Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Na e-shope mám kolónku pre zákazníkov o súhlase so spracovaním osobných údajov: je to v súlade s právom?

12.04.2018 (12/2018) Nariadenie prijaté Európskou úniou stanovuje aj podmienky súhlasu.
Na e-shope mám kolónku pre zákazníkov o súhlase so spracovaním osobných údajov: je to v súlade s právom?
1 fotografia v galérii
Ilustračná snímka
Autor fotografie: Shuttestock

Mám e-shop a všetci ma strašia nejakou novou smernicou EÚ. Ja zbieram len mailové adresy, adresy a telefónne čísla. Kolónku, že súhlasia s odberom informačného letáka a poskytujú svoje osobné údaje, tam už mám. Bude to stačiť?

Dano

Odpovedá advokát JUDr. Michal Rampášek, Advokátksa kancelária HAVLÁT & PARTNERS

Ochrana osobných údajov v EÚ vyústila do prijatia všeobecného nariadenia o ochrane osobných údajov v anglickej skratke GDPR (General Data Protection Regulation). Nariadenie bude účinné od 25. 5. 2018. Jeho aplikácia sa dotýka aj subjektov prevádzkujúcich internetové obchody (e-shopy). Práve v internetových obchodoch dochádza k spracovaniu osobných údajov vo veľkom rozsahu, a to nielen údajov svojich zákazníkov (meno, priezvisko, adresa doručenia, e-mail, telefón), ale aj údajov o ich platobných kartách. Taktiež zhromažďujú a vyhodnocujú údaje o ich nákupných preferenciách a zvyklostiach (tzv. profilovanie).

Jednou z podstatných požiadaviek nariadenia pre prax internetových obchodov je právny základ spracovania osobných údajov. Vo všeobecnosti by e-shopy mali spracovávať osobné údaje zákazníkov na základe iných dôvodov, ako je súhlas. Takým dôvodom je aj spracovanie na účely plnenia zmluvy, ktorej zmluvnou stranou je zákazník e-shopu. Spracovanie osobných údajov na základe súhlasu zákazníkov tak pripadá do úvahy, až keď nie je iný právny základ. Pôjde teda najmä o súhlas na spracovanie osobných údajov na marketingové účely.

Nariadenie ďalej stanovuje aj podmienky súhlasu. Súhlas nemožno považovať za dobrovoľný, resp. slobodný, pokiaľ je súčasťou zmluvy a nie je možné o ňom rokovať. To v praxi znamená, že zmluvu, teda napr. všeobecné obchodné podmienky, musí zákazník prijať a nemá možnosť vyjadriť nesúhlas s textom spracovania osobných údajov, napríklad na už spomenuté marketingové účely. V praxi nie je neobvyklé, že internetové obchody neakceptujú objednávku zákazníka, ak neoznačí, že súhlasí so všeobecnými obchodnými podmienkami a tiež spracovaním osobných údajov. Takýto postup by bol v rozpore s nariadením. Je preto potrebné správne nastaviť zmluvnú dokumentáciu, ako aj tvorbu objednávky v e-shope.


Svoje otázky advokátovi JUDr. Michalovi Rampáškovi môžete posielať na e-mailovú adresu odbornici@zivot.sk 

 

Má takmer 80, visí na skale s vŕtačkou a robí pre deti turistickú cestu. Za vlastné
Špenátová polievka s haluškami
Týranie sviečkami, pichanie ihlicami: Bátorička mala najviac obetí umučiť v Sárvári, Maďari ju za vrahyňu nemajú

Odoslaním mailu potvrdzujem, že som oprávnený šíriť pripojené informácie, a že ich zverejnením nebudú porušené žiadne osobné či majetkové ani iné práva tretích strán. Spoločnosť Život Publishing, a.s. spracúva osobné údaje v súlade s platnými právnymi predpismi. Viac informácií nájdete na webstránke http://www.newsandmedia.sk/gdpr.

VIDEO
© Život Publishing, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich prevádzkovateľ portálu.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×