhody v podobe nepozvaných hostí, napríklad jašterov vo veľkosti ľudského predlaktia. Sú však celkom neškodné, na tom istom mieste dokážu leňošiť aj celý deň.

Ostrovné bábätko

Druhý najväčší ostrov Kambodže Koh Rong je veľmi mladý, do dnešnej podoby sa začal formovať až okolo roku 2000. Z celkového 61-kilometrového obvodu pobrežia je až 43 kilometrov pláží. Skutočne jedinečná atmosféra s architektúrou v ostrovnom štýle. Drevené tabule, drevené bary a reštaurácie, drevené bungalovy priamo na pláži, v džungli, či dokonca v korunách stromov. Päťhviezičkový Hilton by ste tu hľadali márne.

Hlavnou z niekoľkých dediniek je Koh Toch, kde nájdete väčšinu podnikov, ubytovacích zariadení a rôznych aktivít. K dispozícii je celá škála atrakcií a rôznych druhov zábavy od plážových posilňovní až po požičovňu motoriek.

Ide o vôbec prvé miesto, na ktoré som sa po roku rozhodol vrátiť, hoci som si mohol zvoliť inú destináciu. Miestni si tu otvorili stánky s čerstvým ovocím, miniobchodíky s potravinami fungujú zároveň ako lekárne. Dostanete v nich v podstate všetko potrebné – dokonca aj marihuanové koláčiky.

Bary a reštaurácie na ostrove sú jednoduché, ale veľmi príjemné. 16 fotografií v galérii Bary a reštaurácie na ostrove sú jednoduché, ale veľmi príjemné. Zdroj: Lukáš Budín

Únik do pohody

Koh Toch sa po západe slnka mení na párty dedinu, kde sa veselí značné množstvo alkoholom povzbudených návštevníkov. Viacero podnikov začína po zotmení plážovú grilovačku v štýle barbecue. Grilujú mäso, ryby alebo rôzne druhy morských „príšer“, zemiaky, ryžu či opekajú bagetu s cesnakom a maslom.

Je zaujímavé, že vo väčšine reštaurácií a barov pracujú cudzinci – predovšetkým Európania. Množstvo mladých, no aj starších sa tu rozhodlo usadiť na dlhšie. Napríklad mladý Poliak, ktorý spoza pultu na pláži ponúka výlety loďou a ďalšie aktivity.

„Pred štyrmi rokmi tu bol úplne iný svet. Turizmus nedosahoval ani pätinu oproti súčasnosti, a to nájdete na ostrove ešte aj dnes prázdne pláže,“ hovorí.

Koh Rong ho však uchvátil natoľko, že sa tu rozhodol ostať na neurčito. Exotický pokoj sem prišiel hľadať aj nemecký mladík, ktorý pricestoval len pred pár dňami a hneď sa zamestnal ako barman a čašník v reštaurácii. Odmena? Lôžko v hosteli, strava, pitie, no predovšetkým oveľa väčší pokoj a únik od rýchleho mestského života.

Podmorské divadlo

Keďže hneď prvý deň po večeri nám padol do oka celodenný výlet loďou, ráno sme sa vybrali do prístavu. V očakávaní klasického turistického plavidla s terasou na prvom poschodí ukazujem priateľke zo žartu malú rybársku bárku a spoločne sa smejeme, že na nej by sme asi ďaleko nezašli.

Zakrátko sa ukázalo, že je to naša loď! Nakoniec to však pridalo na originalite a po nalodení sme vyrazili za spoznávaním podmorského sveta k neďalekému ostrovčeku. Kapitán vytiahol spod motora veľkú polystyrénovú škatuľu plnú šnorchlov a už na prvý pohľad bolo jasné, že zďaleka nebudeme prví, ktorí si ich nasadia.

Chlapec s melónom. Jeho mama má na pláži stánok s občerstvením. 16 fotografií v galérii Chlapec s melónom. Jeho mama má na pláži stánok s občerstvením. Zdroj: Lukáš Budín

S vierou, že slaná voda dezinfikuje, som si náustok dýchacej trubice poriadne prepláchol a začal splývať po hladine. Len niekoľko desiatok centimetrov podo mnou sa otvárali pohľady ako z dokumentárneho filmu: nádherné pobrežie je domovom množstva rôznych druhov koralov a farebných rýb.

Nad nami sa na vrchole ostrova rozprestieral budhistický chrám, ku ktorému viedol chodník s naozaj dlhým zábradlím v tvare draka. Druhou zastávkou bol rybolov na otvorenom mori. Každý pasažier vyfasoval háčik, návnadu a valček omotaný nylonovou nitkou z udice.

