Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Česká Coco Chanel obliekala manželky prezidentov a filmové hviezdy, skončila ako predavačka

29.12.2018 (50/2018) Obliekala manželky prezidentov, filmové hviezdy, nazývali ju česká Coco Chanel, nakoniec skončila vo vlastnom salóne ako predavačka. Hana Podolská (1880 – 1972).
Česká Coco Chanel obliekala manželky prezidentov a filmové hviezdy, skončila ako predavačka
6 fotografií v galérii
Výstava Hana Podolská, legenda českej módy v pražskom Umeleckopriemyselnom múzeu.
Autor fotografie: ČTK

Osud si s ňou zahral vabank. Všetko alebo nič. Pochádzala z dobre situovanej rodiny, po smrti otca však zostala rodina takmer bez prostriedkov, čo ju prinútilo začať pracovať. Postupne sa dostala medzi pražskú high society, aby nakoniec zomrela sama a opustená.

Odchod pre facku

Narodila sa v nemeckom meste Merkhausen, v dnešnom Hesensku, ako Johanna Vošahlíková. Veľmi skoro si meno skrátila na Hanu. Mala 12 súrodencov, z ktorých sa dospelosti dožilo len 6. Jej otec bol uznávaný a úspešný architekt, jeho stavebná firma mala zákazky najmä v Nemecku a v Rakúsko-Uhorsku.

Rodina bola veľmi dobre finančne zabezpečená. Až do čias, kým otec v 44 rokoch nezomrel na tuberkulózu. Vtedy vdova i jej deti pocítili finančnú tieseň. Preto sa po čase presťahovali do Prahy, matka si zaobstarala malý obchodík, v ktorom predávala múku.

Hana ťažko znášala zmenenú situáciu rodiny a chcela pomôcť. Najprv dohliadala na mladších súrodencov a keď mala 14, začala sa učiť za krajčírku. Učenie však nedokončila. Vraj bola drzá, snažila sa presadiť svoje nápady, odvrávala majstrovej a dostala facku.

To ju tak urazilo, že sa v krajčírskej dielni viac neukázala. Možno to bolo na niečo dobré, pretože vďaka svojmu nespornému talentu šila po domoch a mohla uplatniť vlastnú fantáziu a pomáhať s peniazmi matke.

V dvadsiatich siedmich rokoch si ju našla láska. Na tanečnej zábave v Stromovke očarila majetného poľského zemana, akademického maliara a fotografa Viktora Podolského a po krátkej známosti sa vzali. Manžel ju nesmierne miloval, podporoval jej krajčírsky rozlet a Hana si i s jeho finančným prispením rok po sobáši otvorila malú krajčírsku dielňu.

Netrvalo dlho a z tejto dielne odchádzala do Vyšehradskej ulice, kde začínal písať svoju históriu Salon u pěti králů. Darilo sa jej, a tak mohla zamestnať i dve krajčírky.

Hana Podolská 6 fotografií v galérii Hana Podolská Zdroj: ČTK

No Hana chcela viac. S manželom a dvomi synmi – Milošom a Viktorom – sa po krátkom čase nasťahovali do luxusného bytu v novopostavenom paláci Lucerna, kde si zriadila módny ateliér. Dobrá adresa v centre Prahy prilákala bohatú klientelu. Kto chcel byť in, šil v jej salóne. Kúzlo jej odevov spočívalo v dokonalom a precíznom vyhotovení a v jednoduchej elegancii.

Náčrty na toalete

Móda, módny svet, to bol jej život. Nič nenechala na náhodu. Hoci nepoznala dnešné výrazy PR a marketing, prirodzene ich uplatňovala v praxi. Pravidelne navštevovala svetové módne prehliadky, s návrhárkou cho­dievala do Paríža dvakrát za rok.

Keďže sa na nich nemohlo fotografovať ani robiť náčrt modelu, posielala návrhárku na toaletu, aby rýchlo zakreslila modely, ktoré ju oslovili, a mohla sa nimi inšpirovať. Vydávala módne časopisy Móda a vkus a Eva. Jej modely sa objavovali i v ďalších magazínoch a vždy ich fotili len tí najlepší fotografi.

Ako prvá v Československu prezentovala svoju tvorbu na módnych prehliadkach. Francúzskom sa inšpirovala aj pokiaľ išlo o predvádzanie a opäť ako prvá v republike zamestnala profesionálne manekýnky. Medzi najznámejšie patrili herečky Adina Mandlová a Eliška Pley­ová.

