Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Bratislava zažije dopravný masaker: Jazde autom do mesta sa treba vyhnúť, tieto cesty uzatvoria

11.02.2019 (5/2019) Dopravný masaker, aký Bratislava ešte nezažila. Okrem ulice Mlynské Nivy počas dvoch rokov striedavo zavrú rôzne nájazdy a výjazdy na križovatke pod Prístavným mostom.
Bratislava zažije dopravný masaker: Jazde autom do mesta sa treba vyhnúť, tieto cesty uzatvoria
8 fotografií v galérii
Ulica Mlynské Nivy, jedna z najfrekventovanejších v meste, bude od polovice februára...
Autor fotografie: Vladimír Kampf

Je načase presadnúť z vlastných áut do verejnej dopravy. Trampoty spôsobia najmä dve mohutné obmedzenia.

Prvým je výstavba diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7. Až teraz prišla do fázy, keď citeľne obmedzí dopravu priamo v meste. Prvá etapa prestavby mimoúrovňovej križovatky Prievoz je za dverami. Už sa nebude dať zísť na Slovnaftskú. Ani z diaľnice, ani z Prístavnej.

Unikátnu križovatku pod Prístavným mostom, na ktorej vraj po dostavbe „chaosila“ aj manželka architekta a doteraz je miestom častých kolízií, takmer celú zlikvidujú. Pod mostom to už vypuklo zatvorením diaľničného zjazdu v smere Petržalka – Bratislava centrum. Stavbári musia najprv preložiť horúcovod. Čoskoro prídu väčšie uzávierky, nutné na výstavbu nových, bezkolíznych prepojení hlavných smerov.

Druhým vážnym obmedzením je rozhodnutie uzavrieť bez výnimiek ulicu Mlynské nivy, kde developer vybuduje podzemnú okružnú križovatku vedľa novej autobusovej stanice.

Možno to mohlo byť inak. Bývalé vedenie magistrátu urobilo všetko pre to, aby nepríjemné obmedzenia pred komunálnymi voľbami oddialilo. Žiaľ, dospelo to tak ďaleko, že sa nakoniec stretnú v jednom termíne.

Hromžiť za volantom

Ján Kovalčík (47), analytik Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy INEKO a odborník na dopravu, ktorého si bratislavský magistrát prizval na spoluprácu, mieni, že správy o nepríjemnej situácii, ktorá čaká Bratislavu, nie sú prehnané. Napriek tomu, že v januári bola doprava v meste plynulejšia ako obvykle.

S preložkou horúcovodu už stavbári začali (na fotografii vpravo dole). Unikátne neprehľadná križovatka pod diaľnicou bude o pár mesiacov minulosťou, postupne ju nahradia nové bezkolízne prepojenia hlavných smerov. 8 fotografií v galérii S preložkou horúcovodu už stavbári začali (na fotografii vpravo dole). Unikátne neprehľadná križovatka pod diaľnicou bude o pár mesiacov minulosťou, postupne ju nahradia nové bezkolízne prepojenia hlavných smerov. Zdroj: Vladimír Kampf

„Začiatok roka je dopravne tichším obdobím. Predvianočný zhon je za nami a časť ľudí v zime jazdenie autom obmedzuje. Okrem toho, doteraz neboli v meste žiadne významné dopravné obmedzenia. Zatiaľ sme vo fáze upozorňovania ľudí, že prídu. Je dôležité o tom hovoriť nahlas.

Ľuďmi treba zatriasť, aby si uvedomili, že obmedzenia budú doteraz najväčšie v histórii mesta. Ak ešte neprestúpili do verejnej dopravy, tak teraz je ten čas. Nebudú musieť hromžiť za volantom na dlhé kolóny. Ak niekto nemá vážny dôvod na jazdu autom do mesta, mal by sa jej vyhnúť.“

Sú ľudia, ktorí vozia denne členov rodiny do rôznych častí mesta, prípadne sa sami presúvajú toľkokrát, že auto objektívne potrebujú. No mnoho ľudí, možno väčšina, sadá do auta pre vlastnú pohodlnosť, či pocit, že takto ušetria čas.

Keby len časť z týchto ľudí pod vplyvom kampane dala šancu verejnej doprave, pomôže to všetkým. Vrátane ich samých. Ako? V lepšom prípade budú v cieli rýchlejšie. V horšom im cesta potrvá dlhšie ako autom, ale čas, kým sa vezú, môžu využiť na čítanie a nepremárnia ho za volantom. Trochu pešieho pohybu k zastávkam takisto väčšine ľudí prospeje. Samozrejme, verejná doprava musí byť dostupná.