Úspešne dopadol len jediný spolucestujúci s jednou rybou, kapitán ich dokázal chytiť až šesť. Aby sme netrpeli hladom, k spomínaným rybám pridali na následnej lodnej grilovačke kurací špíz, k tomu opečené bagety a šalát.

Diskoguľa a svietiaci planktón

Zatiaľ čo kapitán so svojím spoločníkom pripravovali na palube ľahký obed, vylodili sme sa na prekrásnej Long Beach. Dlhá je až 7 kilometrov, zrejme preto ten názov. Pokrýva ju biely piesok, ktorý vŕzga pod nohami ako čerstvo napadnutý sneh.

S niekoľkými chalanmi z rôznych kútov sveta, ktorých som spoznal počas plavby, sme si na pláži zahrali frisbee zápas s víťazným koncom pre „môj“ tím. Porazení musel doplávať k lodi a priniesť z plného chladiaceho boxu plechovky piva.

Po krátkom oddychu sa ozval kapitánov hlas: „Hello, barbecue!“ Po návrate na loď sme sa teda usadili k neskorému obedu, ktorý však nebol len o jedle. Náš lodivod totiž vytiahol z mrazničky dve sedmičky kmérskej whisky a štedro nalial každému, kto prejavil záujem. Ja som mu ako najbližší spolusediaci zjavne padol do oka, takže spoločných prípitkov bolo v mojom prípade o niečo viac.

Celodenná plavba loďou, vďaka ktorej sme spoznávali podmorský svet. 16 fotografií v galérii Celodenná plavba loďou, vďaka ktorej sme spoznávali podmorský svet. Zdroj: Lukáš Budín

V mimoriadne priateľskej atmosfére sme zotrvali na mieste až do západu slnka, aby sme sa už za tmy vydali v ústrety poslednej zastávke dňa. Kapitán mal na svojej rybárskej lodi namontovanú diskoguľu, ktorú po zotmení zapol spolu s tónmi tanečnej hudby.

Onedlho sme dorazili na miesto v absolútnej tme. Práve tu najlepšie vidno svietiaci planktón, pozorovateľný po zvírení vody. Tento jedinečný úkaz je pre Koh Rong typický a ponúka ďalší nevšedný zážitok.

Dobrodružstvo na skútroch

Jednou z noviniek v rámci turistického servisu je prenájom motoriek, pomocou ktorých môžete ostrov preskúmať krížom-krážom. Teda aspoň spočiatku som si to naozaj myslel. S dvadsiatimi tisíckami prejazdených kilometrov z ulíc Vietnamu a presvedčením, že nejaká ostrovná poľná cestička ma nemôže zaskočiť, som sa vydal v ústrety nečakanému dobrodružstvu.

Benzín v cene prenájmu a vedomie, že na ostrove nie je jediný dopravný policajt, len umocňoval môj príjemný pocit. Zdanlivo jednoduchý plán precestovať z juhu ostrova až na sever však narazil na nečakané ťažkosti. Keďže ide o divoký ostrov, neexistujú tu žiadne oficiálne cesty ani dopravné značenie Dokonca aj s mapou je orientácia pomerne náročná, minimálne prvý raz.

Celý deň sme teda strávili na južnej polovici ostrova a postupne sme prešli takmer všetky pláže. Na tých vzdialenejších nie sú žiadni ľudia. Len občas natrafíte na miestnu rodinku, ktorá v provizórnom stánku predáva chladené nápoje či mladý kokos.

K Police Beach sme dorazili počas výletu na motorke. 16 fotografií v galérii K Police Beach sme dorazili počas výletu na motorke. Zdroj: Lukáš Budín

Po poľných a plážových cestách sa takmer výlučne pohybujú domáci, ktorí to tu poznajú zrejme naspamäť. Niekoľko úsekov vedie priamo naprieč džungľou, čo bola pre môj mestský skúter celkom slušná výzva, no zvládol to bez problémov. Počas jazdy bežne stretnete rôzne jašterice či dokonca hady.

Po šťastnom návrate a tradičnom barbecue sme sa pripravovali na ďalší deň s plavbou na ostrov Koh Rong Sanloem.

Autentická M´pay Bay

Menší, no o to divokejší brat z tejto ostrovnej dvojice je vzdialený asi 4 kilometre a cesta z Koh Rong trvá približne polhodinu. Nachádzajú sa tu dve hlavné turistické oblasti – Saracen Bay a M’pay Bay.

Navštevovanejšia je tá prvá, poskytuje tiež širšie spektrum možností v rámci ubytovania a iných aktivít. Je to v podstate jedna dlhá pláž so snehobielym pieskom a ikonickými hojdačkami v mori, len pár metrov od brehu.

