Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Zakladateľ združenia HAKA: Organizované skupiny u nás kradnú aj 20 rokov, vedia koho a za čo môžu žiadať o ochranu

05.12.2018 (48/2018) Zakladateľ združenia HAKA (Hľadá sa auto, krádeže automobilov) Štefan Farkaš (37) chcel najprv pomáhať ako farár, dnes rozmýšľa ako zlodej.
Zakladateľ združenia HAKA: Organizované skupiny u nás kradnú aj 20 rokov, vedia koho a za čo môžu žiadať o ochranu
5 fotografií v galérii
Pozná ich takmer celé Slovensko, keď ľudia vidia ich autá, blikajú na nich.
Autor fotografie: Matej Jankovič

Na začiatku vášho pôsobenia ste vzbudzovali skepsu. Na Slovensku už bola aplikácia, ale na ohlasovanie čiernych skládok. Dostala peniaze zo štátnych zdrojov a dnes je jej funkčnosť diskutabilná.

U nás to funguje úplne opačne. Nedostali sme žiadnu dotáciu od štátu, ani ju nechceme. Ten, komu ukradli auto, si u nás dáva inzerát zadarmo. Dokonca sme donedávna platili 200 eur ľuďom, ktorí objavili ukradnuté vozidlo. Lenže, keď to bolo 10 áut do mesiaca, nedalo sa to finančne zvládnuť, preto sme peniaze nahradili nálepkami. Nálezca si ju dá na auto, každý v okolí bude vedieť, že pomohol inému motoristovi.

Donedávna sme boli mesačne v mínuse priemerne 500 eur, tento mesiac máme už sponzorov, 2 firmy nám požičali autá, 6 podnikateľov nám mesačne platí po 200 eur. Tieto peniaze minieme na pohonné hmoty. Dúfame, že budeme konečne na nule.

Nachádzať kradnuté autá bez kapitálu, to znie ako sci-fi.

Držím sa idey, že ľudia sú na tomto svete, aby pomáhali iným. Chcel som byť kňazom, od detstva som sa pohyboval v cirkevnom prostredí. Nestalo sa tak pre celibát. Veľký podiel na tom, ako rozmýšľam, súcitím s ľuďmi, môj zmysel pre spravodlivosť, to všetko mám práve od kňazov. Takmer 12 rokov som pracoval v Česku ako manažér. Mal som na starosti bezpečnosť holdingu jedného z českých miliardárov.

Nevedel som, čo je to dovolenka. Prvé roky som býval priamo vo firme, takmer som nevychádzal z budovy, zriadili mi tam luxusný byt. Zamestnanci ma prezývali Hitler, bol som veľmi nekompromisný a zbytočne tvrdý. Keď som sa vrátil na Slovensko, ostalo mi myslenie bezpečnostného analytika.

V Česku som vymýšľal rôzne opatrenia, zachránil som majetok za stovky miliónov korún, bol som konfrontovaný s ukrajinskými a čečenskými organizovanými skupinami. Mal som na starosti sklady s miliardovými zásobami, išlo o rýchloobrátkový tovar. Stále mi chodili po rozume praktiky, ktoré som uplatňoval proti zlodejom. Preto som založil HAKA.

Dnes pracujete ako radový zamestnanec v súkromnej bezpečnostnej službe. Čo sa stalo?

Zarábal som šesťmiestnu sumu, peniaze ma však neurobili šťastným. Naopak. Zabudol som, odkiaľ som. Myslel som, že si môžem čokoľvek kúpiť. Podľa peňazí som si vyberal partnerku, spoločnosť. Čím viac som zarábal, tým viac som sa vyhýbal obyčajným ľuďom, bol som niekto. Postupne som sa vzdával ľudskosti, stále som mal na zreteli len pravidlá. Človečina vyprchávala, bol som stroj.

Pre priveľké pracovné nasadenie sa mi rozpadla rodina. Nosil som síce domov veľké peniaze a zabezpečil rodine život v luxuse, ale keď mi partnerka ráno niečo hovorila o deťoch, moje myšlienky boli v práci. Nič ma nezaujímalo, iba moje úlohy a svet, do ktorého som sa zavrel.

Roky pracoval v bezpečnostnej sfére, dnes svoje poznatky využíva na to, aby pomáhal ľuďom. 5 fotografií v galérii Roky pracoval v bezpečnostnej sfére, dnes svoje poznatky využíva na to, aby pomáhal ľuďom. Zdroj: Matej Jankovič

Vrátil som sa domov s cieľom zmeniť životný štýl a opäť ma prepadla pôvodná idea, že človek by mal pomáhať iným. Je to ako v tom filme – Pošli to ďalej. A presne o tom je dnes HAKA. Začínali sme pred dvoma rokmi, ale naplno sa tomu venujeme od mája tohto roku.

Založili sme face­bookovú skupinu, ktorá fungovala starým policajným systémom. Pridávali sme inzeráty a autá hľadali po pamäti. Spočiatku nás na sociálnej sieti každý blokoval, pretože si mysleli, že ich otravujeme reklamou a zamoríme ich spamom.