Hovorí sa aj o záchytných parkoviskách v okrajových častiach. Z pohľadu niektorých vodičov by to mohlo byť spásne riešenie. Kovalčík si však myslí, že velebenie záchytných parkovísk v prípade Bratislavy nemá až taký význam.

„V diskusiách sa ich potreba preceňuje. Väčší význam majú v miliónových metropolách, kde majú metro ako veľmi rýchlu mestskú dopravu. Sú to mestá, kde cesta autom z okraja do centra trvá hodinu i viac, kým metrom je to za chvíľu. Bratislava nielenže nemá metro, ale nie je ani taká veľká a každodenné kolóny také dlhé, aby rozdiel v čase dojazdu bol výrazný a motivoval vodičov odstaviť auto na okraji mesta.“

Ján Kovalčík mieni, že je čas presadnúť do verejnej dopravy - vlakov, autobusov, električiek či trolejbusov. 8 fotografií v galérii Ján Kovalčík mieni, že je čas presadnúť do verejnej dopravy - vlakov, autobusov, električiek či trolejbusov. Zdroj: Vladimír Kampf

Dopravný expert tým nechce zavrhnúť význam záchytných parkovísk. Myslí si však, že ich treba budovať hlavne inde. Najmä pri železničných staniciach a zastávkach v širšom regióne.

„Cieľom by nemalo byť ponúknuť ľuďom možnosť presadnúť na hromadnú dopravu na okraji hlavného mesta. Ak už niekto prejde väčšinu cesty autom, tak to potiahne aj zvyšné kilometre až do cieľa. Presvedčiť ľudí, aby pred cieľom presadali, je ťažké.“

O to väčší šok

Možnosti parkovania pri železničných staniciach či zastávkach od Bratislavy po Malacky, Trnavu, Nové Zámky či Dunajskú Stredu sú stále mizerné. Vodiči už objavili výhody takejto dopravy. Aj pri menších železničných zastávkach parkujú nadivoko na neupravených plochách, kde sa len dá. Dopyt je. Ľudia to chápu, hoci ešte nie sú vytvorené dobré podmienky, ďalší na lepšie podmienky čakajú.

„Tí, ktorí sa prevezú od domu po stanicu autom alebo bicyklom, musia nájsť slušné podmienky na bezpečné zaparkovanie za rozumnú cenu. Najmenej nákladné opatrenia najviac podceňujeme. Na staniciach chýbajú napríklad cykloprístrešky. Alebo dobrá možnosť prestupu na lokálne autobusy. Aj to mnohých odrádza.

To, čo na Západe funguje, o tom u nás často len hovoríme. Je to vec železníc, ale aj samospráv, ktoré tvoria územné plány a požiadavky na autobusovú dopravu – aj tú treba lepšie napojiť k vlakom. Mali by na to pamätať. Ide predsa o ich občanov.“

Nemôžeme očakávať, že niekto bude na okraji Bratislavy vykupovať veľké pozemky, aby tam postavil parkoviská. Kovalčík upozorňuje aj na často zanedbané a nevyužité okolie železničných staníc, na ktorých už nefunguje nákladná doprava. Pozemky patria železniciam a sú ako stvorené pre prestavbu na parkoviská.

Od presadnutia do vlakov odrádzajú aj fámy o kvalite železničnej dopravy. Riadenie politicky poplatnými a na plnenie verejného záujmu nespôsobilými manažérmi je tragédia. S vozovým parkom je to dnes tak pol ku pol. Vďaka eurofondom u nás jazdia po koľajniciach aj moderné súpravy, no tie staršie sú pre zanedbávanie údržby neraz v zúfalom stave. Bratislavská mestská doprava má moderný vozový park rovnako ako prímestská autobusová doprava.

Okolo veľkých staníc je stále dosť nevyužitého priestoru vo vlastníctve železníc. 8 fotografií v galérii Okolo veľkých staníc je stále dosť nevyužitého priestoru vo vlastníctve železníc. Zdroj: Vladimír Kampf

„Na Slovensku máme širokú ponuku verejnej dopravy. Nie takú, ako vo Švajčiarsku, ale niektoré krajiny by nám mohli závidieť,“ mieni expert.

Prečo teda toľko ľudí denne jazdí autom?

