Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Plným poldecákom vpred: Nadšenec zhromaždil jedinečnú zbierku česko-slovenských mopedov

20.04.2019 (15/2019) Nejeden pamätník uroní slzu pri pohľade na unikátnu zbierku mopedov. Tibor Markech (63) z Hornej Stredy ich zhromaždil takmer pol stovky.
Plným poldecákom vpred: Nadšenec zhromaždil jedinečnú zbierku česko-slovenských mopedov
10 fotografií v galérii
Zberateľ Tibor Markech na svojom najstaršom Pionierovi.
Autor fotografie: Vladimír Kampf

Zapálený zberateľ zhromaždil kus československej motoristickej histórie v kategórii malých motocyklov. Tú väčšina zberateľov opomenula, preto je unikátnym dielom, ktoré nemá kvalitou a veľkosťou konkurenciu.

Bývalý hodinár ešte aj dnes rád zachraňuje hodinky či nástenné hodiny. Chodia za ním zákazníci zoširoka-zďaleka.

Je to dobrý hodinár. Precízny. Puntičkárstvo využil aj pri opravách a rekonštrukciách zbierky plne funkčných motocyklov s malým obsahom do 50 cm3. Pošťastilo sa mi byť pri tom, keď ich vyťahoval na malý dvor z niekoľkých miestností, z pivnice, z kotolne, zo šopy za domom... „Moja mama spáva s motorkami. Toto je jej dom,“ smeje sa.

Jeho zbierka kompletne zachytáva historický, ale hlavne technický vývoj malých motocyklov v povojnovom Československu. Stačilo nasadnúť a držať sa jednej zásady: Ísť na plný plyn. Pri menších rýchlostiach hopsali a triasli sa. Tie najlepšie dokázali vytiahnuť aj 65 km/h.

Po dedovi

„Čierny Stadion mám od chlapca,“ začína výklad medzi motorkami.

„Ten modrý som si kúpil neskôr. Potom prišla rodina a ja som nemal na to, aby som investoval do motoriek. Chytilo ma to pred pätnástimi rokmi. Chcel som, aby vnúčatám zostala pamiatka po dedkovi. Keby som im nechal peniaze, tak ich minú a časom zabudnú aj na to, čo si za ne kúpili. Keď budú sadať na historickú motorku, tak im hneď príde na um, že ju majú po dedovi.“

Časť zbierky na dvore v Hornej Strede. 10 fotografií v galérii Časť zbierky na dvore v Hornej Strede. Zdroj: Vladimír Kampf

Nevychádzam z údivu. Hádam nechce mať pán Markech toľko vnúčat? Veď má v zbierke 41 komisiou certifikovaných mopedov plus nejaké ďalšie k tomu.

„Začal som a nedalo sa mi prestať,“ vysvetľuje. „Keď som videl niekde na vrakovisku trebárs len rám, hneď som v ňom videl motorku. Na začiatku by som si netrúfol ani pomyslieť, že sa mi podarí zhromaždiť celé ročníky. Známe Stadiony začali vyrábať v roku 1957 ešte s vidlicou smrti, ktorá sa často lámala. Jazdec potom urobil salto a zlomil si väzy...

Zaujímavé sú takzvané uši na rámoch Stadionov. Nemali žiadny iný význam, len aby sa motorka dala zdvihnúť. Uši využívali ženy na konci výroby pri ukladaní do škatúľ alebo jazdec, keď prenášal motocykel cez potok či cez prekážku,“ vysvetľuje. „Uši boli hranaté a oblé, rokmi umiestňované na rôznych miestach. Na konci výroby už nemali žiadne.“

Stadiony 23 vyrábali na vývoz aj pre americký trh. Kto si kúpil karavan, dostal k nemu československý moped.

6 712 návštevníkov

Tibor Markech nikdy nepočítal, koľko ho zbierka stála peňazí a úsilia. Svoje hobby musel občas obhajovať pred manželkou, ktorá bývala niekedy menej empatická. Aby si ju naklonil, zrekonštruoval jeden z mopedov vo vatikánskych farbách...

„Bol by som rád, keby moja zbierka zostala kompletná a našlo sa pre ňu vhodné miesto, kde by bola vystavená. Moja dcéra skúšala aj granty, ale všetko nám zamietli. Žiaľ, u nás sa asi tak ľahko neprebijeme.

Keď sme mali výstavu na Bratislavskom hrade, prišlo 6 712 návštevníkov, ohlas sme mali veľký. Dodnes mi ľudia volávajú. Pýtajú si rady, trebárs aj čísla farieb a kde zháňam súčiastky. Po tie treba chodiť na burzy. Mám za nimi najazdené tisíce kilometrov.“

Lak je základ originálneho vzhľadu. Kvalitná farba a lesk lahodia oku na už prvý pohľad. 10 fotografií v galérii Lak je základ originálneho vzhľadu. Kvalitná farba a lesk lahodia oku na už prvý pohľad. Zdroj: Vladimír Kampf

Zberatelia motoriek väčšinou nezbierajú malé motorky. Majú ich len ako milý doplnok k veľkým strojom.