My sme viackrát zvolili aj M’pay Bay, malú rybársku dedinku, ktorá zaručuje autentickosť miestnej atmosféry. Tá je tu naozaj rodinná, keďže ľudia sa medzi sebou dobre poznajú. Nájdete tu zopár pohostinstiev, kde sa dá vynikajúco a lacno najesť, no žiadne hýrenie do rána nečakajte. Pošťastilo sa mi dokonca dostať sa medzi miestnych chlapcov a zahrať si s nimi plážový futbal.

Majiteľom strediska s bungalovmi, kde sme sa ubytovali, bol mimoriadne priateľský Škót, ktorý ochotne odpovedal na naše otázky a poradil nám, ako najlepšie stráviť dve noci na Sanloeme. Odporučil nám staršieho Angličana, ktorý tu už dva roky prevádzkuje výlety loďou.

Pokojná atmosféra na pobreží rybárskej dedinky M’pay Bay. 16 fotografií v galérii Pokojná atmosféra na pobreží rybárskej dedinky M’pay Bay. Zdroj: Lukáš Budín

Keďže na miesto sme dorazili iba dvaja pasažieri, veľmi sa mu táto plavba neoplatila. Zachoval sa však ako férový chlap a za dohodnutú sumu nám doprial celodenný, doslova súkromný zážitok na mori.

Rande so žraločím obrom

Kapitánom bol tentoraz mladý muž zo Sihanoukvillu, ktorý hovoril perfektnou britskou angličtinou. Navštívili sme viaceré pláže vrátane Saracen Bay a zobral nás aj na údajne najlepšie miesto na šnorchlovanie v širokom okolí. Skutočná nádhera, to najlepšie však malo ešte len prísť!

Kapitán už cestou z prístavu spomínal, že v okolí Saracen Bay sa vyskytuje žralok veľrybí. Najväčší žijúci druh na Zemi, ktorého bežný človek prakticky nemá šancu stretnúť. Vydali sme sa teda na miesto, kde sa mal podľa viacerých zdrojov nachádzať, a neuveriteľné sa stalo realitou.

Už z diaľky sme spozorovali typickú žraločiu plutvu nad hladinou. Niekoľko odvážlivcov dokonca plávalo v tesnej blízkosti tohto obra, ja som sa radšej držal trocha ďalej. Hoci by nás určite nezožral, neviem si predstaviť, čo by nasledovalo po jeho nečakanom prudšom pohybe.

Z paluby našej rybárskej lode to bolo o inom, priblížili sme sa k nemu a zblízka ho snímali kamerou. Z celej tejto nevšednej udalosti sa paradoxne viac tešili domáci rybári ako turisti. Ďalší dôkaz, že sme mali poriadne šťastie. Jedinec, ktorý nám skrížil cestu, meral podľa odhadov kapitána okolo štyroch metrov a vážil asi dve tony, no najväčší zaznamenaný kus dosahoval vyše 12 metrov.

Stretnutie s majestátnym živočíchom bolo pre nás tou najkrajšou rozlúčkou s tropickým rajom v Thajskom zálive.

M’pay Bay – malá rybárska dedinka zaručujúca autentickosť miestnej atmosféry. 16 fotografií v galérii M’pay Bay – malá rybárska dedinka zaručujúca autentickosť miestnej atmosféry. Zdroj: Lukáš Budín

Kambodža

Celé územie krajiny s plným názvom Kambodžské kráľovstvo je súčasťou polostrova Zadná India. Vzniklo 9. novembra 1953 vyhlásením nezávislosti od Francúzska a patrí medzi najchudobnejšie štáty juhovýchodnej Ázie. Jednou z príčin sú následky občianskej vojny a genocídy vyvolanej Červenými Kmérmi v 70. rokoch minulého storočia. Na území s celkovou rozlohou 181 040 km2 žije približne 16,4 milióna obyvateľov. Absolútnu väčšinu, až 90 percent, tvoria Kméri, okrem nich nájdete v Kambodži Vietnamcov, Číňanov, Thajčanov a zástupcov vyše dvadsiatich rôznych etnických skupín.

Jedným z hospodárskych ťahúňov je turizmus. V Kambodži sa dá platiť dvomi menami – kambodžským rielom a americkým dolárom. Kurz je približne 1 dolár za 4 000 rielov. Ceny sú tu pre našinca viac než prijateľné: pivo a nealko nápoje v priemere okolo 0,75 dolára, balená voda 1 dolár, barbecue 5 dolárov, raňajky 2 až 6 dolárov, čerstvé ovocie alebo smoothie 1 dolár. Cena ubytovania závisí od toho, aké máte nároky. Vyspať sa možno za 4, no pokojne aj za 150 dolárov.