Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Vojnová fotografka, ktorá sa kúpala v Hitlerovej vani: Modelku Lee Miller lákal front

16.03.2019 (10/2019) Pohybovala sa vo svete celebrít a boháčov, objavovala sa na titulkách prestížnych módnych magazínov, no chcela viac. Stala sa vojnovou korešpondentkou a fotografie, ktoré urobila, otriasli celým západným svetom. Elizabeth Lee Miller.
Vojnová fotografka, ktorá sa kúpala v Hitlerovej vani: Modelku Lee Miller lákal front
5 fotografií v galérii
Legendárna fotografia z vojnových čias. Lee Miller v Hitlerovom byte, v jeho vani.
Autor fotografie: Getty Images

Keď prišla 23. apríla 1907 na svet v Poughkeepsie v Spojených štátoch, bola najmilovanejším a najobdivovanejším dieťaťom svojho otca, inžiniera a amatérskeho fotografa Theodora Millera. Dievčatko s kučeravými svetlými vlasmi a modrými očami bolo výnimočne fotogenické, a tak sa pre svojho otca stalo modelkou od útleho veku.

Na tom by nebolo nič zlé, keby Theodor svoju, neskôr aj dospievajúcu dcéru, nefotil prevažne tak, ako ju pánboh stvoril. Nahú alebo iba sporo odetú. Jeho záľuba zvečňovať Elizabeth na snímkach bola taká intenzívna a naliehavá, až sa zmenila na obsesiu.

Medzi stovkami fotografií, ktoré jej otec urobil, sa dajú nájsť aj veľmi netradičné. Elizabeth sa na mnohých z nich tvári tak, ako keby tam vôbec nebola, ako keby to nebola ona, kto je objektom fotografovania.

Ako 7-ročná zažila mimoriadne traumatizujúci zážitok. Bola znásilnená, čo vrhlo tieň na celý jej život. Tak dievča, ako aj jeho rodina o tejto téme dlhé roky nehovorili. Povrávalo sa, že ohavný čin vykonal neznámy námorník, no vzhľadom na veľmi zvláštny vzťah otca k svojej dcére sa šepkalo aj o tom, či „neznámym námorníkom“ nebol práve on.

Na štúdiá sa Elizabeth vybrala do Paríža v sprievode guvernantky, ktorú jej zabezpečil otec. Ale slobodné a mladé dievča sa rýchlo dostalo spod kontroly a vplyvu opatrovateľky.

Po niekoľkých mesiacoch sa Theodor Miller dozvedel, že dcéra sa namiesto toho, aby obdivovala exponáty francúzskych múzeí a študovala na elitnej škole, zapojila do bohémskeho života parížskej smotánky. Rozhodol preto, že sa musí okamžite vrátiť domov. Keď Elizabeth túto možnosť vylúčila, zhodli sa na kompromise – začala žiť a pôsobiť v New Yorku.

Už ako dieťa bola veľmi fotogenická a pózovala pre otca. 5 fotografií v galérii Už ako dieťa bola veľmi fotogenická a pózovala pre otca. Zdroj: Getty Images

Najvyhľadávanejšia modelka

V jedno ráno, keď sa pokúšala prejsť cez rušnú newyorskú ulicu, vbehla takmer pod auto. V poslednej chvíli ju zachránil neznámy muž, na ktorého urobila veľký dojem. Nie div, bola krásna a dokonale upravená. Na sebe mala elegantný kostým z Paríža a účes podľa najnovšej módy. V jeho očiach bola Elizabeth výnimočným zjavom.

Muž, ktorý ju zachránil, sa v tom vyznal. Bol to Condé Nast, zakladateľ a vydavateľ módneho magazínu Vogue. Elizabeth na neho zapôsobila tak silno, že jej okamžite ponúkol, aby sa stala modelkou pre jeho časopis. Ona ponuku s nadšením prijala, dala si meno Lee a objavovala sa nielen na titulkách Vogue, ale aj ďalších módnych časopisov.

Hovorilo sa o nej, že stelesňuje ducha americkej slobody, nezávislosti a modernosti. Jej krása bola neprehliadnuteľná, no zároveň to bola veľmi inteligentná žena, ktorá sa vyznala v najnovších umeleckých trendoch.

Prvý raz sa na titulke módneho časopisu objavila v roku 1927 a potom sa stala najvyhľadávanejšou modelkou vtedajších čias. Fotografovali ju najvýznamnejší módni fotografi ako Edward Steichen alebo George Hoyningen-Huene.

No inšpirovala nielen fotografov. Pablo Picasso vytvoril sériu šiestich jej portrétov, Jean Cocteau nakrútil film, v ktorom stelesňovala grécku bezrukú bohyňu, a surrealistický fotograf Man Ray vytvoril metronóm s obrázkom jej oka.

