Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Slovenské automobilky prepúšťajú zamestnancov: Problémy robí obchodná vojna medzi USA a Čínou

14.02.2019 (6/2019) Dva zo štyroch automobilových závodov na Slovensku avizujú prepúšťanie zamestnancov.
Slovenské automobilky prepúšťajú zamestnancov: Problémy robí obchodná vojna medzi USA a Čínou
2 fotografie v galérii
Kia Motors Slovakia prepúšťa 27 ľudí.
Autor fotografie: Archív NMH

Ešte nedávno bola situácia na trhu práce úplne opačná. Automobilky neboli schopné v našej krajine nájsť dostatok kvalifikovaných zamestnancov.

Návrat do Maďarska

„Spoločnosť Kia Motors Slovakia od 1. februára 2019 pristúpi k organizačnej zmene, ktorá si vyžiada zrušenie 27 pracovných pozícií. Ide o operátorov výlučne v hale na výrobu naftových motorov,“ informoval nás hovorca fabriky v Tepličke nad Váhom Jozef Bačé.

V závode ostáva pracovať 3 800 ľudí, k obmedzeniu personálneho stavu pristúpili pre klesajúci dopyt po naftových motoroch. Vlani ich vyrobili o 35 percent menej ako rok predtým.

„V dotknutej motorárni sme už v apríli minulého roku preto pristúpili k prechodu z trojzmennej na dvojzmennú prevádzku,“ dodal Jozef Bačé.

Jeden z najväčších zamestnávateľov na Slovensku, Volkswagen Slovakia, bude upravovať personálny stav, hovorca spoločnosti Michal Ambrovič však pre Život uviedol, že hovoriť o prepúšťaní je predčasné. V bratislavskej automobilke dnes pracuje takmer 14 000 ľudí.

„Pri všetkým zmenách kladieme dôraz na sociálnu zodpovednosť. Preto sa do istej miery spoliehame na prirodzenú fluktuáciu.“

Okrem toho predpokladajú nasadenie slovenských zamestnancov v sesterských závodoch koncernu Volkswagen v okolitých krajinách Európy či plánovaný návrat kolegov z Audi Hungaria späť do ich materskej spoločnosti.

Na Slovensko ich presunuli po tom, ako nedokázali nájsť dostatočný počet pracovníkov v našej krajine. S určitosťou však tento automobilový závod upravuje pracovné zmeny v dvoch výrobných segmentoch.

„V segmente SUV sa spoločnosť prinavráti k štandardnému trojzmennému modelu. Takzvaný kontinuálny model zmennosti (štvorzmenný) sme zaviedli v roku 2010 s predpokladom trvania jeden až jeden a pol roka,“ objasnil hovorca.

Spoločnosť ukončuje rozsiahlu fázu nábehov. Posledné dva roky boli pre nich veľmi úspešné, spustili výrobu troch nových modelov. Dnes sa však boria s nižším záujmom na trhu o luxusné SUV vozidlá a malé mestské automobily.

Nebojím sa

Automobilové závody sú vlajkovou loďou našej ekonomiky, významne sa podieľajú na tvorbe hrubého domáceho produktu, preto spomalenie výroby či prvé zlé správy vzbudzujú pozornosť. Ako postkomunistická krajina s minimom domáceho kapitálu sme boli závislí práve od takýchto zahraničných investícií.

V krajine síce spustili výrobu postupne štyri automobilové závody, práve tento sektor je však v prípade krízy najviac zraniteľný. Ako prvé totiž domácnosti odložia pri finančných problémoch kúpu nového automobilu. Naša situácia je sťažená aj tým, že sme stále do určitej miery pre polohu a veľkosť nášho štátu odkázaní na oveľa strategickejších a väčších hráčov v Európskej únii.

Dnes sa Európou už reálne šíria zlé správy o recesii v Taliansku. Krajina zápasila s veľkými hospodárskymi problémami už po nástupe svetovej finančnej krízy v roku 2008.

„Nebojím sa. Aj tí najnaivnejší analytici vedia, že tu teraz máme obchodnú vojnu medzi Spojenými štátmi a Čínou. A hlavne nás brzdí Nemecko. Je to prechodná fáza, ktorá súvisí s vonkajšími faktormi,“ povedal agentúre Reuters premiér Giuseppe Conte a dodal, že v druhej polovici roka očakáva oživenie ekonomiky.