Napriek tomu sa naša facebooková skupina postupne rozrástla, dnes patríme medzi najpočetnejšie – je nás 212 000 – denne si našu stránku pozrie podobný počet ľudí. A čo je veľmi dôležité, od mája sme našli 73 áut. Prešli sme aj na modernejší spôsob, máme aplikáciu s názvom HAKA systém a ešte aj HAKA systém plus. Používa ju 130 000 ľudí.

Aplikácia nie je lacná záležitosť. Odkiaľ ste mali peniaze?

Je to výsledok zbierky. Aplikáciu nám zhotovili spriatelení programátori za priateľskú cenu.

Ako funguje HAKA aplikácia? Je náročná?

Zadáte evidenčné číslo alebo VIN číslo, ktoré je umiestnené v novších vozidlách pri ráme čelného skla. Aplikácia vyšle správu na server Ministerstva vnútra Slovenskej republiky. Pri HAKA systém plus stačí iba fotiť. Najprv aplikácia fungovala iba v obmedzenom režime, v rámci Slovenska a Česka, dnes je systém napojený na osem štátov. Tri kradnuté autá sme našli v Rakúsku.

Naozaj to zvládnu aj úplní amatéri. Poznáme prípady, že idú manželky na nákupy, manželia sa nudia a čakajúc na ne v aute pomocou HAKA systému preverujú okolité autá. Aj týmto spôsobom sa našli kradnuté vozidlá.

HAKA je dnes ako lavína, pozná ju takmer každý.

Keď ľudia vidia naše auto s logom, kývajú nám, blikajú, na čerpacích staniciach sa ľudia s nami fotia. Nestojíme o to, aby sme boli, nedajbože, celebrity, ale to, že sme známi, je prospešné pre náš cieľ – pomáhať ľuďom.

Auto je totiž druhá najväčšia investícia v rodine. Mnohí sú od svojich motorových vozidiel závislí, vozia svoje deti do škôlok, škôl, dopravujú sa do zamestnania.

Nechcete peniaze. Čo iné tradičné prejavy vďaky ako bonbonié­ry či kvety? Ako sa vlastne správajú ľudia, keď im nájdete auto?

Pozrite sa na mňa, ako vyzerám. Myslíte si, že naozaj potrebujem bonboniéru? (Smiech.) Ak by sme prijali peniaze, idea HAKA by v tej chvíli zanikla. Nechcem peniaze, aby nikto nemohol tento projekt pošpiniť komentárom, že je to zárobková činnosť. Stačí nám ľudská radosť, hoci viem, že to znie pateticky.

Na Slovensku platilo dlhé roky nepísané pravidlo – Ukradli vám auto? Už ho nikdy viac neuvidíte. Ak majiteľovi nájdeme kradnuté vozidlo, sú to naozaj dojemné scény. Ženy aj plačú.

Je však medzi nimi veľa takých, ktorí necítia potrebu byť nám vďační. V praxi to vyzerá asi tak, že najprv prejavia pozitívne emócie, potom sa však stiahnu do ulity, pretože im napadne to slovenské – asi by som im za to mal niečo dať. Jeden pán nám vynadal pre poisťovňu.

Aplikácia je veľmi jednoduchá, zvládne ju aj amatér. 5 fotografií v galérii Aplikácia je veľmi jednoduchá, zvládne ju aj amatér. Zdroj: Matej Jankovič

HAKA by ste mohli veľmi výhodne speňažiť.

Dostali sme veľmi slušné ponuky od dvoch firiem, ktoré ju chceli kúpiť. Ja vnímam HAKA ako charitu, vypustil som peniaze. Robím to zo srdca a srdce sa predať nedá.

Stretli sme sa neskoro večer, poobede ste boli v Hlohovci, potom v Seredi. Ste veľmi zaneprázdnený?

Spím 4-5 hodín denne. Naplno sa venujem HAKA, inak by to nefungovalo. Denne odpovedám na 1 200 správ. Vyhodnocujem udalosti za daný deň. Cestujem na miesta, kde sa nájdu kradnuté autá. Mám novú rodinu, partnerka je toleran­tná, podporuje ma. Aj tak sa niekde v kútiku duše obávam, že pre môj životný štýl sa mi opäť rozpadne rodina.

Prečo vlastne cestujete po Slovensku?

Potrebujem zmapovať všetky udalosti, ktoré súvisia s krádežou a nájdením auta, všetko to zverejniť na sociálnej sieti, aby mali ľudia motiváciu pomáhať ďalej. Keď vám ukradnú auto, vďaka HAKA sa to dozvie veľká časť Slovenka. Tých 212 000 ľudí má na sociálnej sieti priateľov, ktorí správu zdieľajú. Je to ako pavučina.

Vlani u nás ukradli 1 524 áut, polícia objasnila tretinu prípadov. Najhoršie to bolo v roku 1993. Zlodeji ukradli 9 698 áut, objasnených bolo len 1 816 prípadov. Akoby ste boli dôkazom toho, že polícia je neschopná.