Keď Lee Millerová pózovala a robila modelku, zároveň od fotografov čerpala znalosti o tom, ako sa správať na druhej strane aparátu. Bola veľmi zvedavá, mala aj technické nadanie po svojom otcovi inžinierovi, takže ľahko a pomerne rýchlo prenikla do tajov umenia fotografie.

Učila sa od najlepších

V roku 1929 sa na rozdiel od mnohých svojich rovesníkov, ktorí vtedy prichádzali z Európy do Spojených štátov, Lee vybrala opačným smerom. Pomohla jej k tomu známosť so spomínaným veľmi vychyteným fotografom Manom Rayom.

Lee sa raz objavila v jeho ateliéri a pokúšala sa ho presvedčiť, aby ju vzal pod svoje krídla ako svoju žiačku. Povedal jej, že študentov neberie a už vôbec nie vtedy, keď sa chystá na cestu do Paríža. Viem, odpovedala mu Lee, ale aj tak pôjdem s tebou. A naozaj s ním išla.

Roky bola vyhľadávanou modelkou,neskôr sa za fotoaparát postavila sama. 5 fotografií v galérii Roky bola vyhľadávanou modelkou,neskôr sa za fotoaparát postavila sama. Zdroj: Getty Images

Toto stretnutie bolo začiatkom ich trojročnej známosti, počas ktorej vznikli najlepšie Rayove fotografie, ale aj vynikajúce a originálne práce Lee. Ich vzťah bol nielen pracovný, ale aj presiaknutý erotikou, čo sa prejavovalo na ich fotografiách. Počas dňa pracovali a večery trávili v parížskych kaviarňach, kabaretoch a na stretnutiach s inými umelcami.

Láska Mana k Lee bola nekonečná. Jacqueline Godard, obľúbená Manova modelka, povedala: „Man prvýkrát a naposledy niekomu úplne podľahol.“

Vzťah s touto fascinujúcou ženou bol pre neho fatálny. V deň, keď mu Lee oznámila, že od neho odchádza, Man uvažoval o samovražde. Napokon zostal iba pri tom, že jediným úderom kladiva roztrieskal svoj slávny metronóm.

O technike fotografovania vedela Lee veľmi veľa ešte predtým, než sa dostala do Rayovej spoločnosti, ale pri ňom v sebe rozvinula surrealistické videnie sveta, čo sa jej veľmi zišlo neskôr, keď robila vojnové fotografie. Pri Manovi sa zdokonalila natoľko, že objednávky, ktoré dostával on, vlastne vykonávala Lee a nikto nevedel, že práve ona je ich autorkou.

Celebrita fotí celebrity

Paríž opustila v roku 1932 a na Manhattane si otvorila vlastné portrétové štúdio. Fotografovala filmové hviezdy a iné celebrity, pričom používala veľmi nekonvenčný spôsob osvetlenia. Vďaka tomu sa jej práce odlišovali od ostatných.

Už rok po založení štúdia mala svoje vlastné výstavy v newyorských galériách. Veľa fotografovala tiež Egypt, kde vycestovala s ďalšou svojou láskou, Azizom Elouiom Beyom, bohatým Egypťanom, za ktorého sa v roku 1934 vydala.

Lenže Káhira, kde spolu žili, sa jej čoskoro zunovala. Mesto sa jej zdalo málo tvorivé. V tom čase, aj z nedostatku iných možností, fotografovala tak veľa, ako nikdy predtým ani potom. Viaceré z týchto fotografií sa stali súčasťou zlatého fondu svetovej fotografie.

Po troch rokoch Lee odcestovala z Egypta a rozišla sa s Azizom, lebo, ako sa ukázalo, nebola to láska jej života. Kým v Európe sa zdalo, že ich veľa spája, v Egypte sa medzi nimi vytvorila priepasť. Onedlho nato v Paríži spoznala Rolanda Penrosea, maliara, zberateľa a básnika, s ktorým potom strávila 40 rokov života.

Pravidelne sa stretávala s významnými osobnosťami. Na snímke s Pablom Picassom po oslobodení Paríža. 5 fotografií v galérii Pravidelne sa stretávala s významnými osobnosťami. Na snímke s Pablom Picassom po oslobodení Paríža. Zdroj: Getty Images

Vojna ako umelkyňa

Správa o tom, že v Európe vypukla vojna, zastihla Lee Millerovú v spoločnosti umelcov, ktorí žili svojím obvyklým bohémskym životom. Ale keď sa s Rolandom dozvedeli o útoku Hitlera na Poľsko, okamžite sa vrátili do Londýna a Lee si presadila, že bude vojnovou korešpondentkou britskej edície magazínu Vogue.