„Prežívame dozvuky vlny prechodu na individuálny automobilizmus. Do roku 1989 si auto mohol dovoliť len málokto, v rodine bolo najviac jedno. Po páde komunizmu sa ich dostupnosť radikálne zlepšila. Za štvrťstoročie počet áut veľmi rýchlo narástol. To, čo sa dialo v západnej Európe za mnoho desaťročí, sme dobiehali skokom. O to väčší šok zažívame a o to ťažšie je pripraviť na to cestnú infraštruktúru.“

Prevýchovná facka

Najťažšie prežívajú zápchy v Bratislave tí, ktorí ich nezažili v iných krajinách. Nedá sa im vyhnúť ani v Nemecku ani v iných vyspelých krajinách. Len ropné štáty, ktoré sa topia v peniazoch, stavajú rozšafne 8-pruhové cesty, aby zvládli bez zdržania aj nápor v dopravnej špičke. Kto chce v Európe cestovať vlastným autom počas špičky, musí strpieť jazdu v kolónach.

Dve zásadné obmedzenia v Bratislave ukážu ochotu ľudí presadnúť do hromadnej dopravy. Možno im nakoniec nič iné nezostane. Práce pod Prístavným mostom jedného dňa skončia a vodičom odľahne. Bude lepšie. Dovtedy sa budú musieť zmieriť s tým, že im jazdu skomplikujú zatvorené zjazdy a nájazdy.

Preťaží to Gagarinovu ulicu, kde bude pre autá k dispozícii miestami zo súčasných dvoch pruhov len jeden. Druhý bude vyhradený pre hromadnú dopravu. Gagarinova ulica je už dnes preťažená a bude musieť zniesť ďalšiu záťaž.

„Asi neexistuje žiadne lepšie riešenie. V smere do centra popri novom bus-pruhu väčšinou zostanú ďalšie dva pre autá. Horšie to bude smerom von z mesta, kde zostane pre individuálnu dopravu iba jeden pruh.“

Aj Mlynské Nivy najprv otvoria iba pre verejnú dopravu, až po roku aj pre autá. Ľudia v autobusoch a trolejbusoch budú vysmiati. Bude to akoby prevýchovná facka na prestup do verejnej dopravy. Jasný impulz pre všetkých, ktorí sa tomu zatiaľ bránili. Odporúčania odborníkov treba brať vážne.

Nezostáva iné, len byť trpezlivý. Zápchy na Prístavnom moste možno budú na nejaký čas ešte horšie. 8 fotografií v galérii Nezostáva iné, len byť trpezlivý. Zápchy na Prístavnom moste možno budú na nejaký čas ešte horšie. Zdroj: Vladimír Kampf

Prudko sa rozvíjajúca zóna Nivy, kde na okraji Starého mesta rastie nové centrum hlavného mesta, môže byť aj po opätovnom sprejazdnení tepny Mlynské Nivy dopravnou katastrofou. V tejto lokalite vyrastajú mrakodrapy. Keď ich začnú zapĺňať ľudia, cesty pod nimi nebudú stačiť. Pocítime dôsledky nekoncepčného rozhodovania a rozvoja mesta.

V predchádzajúcom období, aj napriek odporúčaniam odborníkov urobiť pre prudko expandujúce územie dopravnú štúdiu, ju mesto neobjednalo. Preto v zóne Nivy na okraji Starého Mesta pribudne enormná kapacita, pre ktorú nie je pripravená dopravná infraštruktúra. Bude to ťažké vyriešiť.

Všetci, ktorí majú tendenciu vnímať Nivy ako veľmi atraktívnu lokalitu, by sa mali pýtať developerov, čo bude s ich dopravnou obslužnosťou? Jej nedostatočné zabezpečenie môže znižovať atraktívnosť lokality. Developeri musia prispieť k dostatočnému a efektívnemu dopravnému riešeniu.


Ďalšie komplikácie

Okrem Mlynských Nív a Prístavného mosta obmedzuje dopravu v Bratislave výstavba nového diaľničného mosta na diaľnici D4, v úseku Jarovce – Kittsee z Bratislavy do Rakúska. Čiastočne uzatvorená je vetva diaľničnej križovatky D2 a D4 Jarovce, v smere z Bratislavy do Maďarska. Pre stavenisko je čiastočne uzatvorená Tomášikova ulica. Pre zosuv skaly je dlhodobo uzatvorený jeden pruh na Devínskej ceste v smere do Devína.

8 fotografií v galérii Zdroj: Magistrát Bratislava 8 fotografií v galérii Zdroj: Magistrát Bratislava

VIDEO
© Život Publishing, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich prevádzkovateľ portálu.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×