Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Pokožke v zime nestačia iba výživné krémy: Siahnite po tomto a zabudnite na suchú pleť!

04.02.2019 (4/2019) Myslíte si, že v zime potrebuje pokožka najmä výživu, aby nebola suchá a nepraskala? Iste, ale v studenom období chýba koži najmä voda.
Pokožke v zime nestačia iba výživné krémy: Siahnite po tomto a zabudnite na suchú pleť!
2 fotografie v galérii
Pokožke treba dodávať vodu už od dvadsiatich rokov veku.
Autor fotografie: Shutterstock

Správne hydratovaná pokožka je pružná, hladká, jasná a svieža. Vrchnú rohovú vrstvu epidermy hydratujú voda obsiahnutá v spodných vrstvách kože a prirodzené potenie. Nedostatok vody sa na pokožke rýchlo prejaví. Ak je „smädná“, je matná, suchá, pôsobí povädnuto, drsnejšie.

Pozor, ak obsah vody v pokožke klesne pod 10 percent, epiderma stráca súdržnosť. To znamená, že praská, tvoria sa nej bolestivé ranky, suché drsné ložiská. Tie vyvolávajú pocit napätia, svrbenia, štípania. Takáto koža je zraniteľná a ľahko sa stáva vstupnou bránou pre škodliviny a infekcie.

Pokožku teda treba hydratovať zvonka i zvnútra. Súčasťou pitného režimu by mali byť čistá voda, nesladené ovocné alebo bylinkové čaje. Po káve, ktorá pôsobí močopudne, by sme mali vypiť pohár vody. Rozhodne neplatí, že čím viac vody vypijeme, tým krajšiu pokožku budeme mať. Ak však bude cítiť smäd celé naše telo, odrazí sa to aj na koži.

Okrem zlého pitného režimu súvisí hydratácia kože aj so životosprávou. Málo spánku, fajčenie, príliš slané a ťažké jedlá ju vysušujú. Zle na ňu môžu vplývať aj klimatické podmienky – vietor, dym, smog, mráz –, ale i suché prekúrené miestnosti.

Sama si nevystačí

V ranej mladosti má koža dosť vlastnej vlahy, neskôr však už nie. Platí, že pokožku by sme mali hydratovať asi od dvadsiateho roku života. Vtedy si už sama nevystačí a potrebuje hydratačné prípravky. Tie totiž zadržiavajú vodu práve v zrohovatenej časti epidermy, vyhladzujú ju a sú prevenciou proti šupinateniu. Vytvára sa akýsi film, ktorý zabraňuje strate vlhkosti.

Hydratačný prípravok si treba vyberať podľa veku, typu pokožky, ale aj klimatických podmienok, v ktorých práve žijete. V zimnom období by mal okrem hydratačnej zložky obsahovať viac tukov, v jarnom a letnom období by mali mať prípravky na denné používanie UV filter, ktorý chráni pokožku pred poškodením slnkom.

Lanolín a vitamíny

V zimnom období sa kožný maz tvorí menej a pleť sa o to ľahšie vysuší. K hydratácii preto treba pridať výživu – intenzívnejšiu než v lete. Platí, že krémy, ktoré sú hutnejšie, sú aj výživnejšie ako tie s gélovou konzistenciou.

Denný výživný krém, ktorý je v zime zároveň ochranným, by mal obsahovať lanolín a vitamíny E a C. Na pleť ho treba naniesť aspoň 40 minút pred odchodom z domu. Veľmi citlivé sú v tomto období aj očné viečka a okolie očí. Pokožka je tam totiž asi 15-krát tenšia než inde na tvári. Preto je vhodné používať špeciálne očné krémy, v zimnom období by po nich mali siahnuť aj mladšie ženy a dievčatá.

Netreba zabúdať ošetrovať balzamom pery a kútiky úst, kde je koža zvlášť citlivá a bez mazových žliaz. Balzamy na pery obsahujú najmä tukové a hydratačné zložky, ktoré zabránia šúpaniu a hlbokému praskaniu pier a ich okolia.

Koža na perách je tenká a citlivá. Natierajte si pery aj niekoľkokrát denne. 2 fotografie v galérii Koža na perách je tenká a citlivá. Natierajte si pery aj niekoľkokrát denne. Zdroj: Shutterstock

Výdatne, no opatrne

Nočné výživné krémy treba podľa odborníkov nanášať pred desiatou hodinou večer, lebo regenerácia buniek je najintenzívnejšia po tejto hodine a trvá asi do štvrtej ráno. Krém treba naniesť i na krk a dekolt, ktoré takisto podliehajú vysušovaniu a dráždeniu.

Viac výživného krému, samozrejme, neznamená lepšiu výživu. Treba ho nanášať v tenkej vrstve a nevsiaknuté zvyšky približne po štvrťhodine odsať obrúskom, aby sa pleť nezaťažovala a nevytvorili sa opuchy tváre či neupchali póry. Na mastnú pleť však veľmi výdatné krémy nie sú vhodné ani v zimnom období. Treba radšej zvoliť hydratačné prípravky alebo polomastné krémy.

Raz za čas je vhodné absolvovať šetrný peeling, ktorý zbaví pleť odumretých čiastočiek a nečistôt. Hoci na trhu sú mnohé peelingové prípravky na rôznych bázach, ak máte citlivú kožu, zverte sa radšej do rúk odborníka.


Ako sa v zime staraťo pokožku zvnútra?

Doplňte vitamín B – najvýznamnejším B vitamínom v zimnom období je pre pleť biotín, súčasť kože, vlasov a nechtov. Už aj mierny nedostatok tejto látky dokáže vyvolať pocit svrbenia, šupinatosť kože, vypadávanie vlasov a ďalšie kožné problémy. Vitamín B2 je dôležitý pre tvorbu nových buniek, a tým aj pre zdravie kože, vlasov a nechtov. Vitamín B5 má hojivé účinky, zabraňuje starnutiu, šupinateniu pokožky a zlepšuje stav vlasov. Nedostatok týchto vitamínov má za následok vznik trhliniek v kútikoch úst, zvýšenú tvorbu mazu a tiež tvorbu akné. Vitamíny skupiny B je dobré užívať komplexne.

Doplňte esenciálne mastné kyseliny – sú potrebné na tvorbu špeciálneho hydrolipidového plášťa. Tento kožný film plní svojou mierne kyslou hodnotou pH 5-5,5 funkciu ochranného obalu pokožky. Bez neho je pleť začervenaná a vysychá. Kyseliny udržujú pokožku pružnú a vláčnu aj v zimnom období.

Doprajte si „céčko“ – stará sa o cievny systém, jeho lepšie prekrvenie a zvýšenie prívodu živín, čím pomáha udržať pokožku pevnú a pružnú a zároveň ju chráni pred vznikom vrások.

Vitamínom A proti červenej pokožke – retinol, jedna z foriem vitamínu A, je základom prevencie starnutia kože a vzniku vrások, pozor však na predávkovanie.

Nezabudnite na zinok – významne podporuje obranyschopnosť organizmu a urýchľuje proces uzdravovania. Preto je pre pokožku tela v zimnom období veľmi dôležitý. Má totiž schopnosť rýchlo hojiť rany a jazvy, redukuje vznik nepríjemného akné a zároveň znižuje nadmernú tvorbu mazu.

VIDEO
© Život Publishing, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich prevádzkovateľ portálu.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×