Dobrým marketingovým ťahom boli jej návštevy konských dostihov v Chuchli v spoločnosti modeliek, ktoré mali na sebe jej nové výtvory. Usporadúvala súkromné prehliadky pre manželky československých ministrov, pre bohatú kúpeľnú klientelu a pre verejnosť zasa na kolonáde v Mariánskych Lázňach.

Počas jedného týždňa 3- až 4-krát za deň predviedli manekýnky nové kúsky z jej dielne. Pred letnou i zimnou sezónou robila prehliadky pre krajčírske dielne, nie však pre konfekčné závody. Tie sa na nich nemohli zúčastniť, konfekcia jej nebola blízka.

Aj jej povahové vlastnosti prispeli ku komerčnému úspechu salóna. Hana Podolská bola nesmierne charizmatická, priateľská, mala zmysel pre humor a pri každej svojej zákazníčke preferovala osobný prístup. Zlatá éra salónu trvala niekoľko desaťročí – od vzniku prvej republiky cez medzivojnové obdobie až po rok 1948.

Hana Benešová si šaty skúšala osobne v salóne, často sa tam zastavila len tak na kávičku. 6 fotografií v galérii Hana Benešová si šaty skúšala osobne v salóne, často sa tam zastavila len tak na kávičku. Zdroj: ČTK

Začiatkom 30. rokov módny podnik opustil Lucernu a nasťahoval sa do veľkorysých priestorov paláca Adria. Zabral niekoľko poschodí. Jedno celé bolo vyhradené len pre zákazníčky.

Nachádzalo sa v ňom aj prehliadkové mólo a sála s kapacitou 300 miest. Dostal oficiálny názov Modelový dům dámských toilettes Hanna Podolská a o jeho kolekcie prejavovali záujem i v zahraničí. Veľmi rýchlo sa zaradil medzi najluxusnejšie a najžiadanejšie módne salóny pre ženy v celom Československu.

Dámy z Pražského hradu

V jej podniku módy pracovala celá rodina. Manžel sa prestal venovať maľovaniu, svoje sily dal na rozvoj ateliéru, starší syn Miloš bol krajčírom, mladší Viktor kožušníkom. Keď sa oženili, v salóne pracovali aj ich manželky ako návrhárky. Okrem šiat, kostýmov, rób a plášťov mali vo svojej ponuke i šitie kožuchov, klobúkov, spodnej bielizne, obuvi.

Hana chodievala do svojho módneho kráľovstva ráno o piatej. Modely nenavrhovala, nekreslila, určovala len ich štýl a bola pri každej skúške. Používala iba luxusné materiály – zamat, hodvábny brokát, satén, voál. Na model od nej sa čakalo aj pol roka.

Pokiaľ však išlo o prominentné zákazníčky, ušitie spoločenského kostýmu či šiat trvalo približne 100 hodín. Pretože všetko muselo byť perfektné.

V jej salóne sa stretávali významné dámy prvej republiky – herečky Adina Mandlová, Hana Vítová, Nataša Gollová, Jiřina Šejbalová, Lída Baarová, automobilová pretekárka Eliška Junková, spisovateľka Olga Scheinpflugová, Marie Baťová, manželka Tomáša Baťu, i operná diva Jarmila Novotná.

Pre tú vytvorila kostýmy do Verdiho opery La traviata. Mali obrovský úspech na viacerých operných scénach, najviac v newyorskej Metropolitnej opere, ktorej ich speváčka v roku 1983 darovala. Róby a kostýmy vytvorila Hana Podolská aj pre filmy Katakomby, Zlatá Kateřina, Kristián, v ktorých oslnili Adina Mandlová a Lída Baarová.

Okrem spomínaných zvučných mien patrili k jej zákazníčkam i elegantná manželka prezidenta Edvarda Beneša Hana a korpulentná Marta Gottwaldová. Skromná Hana Benešová si nepotrpela na žiadne výsady, bez problémov si prišla šaty vyskúšať do salónu. Alebo sa občas zastavila na kávu s Hanou Podolskou.

Marta Gottwaldová bola nešťastná, že na nej modely nesedia ako na štíhlej Benešovej. 6 fotografií v galérii Marta Gottwaldová bola nešťastná, že na nej modely nesedia ako na štíhlej Benešovej. Zdroj: ČTK

Na rozdiel od Marty Gottwaldovej, za ktorou chodili krajčírky na Pražský hrad a tam skúšali jej garderóbu. Často sa však ponosovala, že na nej šaty nesedia tak elegantne ako na Hane Benešovej. Nuž, mala v páse 118 centimetrov... Ibaže sa to pred ňou nikto neodvážil povedať nahlas.