Tretia najväčšia ekonomika v eurozóne vykázala vo štvrtom štvrťroku pokles o 0,2 percenta v porovnaní s predchádzajúcimi troma mesiacmi. Tieto údaje zverejnil taliansky štatistický úrad ISTAT.

V Devínskej Novej Vsi zase upravujú pracovné zmeny. 2 fotografie v galérii V Devínskej Novej Vsi zase upravujú pracovné zmeny. Zdroj: Archív NMH

Problémy v Nemecku

Zatiaľ iba ochladzovanie hlási ďalší strategický člen Európskej únie, Nemecko. Povestná ekonomická dynamika u našich germánskych susedov uberá na sile. Ešte v jeseni nemecké médiá zverejnili vyhlásenia Rady ekonomických odborníkov. Jej členovia poskytujú poradenstvo politikom. Podľa nich bude hrubý domáci produkt v roku 2019 rásť iba o 1,5 percenta, očakávania však boli na úrovni aspoň 1,8 percenta.

Nemci sa v tomto prípade obávajú rizík, ktoré by ešte viac zhoršili ich ekonomickú situáciu, ide hlavne o neriadený brexit či krízu eura. Dnes pre nich predstavujú problém čoraz prísnejšie ekologické normy a nižší záujem zákazníkov o automobily s dieselovými motormi.

Je tu však aj ďalší negatívny signál zvnútra najväčšej ekonomiky v eurozóne. Tamojší Ifo inštitút ohlasuje oslabenie nemeckého podnikateľského prostredia, pričom ich respondentmi je 9 000 miestnych manažérov. Nemecko je však stále napriek týmto informáciám ďaleko od hlbokej ekonomickej krízy s rastúcou nezamestnanosťou.

Vidíme výrazne pomalšie tempo, ale nie recesiu,“ povedal vedecký riaditeľ Inštitútu pre makroekonómiu a výskum podnikateľského cyklu (IMK) nadácie Hansa Böcklera, Gustav Horn.

Iní kandidáti

Slovenský analytik Ľubomír Koršňák hovorí, že všetky tieto udalosti sú súčasťou prirodzeného cyklického vývoja.

„Ekonomický rast v Európe dosiahol vrchol, teraz sme svedkami fázy spomaľovania, okrem iného sa to prejavuje aj na trhu s automobilmi a na plánoch automobilových závodov. Dopyt v Európe bude pravdepodobne nižší ako v minulosti, nastane stagnácia produkcie.

Zatiaľ by som sa vyhol čiernym scenárom, pretože všetko nasvedčuje tomu, že je to len cyklické spomalenie rastu. Nie je to ekonomický spúšťač globálnej krízy, hoci kandidátov na spustenie celosvetových problémov tohto druhu je viac, napríklad obchodná vojna USA s Čínou či brexit bez dohody.“

Naopak, prijímajú

Ako posledný prišiel na Slovensko britský výrobca automobilov Jaguar Land Rover. Aj táto automobilka avizovala problémy ešte začiatkom roka, tie sa však neprejavili v našej krajine, skôr naopak. V Spojenom kráľovstve zrušili 4 500 pracovných miest, pričom v tejto krajine zamestnávajú 44 000 ľudí.

Redukcia nastala pre brexit, obchodné napätie medzi Čínou a USA i pre zavedenie nových emisných predpisov v Európe. Mimo Spojeného kráľovstva však posilňujú personálne stavy napríklad v Číne. U nás spustili druhú vlnu náboru prijímania ľudí do závodu pri Nitre.

Vo výrobnej prevádzke pracuje 1 500 ľudí, pribudnúť ich má ešte 850, celkový počet by mal dosiahnuť až tri tisícky. Obsadzovať budú pozície operátor, mechatronik, automechanik, autoelektrikár, inšpektor kvality, retušér či údržbár. Prvé z náborových podujatí druhej vlny kampane sa už konalo v sobotu v obchodnom centre Galéria Mlyny v Nitre.

VIDEO
© Život Publishing, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich prevádzkovateľ portálu.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×