Ak dovtedy módne časopisy uverejňovali iba obrázky z parížskeho haut­e couture a amerických celebrít, fotografie, ktoré začala robiť v čase vojny, boli niečím úplne iným. Stali sa dôkazom ničenia, ktoré prebiehalo v Európe, a zároveň ukázali úžasnú citlivosť a fotografický talent ich autorky.

Lee fotografovala vojnu ako umelkyňa a dokázala z kompozícií, ktoré vznikali počas vojnových situácií, vytvoriť snímky, na ktoré sa nedalo zabudnúť.

Fotografovala bombardovaný Londýn a ľudí v plynových maskách, ktorí vchádzali do protileteckých krytov. Vo Viedni snímala umierajúce deti v nemocnici, zachytila oslobodenie Paríža, veľkú bitku pri Saint-Malo, ale aj heroickú prácu lekárov a zdravotných sestier v evakuačnej nemocnici v Normandii. V neposlednom rade fotografovala koncentračné tábory Buchenwald a Dachau.

Kúpala sa v Hitlerovej kúpeľni

Vojna zmenila aj Lee. Z elegantnej topmodelky, ktorá sa vždy obliekala podľa najnovšej módy, sa stala ženou vo vojenských bagančiach a s helmou na hlave. Vyzerala presne tak ako všetci vojaci. Lebo vtedy mala iba jeden cieľ: zdokumentovať krutosť vojny.

Edmonde Charles-Roux, hlavný redaktor francúzskeho Vogue, o nej povedal: „Lee nevedela, čo je to strach. Mala dušu pútnika a bola reportérom, akých už dnes niet.“

Medzi najznámejšie fotografie z vojny patrí obrázok, ktorý vznikol v čase, keď sa s americkou armádou vracala z Nemecka do Londýna. Vtedy sa zastavila v byte Adolfa Hitlera v Mníchove.

Tam vznikla vďaka jej spolupracovníkovi Davidovi Schermanovi slávna fotografia. Lee sedí v Hitlerovej kúpeľni vo vani bledá a unavená, vojenské baganče stoja na špinavej dlážke a nad vaňou je portrét vodcu. Bola to krása a hrôza zachytená v jednom zábere.

Alkoholičkou dvadsať rokov

Po vojne sa Lee iba ťažko vracala k normálnemu životu. Dokumentovanie vojny zanechalo na jej psychike trvalé stopy. Jej jediný syn Antony Penrose povedal, že jeho matka bola veľmi komplikovanou osobnosťou a nie práve najlepšou matkou.

„Trpela posttraumatickým syndrómom, depresiami, začala piť a bola alkoholičkou celých 20 rokov môjho života. Bolo to pre mňa, keď som bol dieťa, veľmi ťažké.“

Snímka autorky z vyhladzovacieho tábora. Po vojnových skúsenostiach považovala fotenie módy za triviálne. 5 fotografií v galérii Snímka autorky z vyhladzovacieho tábora. Po vojnových skúsenostiach považovala fotenie módy za triviálne. Zdroj: Getty Images

V 50. rokoch, keď sa pokúšala zabudnúť na to, čo videla počas vojny, sa oddala úplne inej vášni. Vášni kuchárskeho umenia. Vtedy už žila s Rolandom Penroseom, ktorého si vzala na jeseň 1947 a bývali v jednej vidieckej usadlosti vo Farley Farm v Sussexe. Na stretnutiach vo veľkom dome so záhradou sa schádzala umelecká smotánka najvyššej úrovne: Pablo Picasso, Henry Moore, Jean Dubuffet, Max Erns­­t či Joan Miró.

Lee ešte z času na čas prijímala nejaké objednávky na fotografovanie módnych kolekcií, ale už pracovala bez vášne. Fotografovanie módy sa jej zdalo po vojnových skúsenostiach veľmi triviálne. Vo Farley Farm sa dožila sedemdesiatky. V roku 1977 zomrela na rakovinu.

Jej vojnové fotografie boli schované v kufri na povale domu niekoľko desaťročí. Našiel ich tam náhodou syn Antony s manželkou. Bolo to pre nich veľké prekvapenie, pretože Lee im hovorila, že všetky fotografie zničila.

„Našli sme výsledok jej celoživotnej práce, a pritom sme chceli nájsť iba niekoľko mojich obrázkov z detstva, aby sme ich ukázali našim deťom,“ povedal Antony Penrose.

Jej syn napísal v roku 1985 prvú knihu o diele svojej matky, ktoré je aj s odstupom času považované za výnimočné.

Focus Media
VIDEO
© Život Publishing, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich prevádzkovateľ portálu.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×