O tom, že šaty boli ušité u Hany Podolskej, museli manželky prezidentov i politikov priniesť na Hrad potvrdenie, aby bolo isté, že ich odev ušili v renomovanom salóne a nie amatérsky, čo zaručovalo, že nenastane faux pas.

Okamžitá výpoveď

V medzivojnovom období zamestnávala Hana Podolská niekoľko desiatok zamestnancov. Len krajčírok bolo 30. Obdobie protektorátu i druhej svetovej vojny prežil salón bez výraznejších ťažkostí. Nepríjemnosť však zažila i Hana Podolská. Na niekoľko dní ju uväznili za šmelinu, no po týždni sa dokázalo, že za tento čin bol zodpovedný jeden z pracovníkov.

Ťažké časy pre salón a jeho majiteľku nastali po februárovom puči v roku 1948. Vtedajšia moc módny dom znárodnila, dostal názov Oděvní služba Eva a riaditeľom sa stal jeden z majstrov. Na rozdiel od Hany Podolskej patril k tej správnej strane – komunistickej.

Na príhovor Marty Gottwaldovej bývalú majiteľku zamestnal ako predavačku s najnižším možným platom. No len čo v ro­ku 1953 zomrel prezident Gottwald, Hana dostala hodinovú výpoveď. V tom čase mala síce už viac ako 70 rokov, no salónom žila neustále. Preto to bolo pre ňu trpké rozhodnutie. O to viac, že zostala úplne sama.

V Kristiánovi stále hviezdi

O manžela prišla po devätnástich rokoch manželstva. Na poľovačke ho pri čistení pušky nechtiac zastrelil jeho šofér. Život staršieho syna Miloša sa skončil, keď mal 26. Po otrave krvi dostal nevyliečiteľnú chorobu, ochrnul, oslepol a v roku 1936 opustil tento svet.

Vtedy sa Hana zrútila a prestala sa zaujímať aj o salón. Po jeho pohrebe sa na čas utiahla do súkromia, no smútok bol taký veľký, že sa nedal vydržať, preto sa opäť vrhla do práce. Ani syn Viktor nemal po prevrate v roku 1948 na ružiach ustlané. Ešte v tom istom roku jeho manželka emigrovala do USA.

O krátky čas opustila republiku aj ich dcéra Zuzana a po nej mal nasledovať Viktor. Podarilo sa to len manželke a dcére, Viktora zatkli vo Viedni a vrátili do Československa. Skončil vo väzení.

Pomohla však Marta Gottwaldová a onedlho bol na slobode. Neužil si ju dlho, pretože v ro­ku 1949 sa ocitol opäť za väzenskými múrmi. Tentoraz ho odsúdili za to, že nechodil do zamestnania, zapájal sa do protištátnych akcií a viedol život kapitalistu. Dostal 13 rokov a skončil v uránových baniach.

Sopranistka Jarmila Novotná v titulnej úlohe Verdiho opery La traviata. Kostým od Podolskej darovala newyorskej Metropolitnej opere v roku 1983. 6 fotografií v galérii Sopranistka Jarmila Novotná v titulnej úlohe Verdiho opery La traviata. Kostým od Podolskej darovala newyorskej Metropolitnej opere v roku 1983. Zdroj: ČTK

Prepustili ho po deviatich, no za tento predčasný odchod z väzenia musel podpísať spoluprácu so Štátnou bezpečnosťou. V Československu vydržal 10 rokov, v 1968 odišiel so súhlasom matky do emigrácie. Nikdy viac sa už nestretli.

Hana Podolská si uvedomovala, že v Prahe zostane úplne sama, no pre vysoký vek si už netrúfla pridať sa k mladšiemu synovi. Módna ikona, od ktorej túžila vlastniť šaty hádam každá žena, zostala opustená. Starala sa o ňu opatrovateľka, ktorej zanechala svoj majetok.

Zomrela v roku 1972 v nedožitých deväťdesiatich dvoch rokoch. Opatrovateľka údajne rodinnú hrobku Podolských na Olšanských cintorínoch v roku 1997 predala, potom z cintorína odstránili i sarkofág s urnami a náhrobnú dosku. Po Hane Podolskej a jej blízkych zostalo len veľké prázdno.

Salón, hoci už v zmenenej podobe, no stále s názvom Oděvní služba Eva, definitívne zanikol v roku 1991, 19 rokov po smrti svojej zakladateľky. Niektoré z jej modelov sú v pražskom Umeleckopriemyselnom múzeu alebo v súkromných zbierkach a vidieť ich možno aj vo filmoch pre pamätníkov, napríklad v spomínanom slávnom filme Kristián.

VIDEO
© Život Publishing, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich prevádzkovateľ portálu.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×