„O podobnej kompletnej 50-kubíkovej zbierke motocyklov Jawa neviem. Stadiony vyrábali v českom Rakovníku a Jawetty v Prahe. Jawetta je ozajstná odnož Jawy. Stadiony robili v podstate vo fabrike na bicykle. Keď chceli vyvážať, museli používať značku Jawa a platiť za ňu. Tak to bolo aj s Pioniermi a Babetami vyrobenými na Slovensku.“

Kostra zo šrotoviska

Zbierka Pionierov je slovenská záležitosť. V Českej republike ich len vyvinuli. Sami s 50-kubíkovými „motorečkmi“ skončili. Začali ich vyrábať v Považskej Bystrici.

„Z každého modelu mám jeden. Aj Mustang Neckermann, ktorý vyrobili pri príležitosti otvorenia obchodného domu vo vtedajšom západnom Nemecku. Jeden z Pionierov som kúpil prejdený kombajnom a vrátil som mu život.“

Šikovný hodinár hovorí, že všetko by sám nezvládol. S opravami motoriek mu pomáhajú dvaja kamaráti.

„Nemôžem robiť a vedieť všetko, ale na všetkom záleží, ak chcem, aby vyzerali čo najvernejšie. Dôležitý je lak, ale aj pedále. Dnes ich už vedia vyrobiť verne. Záleží aj na ,šrauboch‘. Dávam ich vyrábať na mieru, aby boli ich zárezy aj po zatiahnutí v požadovanej rovine. Na to sú zberatelia hákliví.“

To je ona! Vidlica smrti na prvých Stadionoch si vzala veľa životov. 10 fotografií v galérii To je ona! Vidlica smrti na prvých Stadionoch si vzala veľa životov. Zdroj: Vladimír Kampf

Najviac jeho malých motoriek pochádza z búrz, jednu má zo šrotoviska. Zachránil ju pred istým koncom.

„Priekupníci väčšinou motorky dokonale oholia a predávajú ich po častiach. Treba sa snažiť a zháňať súčiastku po súčiastke. Celé motorky sú také drahé, že by som si ich nemohol dovoliť. Preto zháňam diely a všetky ich rozoberám, dávam čistiť a renovujem ich. Malé motorky sú náchylnejšie na koróziu a poškodenie.“

V Markechovom dvore sú častými hosťami zvedavci, ktorí chcú vidieť jeho zbierku. Sám zberateľ by bol najradšej, keby sa našla nejaká štátna inštitúcia a kúpili by ich od neho.

„Veď je to kus našej histórie. Rád sa im postarám o údržbu. Treba dofukovať pneumatiky, pretáčať piesty, aby neboli v jednej polohe... Treba vedieť, čo s nimi robiť. Všetky sú pojazdné. Niektoré občas naštartujem. Chytajú ako nové. Vrčia hneď. Vždy sa aj kilometer či dva preveziem.“

Na častejšie vozenie má vyčlenené tri Stadiony. Na jeden z nich si najíma jazdca, ktorý sa zúčastňuje pretekov veteránov. Tie tri majú zaplatenú aj zákonnú poistku. Ostatné sú len funkčné muzeálne exponáty. „Všetkým by som poistku nedokázal platiť.“

Zberateľ a jeho dcéra Soňa, ktorá pomáha otcovi starať sa o unikátne mopedy. 10 fotografií v galérii Zberateľ a jeho dcéra Soňa, ktorá pomáha otcovi starať sa o unikátne mopedy. Zdroj: Vladimír Kampf

Bezpečný priestor

Manažérom Tibora Markecha je jeho dcéra Soňa (30). Niežeby nemal medzi troma deťmi syna. Ten je však na väčšie a modernejšie stroje, má rodinu a je často na pracovných cestách.

„Tešila by som sa, keby sa pre zbierku našlo primerané výstavné miesto. Ocino ich síce pre záujemcov, nadšencov či pamätníkov rád vytiahne na dvor, ale už má predsa len svoj vek,“ hovorí dcéra.

Soňa si myslí, že nie všetko z čias komunizmu a spoločného Československa bolo zlé.

„Režim mal aj svetlé stránky a o nich svedčia otcove motorky. Verejnosť by k nim mohla mať lepší prístup. Malé motomúzeum môže dať dokopy už teraz. Vieme o zberateľoch, ktorí majú výkonnejšie stroje. Potrebujeme však reprezentatívny a bezpečný priestor. Veľa ľudí a firiem otcovi drží palce a boli k nám ústretoví. Má zmysel o to zabojovať.“

Zberateľ Markech hovorí, že keby nebolo Sone, tak by asi nikdy žiadnu výstavu nemal, pretože na to nemá bunky.

„Možno by si motorky po mojej smrti rozobrali a bolo by po unikátnej zbierke kompletných ročníkov,“ dodáva. „Takto je to učebnica technických inovácií. Ale možno sa už onedlho objavia na obaloch čokolád jedného českého výrobcu.“

Napriek jednoduchosti mali tieto stroje svoje čaro a zanechávali za sebou charakteristický pach nedokonale spáleného benzínu s olejom. 10 fotografií v galérii Napriek jednoduchosti mali tieto stroje svoje čaro a zanechávali za sebou charakteristický pach nedokonale spáleného benzínu s olejom. Zdroj: Vladimír Kampf

VIDEO
© Život Publishing, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich prevádzkovateľ portálu.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×