Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Hrozí vám demencia? Už pri týchto signáloch treba navštíviť odborníka!

29.03.2019 (12/2019) Seniorov postihnutých stareckou demenciou pribúda. Na rozdielod Alzheimerovej choroby, ktorá postihuje aj mladších ľudí, starecká demencia môže prísť po 65. roku života.
Hrozí vám demencia? Už pri týchto signáloch treba navštíviť odborníka!
3 fotografie v galérii
Ilustračná snímka
Autor fotografie: Shutterstock

Hoci nie sú známe presné príčiny stareckej demencie, dokázalo sa, že pri nej odumierajú mozgové bunky. Úplné vyliečenie síce nie je možné, pri skorom zistení sa však dá psychický aj fyzický úpadok spomaliť vhodnou liečbou. Je teda dôležité nepodceňovať už prvé príznaky ochorenia a včas vyhľadať pomoc.

Existuje množstvo liekov, ktoré môžu podporiť niektoré mozgové procesy a spomaliť priebeh ochorenia. Odborníci majú k dispozícii aj rôzne terapie a prístupy, ktoré uľahčujú komunikáciu človeka postihnutého demenciou.

Samotné ochorenie sa vyliečiť nedá, no dá sa účinne spomaliť a manažovať tak, aby nemalo okamžitý výrazný sociálny dosah na celú rodinu.

Na čo si dať pozor?

Už pri prvých signáloch zabúdania treba navštíviť odborníka – neu­rológa alebo psychiatra – aby sa včas diagnostikoval možný rozvoj ochorenia. Príznaky môžu byť nenápadné. Medzi takéto signály patrí napríklad, keď človek potrebuje všetko zapisovať, kontroluje sa, overuje si opakované veci, začína sa horšie orientovať v známom priestore, pletie si ľudí.

Medzi prvé a ľahšie príznaky stareckej demencie patrí znížená schopnosť logicky myslieť. Človek má problémy vyjadrovať sa, nájsť vhodné slová, dokončiť vety, často si vymýšľa historky, aby tieto príznaky zakryl.

So zhoršujúcim sa stavom človek so stareckou demenciou postupne nespoznáva svojich príbuzných, je dezorientovaný, máva premenlivé nálady, reaguje podráždene a hašterivo.

Čo však robiť v prípade, ak si senior nechce priznať, že sa u neho rozvíja starecká demencia? Podľa lekárov je takýto prístup bežný, ak sa ochorenie zachytí neskoro. Samozrejme, úlohou lekárov a rodiny nie je presvedčiť svojho blízkeho, že je dementný.

Práve vtedy sa môžu uplatniť rôzne formy profesionálnej terapie. Aj rodina sa však môže učiť, ako sa rozprávať so seniorom inak ako dovtedy.

V pokročilom štádiu ochorenia z pamäti postihnutého zmiznú aj najbežnejšie úkony. Nereaguje na svoje meno, rozpráva sa so svojím obrazom v zrkadle a zablúdi vo vlastnom svete. Už nedokáže vykonávať bežné denné činnosti, nerozoznáva teplo a chlad. V poslednom štádiu dochádza k strate reči, k inkontinencii a zanedbávaniu osobnej hygieny.

Príznaky môžu byť nenápadné. 3 fotografie v galérii Príznaky môžu byť nenápadné. Zdroj: Shutterstock

Trénujte si mozog

Ľudia s demenciou, ktorých mentálne schopnosti sa zhoršujú, sa postupne stávajú zraniteľnejšími a potrebujú oporu a povzbudenie. Každý človek s demenciou je jedinečnou individualitou so svojimi vlastnými, často veľmi rôznorodými životnými skúsenosťami. Má svoje pocity, potreby aj vlastné názory na to, čo sa mu páči a čo nie.

Napriek tomu, že demencia má svoje typické príznaky, u každého človeka a v každom štádiu sa prejavuje rôzne. Pacienti v pokročilom štádiu choroby si však vyžadujú 24-hodinovú starostlivosť rodinných príslušníkov alebo opatrovateľov. Celkové trvanie ochorenia až po koniec života predstavuje obyčajne 9 až 10 rokov.

