Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Preháňali sa na ňom mníšky a žandári zo Saint-Tropez, nacistom sa k nemu dostať nepodarilo

14.09.2018 (37/2018) Na autosalóne v Paríži v roku 1948 sa prvýkrát verejne predstavilo auto, ktoré na dlhé roky zabezpečilo mobilitu vo Francúzsku. Citroën 2CV sa odvtedy stal legendou.
Preháňali sa na ňom mníšky a žandári zo Saint-Tropez, nacistom sa k nemu dostať nepodarilo
2 fotografie v galérii
Krásne zreštaurované kačice v plnej nádhere.
Autor fotografie: Juraj Turis

Auto, história ktorého sa začala ešte pred 2. svetovou vojnou, malo podľa vtedajšieho riaditeľa automobilky Citroën Pierra-Julesa Boulangera ponúknuť chudobnejším Francúzom vlastné auto. Bolo to v roku 1936 a auto malo byť úsporné, jednoduché, ľahko udržiavateľné a hlavne lacné.

V roku 1937 sa začala výroba prvých 49 prototypov. Všetko v absolútnom utajení, a dokonca aj všetci zamestnanci automobilky Citroën pri meste Clermont-Ferrand, ktorí sa podieľali na jeho vývoji, sa museli pri odchode z fabriky podrobiť dôkladnej prehliadke. Kto by zhotovil čo len jednu fotografiu či náčrt, mohol počítať s prísnym trestom.

Po mnohých testoch a zdokonaľovaniach sa malo auto objaviť ako trhák na autosalóne v Paríži v roku 1939. Tento autosalón sa však nikdy neuskutočnil. Vypukla 2. svetová vojna a okupácia Francúzska Nemcami na roky odložila premiéru tohto autíčka.

Nemcom takisto neunikol tento projekt a veľmi ho chceli získať. Dokonca ponúkali na výmenu prototyp ich ľudového autíčka Volkswagen, no všetko márne. Francúzi auto schovali tak, že ani gestapo nič nenašlo.

Hlavný konštruktér auta André Lefèbvre tým veľa riskoval, no Nemci počítali s tým, že jeho schopnosti budú potrebovať. Vývoj a skúšky auta pokračovali tajne naďalej.

Rozpačitá premiéra

Napokon po skončení vojny sa premiéra autíčka, nazvaného pre svoj vzhľad a netypické perovanie kačica, uskutočnila v októbri 1948 v Paríži. Na autosalóne však vyvolalo zmiešané pocity. Nebolo pekné, vždy iba v sivej farbe a viacerí odborníci to považovali za veľkú chybu automobilky.

Našťastie sa opak stal pravdou. U zákazníkov vyvolal doslova eufóriu a čakacia lehota naň bola až šesť rokov. Od roku 1949 sa Citroën 2CV, ako ho oficiálne pomenovali, vyrábal nepretržite až do roku 1990.

Posledný vyrobený kus tohto modelu vyšiel z výrobného pásu v portugalskej Mangualde za zvuku fanfár o štvrtej popoludní s poradovým číslom 5 114 968. Nechýbali slzy, smútok, ale aj nádej. Už vtedy totiž patrilo auto k legendám a zberateľmi vyhľadávaným oldtimerom.

Slovenské kačice

Tento trend zasiahol aj Slovensko a dnes u nás jazdí asi päť desiatok týchto atraktívnych áut. Existuje dokonca aj Citroën 2CV club, ktorý združuje približne 40 členov. Ich pravidelné stretnutia sú atrakciou všade, kde sa prezentujú.

Podujatia sa uskutočňujú po celom Slovensku a v poradí 19. stretnutie bolo v okolí Lučenca začiatkom septembra tohto roka, kam migrovalo 35 kačíc zo Slovenska, z Maďarska, Česka a Rakúska.

Autá tejto značky okrem žandárov a mníšok obľubovala aj generácia hippies. 2 fotografie v galérii Autá tejto značky okrem žandárov a mníšok obľubovala aj generácia hippies. Zdroj: Juraj Turis

Tieto autá sa k nám nikdy oficiálne nedovážali, no populárne sú u nás hlavne vďaka francúzskym komédiám s Funèsom, zaujímavým a veselým scénam so žandármi zo Saint-Tropez a s mníškami z blízkeho kláštora.

Ďalší hereckí hrdinovia jazdili na Citroëne 2CV aj v ďalších filmoch, napríklad v českom Bobule a 2Bobule, v slovenskom filme Záhrada alebo v akčnom filme s Jamesom Bondom.

Je potešiteľné, že počet týchto áut u nás stále stúpa. Na internete je viacero ponúk na jeho kúpu. Cenové rozpätie je široké a odvíja sa od technického stavu a roku výroby.

Podľa riaditeľa Citroën 2CV clubu Daniela Dušánka sa dajú zohnať pojazdné autá za cenu 2 000 až 3 000 eur. Sú však v dezolátnom stave, no nájdu sa aj lepšie kusy za 6 000 či 7 000 eur a tie zrenovované, naozaj nádherné, v cene okolo 15 000 eur.

Samozrejme, najlepšie je zaobstarať si auto, ktoré si vyžiada našu starostlivosť, opravy a údržbu. Potešiteľné je, že stále je možné získať aj originálne súčiastky a dielce, lebo jedna z fabrík značky Citroën stále vyrába náhradné diely na toto auto.

Stále však platí, že pre majiteľov veteránov je Citroën 2CV stále lákavejšou alternatívou a pritom určite cenovo najvýhodnejšou. Odmenou bude štýlové auto, francúzsky šarm a príjemné chvíle strávené s rovnako „postihnutými“ nadšencami.

Ak vám zrazy na Slovensku budú málo, môžete absolvovať niektoré zo stretnutí týchto veteránov v Európe. Usporadúvajú sa každý druhý rok a o rok bude ďalší v Chorvátsku. U nás sa uskutoční jubilejný dvadsiaty zraz niekde na východe Slovenska.

VIDEO
© Život Publishing, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich prevádzkovateľ portálu.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×