Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Za 6 mesiacov horelo 9 vlakov. Odborník hovorí o zanedbanej údržbe, skolabuje o pár rokov vlaková doprava?

13.12.2018 Horúca jeseň má pokračovanie, na Slovensku sa aj naďalej kazia a horia vlaky. „Nariadili sme okamžité kontroly rušňov,“ tvrdí správca dopravy. Stačí to? O naše vlaky sa totiž dlhé roky nikto poriadne nestaral.
Za 6 mesiacov horelo 9 vlakov. Odborník hovorí o zanedbanej údržbe, skolabuje o pár rokov vlaková doprava?
7 fotografií v galérii
Niekoľko vagónov horelo neďaleko Železničnej stanice Nové Mesto.
Autor fotografie: Tony Štefunko

Ľudia utekali smerom od horiacej lokomotívy do blízkeho poľa. Stalo sa to
v septembri v blízkosti Šale. Pár dní predtým zostali iní cestujúci pri Bratislave na niekoľko hodín uväznení vo vlaku bez vody a jedla pre roztrhnuté trakčné vedenie. Skazu osobnej vlakovej dopravy zažívame v priamom prenose.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) eviduje za posledných 6 mesiacov až 9 požiarov a 3 roztrhnuté vlaky. V porovnaní s minulými rokmi je to viac krízových situácií, dopravca však upozorňuje, že v júni výrazne zvýšili počet vypravovaných vlakov.

Tvrdenie, že by išlo o dramatickú situáciu, odmietajú, a to napriek tomu, že v septembri boli dni, keď takmer každý deň horel vlak, iné sa zase trhali. Čo je však alarmujúce, vlaky sa kazia a horia aj ďalej.

Cestujúci musia znášať niekoľkohodinové meškanie jednotlivých spojov. Preto znie ako výsmech stanovisko správcu železničnej infraštruktúry ŽSR.

Na našu otázku, ako chcú predchádzať krízovým situáciám, nám napísali, že školia svojich prevádzkových zamestnancov, a zároveň nás upozornili na to, že v talóne majú vhodnú rozprávku!

„Mnohokrát sú bezpečnosť a životy cestujúcich a zamestnancov železníc ohrozené aj nezodpovedným správaním používateľov železničných priecestí – vodičov cestných motorových vozidiel. Následkom kolízie dochádza k zbytočnému obmedzovaniu plynulosti železničnej dopravy. Ako prevenciu ŽSR vyvíjajú osvetu formou masmediálnych akcií, tlačových správ, preventívno-bezpečnostných kampaní ŽSR, napríklad rozprávkou Želkova škôlka zameranou na deti.“

Pri Šali horela lokomotíva a prvý vozeň, ľudia utekali von z vlaku. 7 fotografií v galérii Pri Šali horela lokomotíva a prvý vozeň, ľudia utekali von z vlaku. Zdroj: FC

Hasil personál

V polovici októbra medzi Žarnovicou a Hliníkom nad Hronom na zastávke Bzenica horel rušeň. Uhasil ho vlakový personál hasiacimi prostriedkami. Spolu až 134 minút meškali 3 vlaky.

Koncom mesiaca neďaleko Železničnej stanice Bratislava-Nové Mesto vypukol veľký požiar. Horelo 6 vlakových vagónov, stalo sa to na odstavnom koľajisku, kde sa vykonáva údržba vozňov. Oheň však mohli založiť podľa dohadov bezdomovci.

V Hornej Strede museli riešiť zadymenú strojovňu rušňa, vlak meškal 78 minút. Stalo sa to v polovici novembra. V tom istom týždni na úseku Nová Baňa – Hronský Beňadik zostal na trati stáť vlak pre poruchu rušňa. Z trate ho stiahli pomocným rušňom. Tri vlaky meškali spolu 122 minút.

Podobne aj na trati Párnica – Dolný Kubín ostal stáť na trati neschopný vlak. Dva spoje tak meškali viac ako hodinu. Približne v tom istom období v Bratislave na hlavnej stanici po tom, ako vypravili jeden z vlakov, sa medzi prvým a druhým vozňom roztrhlo spriahadlo.

Začiatkom minulého mesiaca sa v Košiciach pokazil rušeň na jednom z rýchlikov, cestujúci čakali 184 minút. Niet týždňa, aby vlaky nemali technické problémy.

A potom sú tu na prvý pohľad menej závažné udalosti, akú napríklad zažila pani Lenka z Galanty. Pracuje v bratislavskej automobilke a v piatok minulý týždeň cestovala osobným vlakom o 13.27 z Devínskej Novej Vsi na hlavnú stanicu, aby tam prestúpila na rýchlik do Galanty. Osobný vlak však na 20 minút zastal pred Lamačom. Keď sa opýtala sprievodkyne, čo sa stalo, dostala odpoveď – pokazila sa mašina.

