Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Vo vynovenej čakárni za takmer milión na hlavnej železničnej stanici v Bratislave chýbajú sedačky. Nie je to fór

08.10.2018 (40/2018) V obrovskom priestore sú len v jednej miestnosti pozdĺž troch stien.
Vo vynovenej čakárni za takmer milión na hlavnej železničnej stanici v Bratislave chýbajú sedačky. Nie je to fór
12 fotografií v galérii
Aby sa cestujúcim lepšie cestovalo pribudla aj kvetinová výzdoba. Onedlho dostanú plechy...
Autor fotografie: Vladimír Kampf

Tí, ktorí majú šťastie a ujde sa im, môžu popri čakaní na vlaky obdivovať dva vysoké stĺpy podopierajúce uprostred miestnosti plafón. Pôvodné stĺpy zreštaurovali.

V oslavných správach na vynovené priestory som si prečítal, že rekonštrukcie sa dočkali aj pôvodné fresky. Žiaľ, žiadne som si nevšimol...

No všimol som si, že z miestnosti so zúfalo málo modrými sedačkami nie je východ na prvé nástupište. Na plastových dverách je ceduľka: Dvere uzatvorené. Pod ňou šípka ukazujúca do steny a informácia: Východ.

Je to také veselé riešenie. Šípka ukazuje do steny a každému, kto sa chce dostať z jednej miestnosti, má byť jasné, že má prejsť do vedľajšej miestnosti. Vlastne kamsi za stenu... Tabuľka je skvelá informácia pre duchov, ktorí dokážu prechádzať cez múry.

Automatické dvere sú od začiatku asi tiež problém. Zdobí ich odkaz, čo robiť, keď sa pokazia. Otvárajú sa samy. Vyzerajú lacno a ich vhodnosť zatvárať miestnosť, keď budú v neustálej prevádzke a v zaťažení, najlepšie ukáže čas. Lenže už teraz ich chodia nešťastní údržbári opravovať. Nahlas to nepovedia, no vraj to nebola šťastná voľba.

Deklarujú, že nepochybili

Objavili sa pochybovačné informácie, že ani verejné obstarávanie na rekonštrukciu čakárne nebola šťastná voľba. Práce stáli takmer milión eur. Premeniť bývalú zájdenú staničnú reštauráciu na čakáreň trvalo trištvrte roka. Novotou to tam nevonia, pretože v Bratislave na hlavnej stanici novotou nemôže voňať vôbec nič.

Podľa slov hovorkyne Železníc Slovenskej republiky Martiny Pavlíkovej bola prestavba efektívna.

„Dve veľké miestnosti, kde bola v minulosti reštaurácia, boli desiatky rokov zatvorené a nevyužívané,“ povedala. Časť stanice, ktorá sa dočkala rekonštrukcie, je z roku 1871.

V obrovskej miestnosti je len 20 sedačiek. 12 fotografií v galérii V obrovskej miestnosti je len 20 sedačiek. Zdroj: Vladimír Kampf

Železničiari vyberali víťaza prostredníctvom prieskumu trhu. Rozhodla najnižšia cena. Objavili sa pochybnosti, že oslovili iba tri firmy a požiadavky ušili na mieru len jednej z nich. Kuvičie hlasy však nemajú konkrétne meno či podobu.

Pri hľadaní informácií u železničiarov som vždy narazil na neochotu akokoľvek sa vyjadrovať. Jedine prostredníctvom hovorkyne. Železničiari sú radi, že majú prácu a sú presvedčení, že proti systému, ktorý u nás panuje, aj tak nič nezmôžu. Otvárať si ústa znamená prísť o prácu.

Zhotoviteľa vybrali na jeseň 2017 formou prieskumu trhu s oslovením troch firiem z registra dodávateľov ŽSR. Firmy Rail Group a Metri ponúkli o pár desiatok tisíc vyššiu sumu.

ŽSR sa informáciám o zmanipulovaní obstarávania bránia, že sú iba obstarávateľ a nie verejný obstarávateľ, preto je podľa nich uvedený spôsob štandardný a legitímny. Vyjadrenia o možnom obídení zákona považujú za tendenčné, neopodstatnené a spolitizované s cieľom dehonestovať prvú zo zásadných a viditeľných zmien na hlavnej stanici.

V smradľavom priestore

Práce na vynovení priestorov vysúťažila firma SP PLUS za cenu, ktorá vzišla z aukcie. Oddelenie cenovej analýzy ešte po aukcii spracovalo kontrolný rozpočet ŽSR. Pri premene starej reštaurácie na novú čakáreň­ dbali na zachovanie historických prvkov starej budovy, ktoré kombinovali s modernými materiálmi.

V oboch miestnostiach zachovali pôvodné okná, do ktorých osadili moderné dvojité sklá. Staré dvere sa rekonštrukcie nedočkali. Podpísal sa na nich zub času a boli neoživiteľné.

Z miestností najprv vyviezli 110 ton sutín. Vysekali kilometer drážok na kabeláž. Elektroinštalácia má viac než štyri kilometre káblov. Z nich je pol druha kilometra slaboprúdových.

„Dvere uzatvorené.“ Nech sa páči cez stenu... 12 fotografií v galérii „Dvere uzatvorené.“ Nech sa páči cez stenu... Zdroj: Vladimír Kampf

Nová čakáreň je predvojom ďalších rekonštrukcií. Kopa káblov v stenách čakárne je príprava na dočasné umiestnenie osobných pokladní pred druhou plánovanou fázou rekonštrukcie stanice.

„Bratislavská hlavná železničná stanica bola postavená na konci 19. storočia a jej prístavba k historickej budove v závere 20. storočia. Patrí medzi najstaršie a zároveň najvyťaženejšie a svojím teritoriálnym umiestnením a technickými obmedzeniami aj k najproblematickejším železničných staniciam.