Demencia má až 7 štádií, prvé 3 sa zvyknú označovať aj ako obdobie pred demenciou. Rizikovú skupinu, u ktorej možno očakávať rozvoj stareckej demencie, predstavujú ľudia nad 65 rokov. Už oveľa skôr, pred 50. rokom života, však treba začať so správnou životosprávou.

Predísť demencii alebo oddialiť jej rozvoj sa dá práve v tomto veku, ak sa k zdravej výžive pridá pravidelná fyzická aktivita a mozgový tréning. Okrem vyváženej stravy s dostatkom vitamínov B je veľmi dôležité práve pravidelné zaťažovanie mozgu.

Vhodné je prihlásiť sa na jazykový kurz, univerzitu tretieho veku, dobrou tréningovou pomôckou je lúštenie krížoviek, hranie šachu, mariáša či čítanie kníh. Treba si vybrať aj akúkoľvek fyzickú aktivitu, ktorá namáha mozog, napríklad jednoduché žonglovanie, pri ktorom sa posilňuje hlava aj telo, alebo cvičenie vo vode.


Ako predísť stareckej demenciiu vašich blízkych?

Všímajte si správanie svojich blízkych, najmä vo veku 70-75 rokov.

Nepodceňujte drobné výkyvy nálady, najmä ak sa opakujú čoraz častejšie.

Pýtajte sa na zmeny správania svojich príbuzných aj osôb, s ktorými sa často stretávajú.

Rozprávajte sa s postihnutou osobou a neizolujte ju. Spoločenský kontakt je dôležitou formou prevencie.

Informujte sa o priebehu choroby nielen u lekára. Cenné sú aj bezprostredné skúsenosti ľudí v našom okolí.

Dbajte na pitný režim a preventívne podávanie vitamínov.

•Dobrou prevenciou je precvičovanie psychických schopností (čítanie, lúštenie krížoviek) a mierna fyzická námaha.

Predísť demencii môže pravidelná fyzická aktivita a mozgový tréning. 3 fotografie v galérii Predísť demencii môže pravidelná fyzická aktivita a mozgový tréning. Zdroj: Shutterstock

Ako predchádzať demencii stravou:

Dôležité sú všetky vitamíny skupiny B, ale najmä:

Vitamín B9 – kyselina listová. Nájdete ju v listovej zelenine a strukovinách. Odporúčaná denná dávka je 100 g/deň.

Vitamín B1 (tiamín) – v dávke 1,4 g denne. Nájdete ho v strukovinách, ale aj v kuracom mäse, rybách, cestovinách a celozrnnom pečive.

Vitamíny C a E. Obsahujú ich citrusové plody, paradajky, papriky a orechy. Odporúčaná dávka vitamínu C: 60-100 mg denne.

Škorica obsahuje zložky proantokyanidín a cinnamaldehyd, ktoré podporujú činnosť mozgu. Aj káva znižuje „šancu“ na vývoj stareckej demencie, pretože obsahuje kofeín a antioxidanty. Odporúča sa piť ju pravidelne.

Korenie karí je bohaté na kurkumín, ktorý má protizápalové účinky.

Omega-3 mastné kyseliny sú nevyhnutné na správnu funkciu mozgu. Nájdete ich vo všetkých druhoch rýb, v orechoch a sóji. Užívajte ich v dávke 250 mg za deň, v starobe to môžu byť až 2 gramy.

Lecitín. Medzi pozitíva lecitínu patrí podpora pamäti a procesu učenia, zvyšovanie sústredenosti, prenášanie nervových vzruchov a účinnosť pri poruchách spánku.

Guarana. Na kofeín najbohatšia rastlina. Potláča únavu a vyčerpanosť, pôsobí stimulačne na psychiku, dodáva energiu a regeneruje telo. Zlepšuje pozornosť a ukladanie pamäťových stôp, podporuje činnosť mozgu a pôsobí proti starnutiu.

VIDEO
© Život Publishing, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich prevádzkovateľ portálu.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×