„Rýchlik som nestihla. V iné dni by mi to až tak neprekážalo, ale v piatok vystupovala moja dcéra v materskej škole, bola to pre ňu premiéra. Prepásla som jej prvé vystúpenie.“

Začiatkom novembra sa vykoľajil nákladný vlak v Nižnej Hutke. 7 fotografií v galérii Začiatkom novembra sa vykoľajil nákladný vlak v Nižnej Hutke. Zdroj: TASR

Odborník Rastislav Cenký z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo hovorí, že incidenty nie sú náhodné.

„Je to vyvrcholenie dlhodobého ignorovania problémov. Jedným z nich je zanedbaná údržba železničných vozidiel. Problémy sa týkajú aj železničných tratí. Pre zlý technický stav sa na niektorých úsekoch musí znižovať rýchlosť až na 10 km/h. V sektore sa plytvá a manažéri sa nezaoberajú riešením základných problémov. Pri pokračovaní tohto stavu môže o niekoľko rokov dôjsť ku kolapsu vlakovej dopravy.“

Vyradené z Rakúska

Na Slovensku pribudli v ostatnom čase nové kvalitné vlaky, moderné motorové jednotky a atraktívne poschodové vozne. Rastislav Cenký upozorňuje, že spomínaná kúpa je síce dobrý krok, dopravca však ignoroval údržbu starších vozov a dnes sa mu to vracia aj s úrokmi.

„Pri štandardnej údržbe majú vlaky životnosť približne 30 a viac rokov. Napríklad Švajčiari majú aj starší vozový park a je vo veľmi dobrom stave. Ak dopravca pravidelne udržuje a renovuje vozne, laik vôbec nespozná, že cestuje starým vlakom.

Ako príklad môže slúžiť známy súkromný osobný železničný dopravca. Kúpili 20-ročné vyradené rakúske vlaky, ktoré mali veľmi dobrý technický stav vďaka vzornej starostlivosti. Rakúšania ich na dôvažok ešte aj dobre predali. Dnes tieto súpravy jazdia po slovenských trasách bez problémov.“

Zanedbané investície priznáva aj ZSSK.

„Za ostatných 10 rokov bolo renovovaných 500 z 1 600 vozidiel. Do strojovej infraštruktúry sme preto v tomto roku investovali o 40 percent viac prostriedkov ako za minulé obdobia. Odštartovali sme rozsiahlu modernizáciu strojového parku. Situácia sa však nedá zmeniť za rok, dva.“

Dopravca uvádza, že v rokoch 2013 až 2016 investície predstavovali sumu 11 165 660 eur, v rokoch 2017 až 2020 je v pláne využiť na modernizáciu 32 480 00 eur.

Odborník Rastislav Cenký je veľkým kritikom riadenia železníc. 7 fotografií v galérii Odborník Rastislav Cenký je veľkým kritikom riadenia železníc. Zdroj: Michal Smrčok

Politicky lojálni

Osobnú vlakovú dopravu zabezpečuje hlavne štátna firma, Rastislav Cenký upozorňuje, že práve politické rozhodnutia sa do značnej miery podpísali pod katastrofálny stav vlakov.

„Kľúčové posty v štátnom sektore sa obsadzujú politicky lojálnymi ľuďmi a nie odborníkmi. Pre politických nominantov je atraktívnejšie ohurovať novými nákupmi a stavbami ako kvalitnou údržbou, ktorá by mala byť samozrejmosťou.

Preto neraz nechávame základnú infra­štruktúru, napríklad mosty, bez údržby, až kým nenastane havarijný stav, a potom sa musí pristúpiť k drahej a rozsiahlej rekonštrukcii. Mať niečo nové je totiž zdanlivo atraktívne riešenie. Hasíme takto akútne problémy bez toho, aby sme mysleli na budúcnosť. Podobne je to aj s vlakmi a so železničnými traťami.“

Kto bude opravovať?

Železnice, podobne ako mnoho iných sektorov, bojujú s nedostatkom zamestnancov. Dnes sa boríme s následkami chýb napáchaných v minulosti. Môže sa stať, že spomínanú údržbu nebude mať za pár rokov ani kto vykonávať.

„Nezamestnanosť sa umelo znižovala tak, že sa otvárali nové školy s nepotrebnými odbormi. Manuálne zručné deti už nikto nevychováva. Má to negatívny vplyv na národné hospodárstvo. Vychovali sme si ľudí, ktorí sú nepoužiteľní na trhu práce,“ opisuje ďalší problém Rastislav Cenký.

Železnice majú hlavne nedostatok rušňovodičov, ich pozícia zamestnávateľa je sťažená, pretože potrebujú nielen odborne zdatných ľudí, záujemcovia musia byť spôsobilí z fyzickej a psychickej stránky.