Je postavená v oblúku, čo obmedzuje počet a dĺžku staničných koľají. Za stanicou sú dva tunely a v okolí hustá zástavba,“ vysvetľuje hovorkyňa Martina Pavlíková.

„Stanica preto nespĺňa kritériá a nároky na modernú stanicu 3. tisícročia. Od roku 1998 sa pripravoval veľký projekt komplexnej rekonštrukcie hlavnej stanice a Predstaničného námestia, ktorú mala realizovať spoločnosť I. P. R., resp. Transprojekt. Železnice neboli investorom tohto projektu, no podieľať sa na ňom mali svojím vkladom – prenájmom pozemkov a technickou súčinnosťou pri projektovaní a realizácii.

Hoci sa investor v rokoch 2010 – 2016 približne dvakrát ročne vyjadroval pre médiá, že s realizáciou stavby začne, nikdy sa tak nestalo. Železnice čelili a čelia obrovskej kritike verejnosti ohľadne technického stavu a výzoru hlavnej stanice. Vedenie na jeseň 2017 urobilo prvý a zásadný krok, aby mohlo mať rozviazané ruky a so stanicou začať niečo riešiť,“ dodáva.

ŽSR 18. septembra 2017 odstúpili od rámcovej zmluvy so spoločnosťou Transprojekt, s.r.o. Vynovená čakáreň je len ostrovčekom v smradľavom a rozpadávajúcom sa priestore železničnej brány Slovenska. Síce neskoro, no niekde začať treba.

Už onedlho budú rekonštruovať aj najstarší vestibul stanice. 12 fotografií v galérii Už onedlho budú rekonštruovať aj najstarší vestibul stanice. Zdroj: Vladimír Kampf

Magistrát a Schuster

Welcome to Slovakia – Vitajte na Slovensku. Ako to vyzerá vo zvyšných priestoroch stanice, je len smutné opakovanie viet o smrade, špine, neútulnosti a „haraburdovom“ vzhľade oplechovania vstupnej haly... To si už naozaj zaslúži rekonštrukciu.

Smutnejšie však je, že stanica nemá ani také jednoduché a prirodzené vybavenie, ako sú informačné tabule. Chýba aj moderný obchod s potravinami či pestrejšie a hlavne vkusnejšie stánky s občerstvením.

Štát dá do celkovej rekonštrukcie hlavnej stanice v Bratislave 2,8 milióna eur. Dúfajme, že pribudnú aj eskalátory k nástupištiam. Nosiči síce prídu o zamestnanie, no stanica bude hodná označenia brány európskej krajiny 21. storočia.

Zatiaľ sa o skultúrnenie okolia postaral iba bratislavský magistrát. Po úprave a zmodernizovaní sú priestory pred budovou, kde odstránili stánky, umiestnili lavičky a električky dostali nové eskalátory k svojej trati. Tam to už aj menej smrdí, no priestor dopláca na smrad z okolia rovnako ako čakáreň.

Rekonštrukcie sa dočká aj vonkajšie opláštenie budovy, vymenia osvetlenie, okná, dvere a opravia historickú budovu. V čase týchto rekonštrukcií budú cestujúci prichádzať k vlakom práve cez zrekonštruované priestory. Na hlavnej stanici v Bratislave tak bude najmä počas špičiek riadna tlačenica a najmä v zime vynovená čakáreň nebude stačiť. Nestačí už teraz.

„Zhotoviteľ vyjde zo súťaže, ktorá sa realizuje. S realizáciou rekonštrukcie by sa malo začať hneď po podpise zmluvy a ŽSR majú ambiciózny cieľ, aby sa táto rekonštrukcia stihla do budúcoročných majstrovstiev sveta v hokeji,“ píše v stanovisku hovorkyňa Pavlíková.

Počas rekonštrukcie vestibulu bude vstup na stanicu cez vynovené priestory. Malý? 12 fotografií v galérii Počas rekonštrukcie vestibulu bude vstup na stanicu cez vynovené priestory. Malý? Zdroj: Vladimír Kampf

V súčasnosti spracovávajú aj štúdiu realizovateľnosti uzla Bratislava. Na základe jej výsledkov budú posúdené všetky železničné stanice v Bratislave, ich ďalšie využitie, ako aj rozsah a podoba rekonštrukcie či rozvoja do budúcna. Štúdia realizovateľnosti by mala byť hotová na prelome rokov.

O zatiaľ poslednú vážnejšiu rekonštrukciu priestorov stanice sa pred vynovenou čakárňou postaral prezident Rudolf Schuster, ktorý rád cestoval vlakom nielen domov do Košíc. Vďaka nemu je na stanici VIP salónik.


Čo nového?

Nová čakáreň stála 825 560 eur bez DPH. V cene bolo vybudovanie novej prípojky nízkeho napätia, úprava rozvodov, štruktúrovanej a optickej kabeláže, zriadenie wifi smerovačov, ústredné vykurovanie a vzduchotechnika, výmena dlažby, obkladov a podhľadov, nátery a maľby, vybudovanie informačného systému pre cestujúcich, vybudovanie rozhlasového zariadenia, zriadenie kamerového systému, stolárske, klampiarske a tesárske práce, dodanie mobiliára, realizácia nových posuvných dverí a repasácia zvyšných poško­dených okien a dverí, kompletná výmena osvetlenia, reštaurovanie pôvodných historických stĺpov i pôvodných fresiek. V cene rekonštrukcie sú dve veľké miestnosti, chodba, vstup a neverejné priestory.

© Život Publishing, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich prevádzkovateľ portálu.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×