Tak by som to určite nedefinoval. Nás je 212 000. Policajtov je 24 000 a neriešia iba krádeže aut. Je ich málo, sú vyťažení a majú množstvo spisov. Neraz odvedú veľmi dobrú prácu, súd však páchateľa pustí na slobodu. Poznám veľa slušných a poctivých policajtov, ktorí robia svoju prácu, ako najlepšie vedia.

Neberú vás policajti ako konkurenciu?

Nezasvätení áno. Nie každý policajt je nadšený, že príde na miesto až po našom nahlásení. Tí, ktorí vedia, ako fungujeme, sú v pohode. Aj preto sa na našej stránke polície viac zastávame, než ju kritizujeme.

Váš názov je podobný Národnej kriminálnej agentúre. Je to paródia?

Určite to nie je obdoba NAKA. Naše pôvodné logo bolo – Hľadá sa auto, krádeže automobilov. Skrátili sme to na HAKA. Nechceme NAKA kopírovať, napodobňovať ani byť s nimi spájaní.

Ako sa u nás kradnú autá?

Trestná činnosť, akákoľvek, sa deje tam, kde sú slabé zákony a slabá vymožiteľnosť práva. Slovensko patrí medzi také krajiny. Viem to porovnať, ako manažér som precestoval Európu. Problém nie je v polícii, skôr v súdoch. Organizované skupiny u nás kradnú aj 20 rokov, nič sa im nestane, sú chránení, vedia koho a za čo môžu žiadať o ochranu.

Dokonca k nám chodievajú kradnúť autá aj skupiny zo zahraničia. Vedia, že keď ich chytia policajti a oni použijú formulku, ktorú vám nemôžem povedať, tak ich musia pustiť aj s vozidlom. Také máme deravé zákony.

A potom máme veľmi nízke tresty, preto sa kradnúť stále oplatí. Priemerný zlodej si dokáže mesačne zarobiť 14 000 eur, ten lepší až 30 000. Oficiálne nevlastnia žiadny majetok. Preto sa priznajú pred súdom ku všetkému, veď im nemajú čo vziať. Zavrú ich na dva-tri roky, v polovici ich prepustia za slušné správanie. Pre tie peniaze sa to dá zvládnuť.

Nejdú vám autičkári po krku?

Boli už aj vyhrážky. Čo horšie sa mi môže na Slovensku stať, ako dožiť sa dôchodku? (Smiech.) Ale vážne. Sama ste povedali, že HAKA je ako lavína. Nič ju už nezastaví. Som nahraditeľný a zastupiteľný, takým štýlom pracujem so svojimi kolegami.

Autá môžete kontrolovať úplne náhodne, napríklad na parkovisku. 5 fotografií v galérii Autá môžete kontrolovať úplne náhodne, napríklad na parkovisku. Zdroj: Matej Jankovič

Kto je vlastne HAKA? Sú vaši kolegovia takí nadšenci ako vy?

Je nás spolu dvadsať. Sú to ľudia, ktorých poznám dlhodobo a verím im. Jedine blázniví nadšenci, ako som ja, môžu pracovať v takom neziskovom projekte.

Aký je osud kradnutých áut?

Zlodeji ukradnú auto, aby ním mohli páchať inú trestnú činnosť. To je prvá kategória. Po druhé, kradne sa na objednávku, robia to hlavne servisy. Potrebujú súčiastky, vytipujú si potrebné vozidlá – dvaja ľudia dokážu rozobrať Škodu Fabiu za 54 minút.

Tretí typ krádeže sú organizované skupiny, ktoré kradnú drahé luxusné autá a vyzerá to, že sú u nás nedot­knuteľní. Najviac objasňujeme krádeže z prvej skupiny, ale našli sme aj drahý mercedes.

Dá sa proti krádežiam robiť niečo viac? Váš systém vzbudzuje veľké nádeje.

Slováci by sa mali spájať pre dobrú vec, ľudia v zahraničí to vedia. Som presvedčený, že to dokážeme aj my, nielen počas majstrovstiev sveta v hokeji či futbale. Som rád, že HAKA je dôkazom, že vzájomná solidarita a nezištná pomoc dokážu fungovať.

To ma, hoci mám minimum spánku, nabíja energiou. HAKA totiž stojí a padá na ľuďoch, nie na peniazoch. Bohužiaľ, pravdou je, že ak chcete na Slovensku s niekým bojovať, potrebujete kapitál. Ak by som hovoril za seba, osobne by som nepotreboval ľudí, pretože si ich viem vyškoliť.

Za tie roky v brandži som sa naučil, ako rozmýšľajú zlodeji, pretože iba vtedy sa dajú robiť dobré protiopatrenia. Je zlé riešiť dôsledok. Naopak, treba správne riešiť príčinu a naučiť sa problému predchádzať.

VIDEO
© Život Publishing, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich prevádzkovateľ portálu.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×