„Bolo by sa treba zamyslieť, ako urobiť tieto pozície atraktívnymi, a to nielen zvýšením platu. Kedysi bola česť byť železničiarom, dnes to už neplatí.“

Vychovávať manuálne zručné deti už nikto nechce. Kto bude opravovať vlaky? 7 fotografií v galérii Vychovávať manuálne zručné deti už nikto nechce. Kto bude opravovať vlaky? Zdroj: Matej Kalina

Radšej kamión

„Železnice mali veľmi silnú tradíciu, ich služby využívala takmer každá fabrika. Za posledné roky sa však zdesaťnásobil počet kamiónov. Na jeden vlak pripadá niekoľko desiatok kamiónov, ničia nám cesty. Železnice sme zanedbávali a tým sme umožnili masívny rozvoj cestnej dopravy.

Manažéri sa nestarali o to, aby ceny a podmienky prepravy boli pre firmy atraktívne. V poslednom čase štát nerobí žiadne kroky na reálnu podporu železničnej dopravy a návrat tovarových tokov na železnicu.“

Pre kritické reťazové situácie prijalo ministerstvo dopravy aj konkrétne opatrenie.

„Minister žiadal nadštandardné odškodnenie cestujúcich, teda nad rámec zákona, čo sa aj stalo,“ informovala hovorkyňa rezortného ministerstva Karolína Ducká.

Ako informovali Hospodárske noviny, manažéri na železnici prišli o odmeny, peniaze plynuli práve poškodeným ľuďom.

„Je to opäť len politický marketing. Odmeny si manažéri neplatia z vlastného vrecka, ale zo štátnych peňazí. Zmarené odmeny si doplatia v budúcom období. Zastávam názor, že manažéri v štátnych firmách by mali byť veľmi bohato odmeňovaní v prípade, že splnia vytýčené vízie a ciele. Štedrá odmena by tak bola motiváciou pre schopných ľudí,“ dodáva Rastislav Cenký.

Stav na železnici mal dohru aj v podobe demisie generálneho riaditeľa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Martin Erdössyho, vo funkcii bol od novembra 2016.

ŽSR sú manažérom železničnej infraštruktúry, ešte začiatkom októbra kritizovali návrh štátneho rozpočtu na budúci rok. Podľa spoločnosti je pre nich likvidačný a nekorešponduje s požiadavkou na vyrovnané hospodárenie.

Pred Vianocami cestujú ľudia viac ako obvykle. Dostane sa každý bezpečne domov? 7 fotografií v galérii Pred Vianocami cestujú ľudia viac ako obvykle. Dostane sa každý bezpečne domov? Zdroj: Matej Kalina


Prehľad porúch vlakov na Slovensku za posledné mesiace

5. september

V úseku Kalná nad Hronom a Levice sa roztrhla vlaková súprava R 811 Sitno smerujúca z Bratislavy do Košíc. Vlak meškal 120 minút. Zasiahlo to aj rýchlik z Košíc do Bratislavy, ktorý meškal 70 minút, keďže na trati bola výluka.

6. september

Pre roztrhnuté trakčné vedenie ostali cestujúci niekoľko hodín uväznení vo vlaku bez vody, jedla a informácií o tom, čo sa bude diať. Udalosť sa stala medzi bratislavskou Hlavnou stanicou a stanicou Bratislava-Vinohrady.

11. september

Cestujúci museli šliapať pešo zo železničnej stanice Bratislava-Vinohrady. Dôvodom bola porucha vozňa.

15. september

Horel rušeň v stanici Pezinok smerujúci do Bratislavy.

16. september

Požiar vypukol na Železničnej stanici Zohor, horel vlak. Spoje medzi Bratislavou a Kútmi meškali minimálne 100 minút.

19. september

Regionálny expres REX smerujúci z Bratislavy do Nových Zámkov začal horieť pred Šaľou, plamene zachvátili lokomotívu a vozeň za ňou. Ľudia utekali z vlaku do blízkeho poľa.

14. október

Na úseku medzi Žarnovicou a Hliníkom nad Hronom na zastávke Bzenica nastal požiar rušňa. Uhasil ho vlakový personál vlastnými hasiacimi prostriedkami. Spolu 134 minút meškali 3 vlaky.

28. október

Neďaleko Železničnej stanice Nové Mesto horelo 6 vlakových vagónov. Na mieste zasahovalo až 30 hasičov, napriek tomu požiar sa podarilo uhasiť až po niekoľkých hodinách. Plamene šľahali na odstavnom koľajisku, kde sa vykonáva údržba vozňov.

23. november

Vlak na trati Nová Baňa – Hronský Beňadik ostal stáť na trati pre poruchu rušňa. Tri vlaky meškali 122 minút.

VIDEO
© Život Publishing, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich prevádzkovateľ portálu.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×