Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Modernizáciu nitrianskej nemocnice spomaľujú komplikácie so štátnymi dotáciami

13.02.2018 (6/2018) Modernizácia najlepšej nemocnicena Slovensku sa výrazne komplikuje.
Modernizáciu nitrianskej nemocnice spomaľujú komplikácie so štátnymi dotáciami
6 fotografií v galérii
Nemocničný tunel spájajúci dva pavilóny by sa vraj mohol stať architektonickou dominantou...
Autor fotografie: Henrieta Ďurovová

V nitrianskej nemocnici už niekoľko rokov pristáva záchranársky vrtuľník na provizórnej ploche na parkovisku za hlavným vstupom. Samozrejme, len za dobrých poveternostných podmienok.

Ak náhodou počasie nevyjde, prípadne sa zotmie, vrtuľník musí pristáť na letisku v Janíkovciach alebo na ploche, ktorá je ohraničená ulicami Železničiarska a Cabajská. To isté platí aj pre vzlety, ak nemocnica potrebuje urgentne pacienta premiestniť do inej nemocnice.

Hoci mala nemocnica na vybudovanie heliportu k dispozícii peniaze, z ministerstva zdravotníctva získala dva milióny eur, nastali problémy s projektovou dokumentáciou, ktorú mala k dispozícii už viac než rok.

Pristávacia plocha sa tak bude musieť akútne premiestniť, dôvodom sú aj výškové novostavby v susedstve provizórnej pristávacej plochy, za nemocničným plotom ich totiž postavili súkromní stavitelia.

Za zdržaním stavby heliportu bolo aj to, že nemocnica musela robiť druhú súťaž na dodávateľa projektovej dokumentácie.

Ministerstvo zdravotníctva požiadala o predĺženie možnosti čerpať dotáciu, no bez úspechu. Dotáciu bolo treba vyčerpať do konca roka 2017, čo nemocnica nestihla. A tak nový heliport zatiaľ v Nitre nestojí a nefunguje.

Dočasný a provizórny heliport stojí na parkovisku. Okolo neho vyrástli obytné domy. 6 fotografií v galérii Dočasný a provizórny heliport stojí na parkovisku. Okolo neho vyrástli obytné domy. Zdroj: Henrieta Ďurovová

Nové riešenie

Firmu, ktorá mala vypracovať túto dokumentáciu a zároveň zabezpečiť inžiniersku činnosť a autorský dozor počas realizácie stavby, začala nemocnica hľadať ešte v júli 2016. Bolo to dva mesiace po tom, ako získala z ministerstva zdravotníctva na výstavbu pristávacej plochy dva milióny eur.

Zmluvu s víťazom, architektonickým štúdiom z Košíc, podpísal v septembri vtedajší riaditeľ a poslanec NR SR (SMER-SD) Jozef Valocký. Cena za zhotovenie projektovej dokumentácie bola vyčíslená na 76 800 eur s DPH, cena za inžinierske činnosti na 6 000 s DPH, rovnakú sumu mala firma dostať aj za výkon autorského dozoru.

Nemocnica avizovala, že s výstavbou heliportu začne v roku 2017. Neskôr oznámila, že to bude zrejme neskôr, pretože stavba musí prejsť procesom posudzovania vplyvov na životné prostredie.

Heliport však stále nestojí. A ukázalo sa, že ani tak jednoducho stáť nebude. Hoci vedenie nemocnice už pripravilo nový projekt heliportu, bude na streche chirurgického pavilónu, peniaze určené na jeho výstavbu nemocnica čerpať nemohla.

Znamená to, že o ne bude musieť požiadať znova. A hoci vraj prísľub na to, že ich dostane, má, nikto s určitosťou nevie, ako to napokon celé dopadne.

Nadzemný tunel

Iste budete súhlasiť, že taká spádová nemocnica, aká je v krajskom meste Nitra, by sa akútne mala modernizovať a pristávacia plocha pre záchranárske vrtuľníky by mala byť absolútnou samozrejmosťou.

Kedy sa však stane realitou, nevedno, nemocnica akoby doplácala na veľkolepé plány predchádzajúceho vedenia, ktoré sa však nedotiahli do konca.

Podobne ako nadzemný spojovací tunel medzi neurologickým a chirurgickým pavilónom. Ten síce už reálne stojí, no ako v prípade heliportu, aj v tomto prípade nemocnica prišla o 300-tisícovú dotáciu na jeho výstavbu a nakoniec ho zaplatila z vlastných zdrojov.

Predpokladaná hodnota zákazky v súťaži, ktorú vypísala nemocnica ešte za bývalého riaditeľa nemocnice Jozefa Valockého, bola 777 000 eur bez DPH.

Ako sa píše v zmluve o dielo, stavba mala byť financovaná z kapitálových výdavkov štátneho rozpočtu vo výške 300 000 eur a z vlastných zdrojov nemocnice mal byť hotový do konca mája 2017. Zhotoviteľom diela je spoločnosť SimKor.

Nadzemný priechod musela zaplatiť z vlastných zdrojov. 6 fotografií v galérii Nadzemný priechod musela zaplatiť z vlastných zdrojov. Zdroj: Henrieta Ďurovová

Pôvodne boli náklady vyčíslené na 498 471,74 eura, potom sa navýšili o 14 723,70 eura (obe položky bez DPH). Dôvodom boli zistené nezrovnalosti v projektovej dokumentácii a rozpočtovej časti.

Nuž a stalo sa to, čo si nikto nechcel ani pripustiť, dotáciu vo výške 300 000 eur, ktorú na tunel poskytol štát, musela nemocnica vrátiť, jednoducho nestihla termín. Celú sumu zaplatila zo svojho.

Pod prepojením jazdia autá. Nemocnica pred časom avizovala, že ak bude nutné počas výstavby obmedziť premávku na hlavnom ťahu, bude k dispozícii nový vjazd do nemocničného areálu.

Vybudovaný je od Rázusovej ulice, neďaleko súčasného vjazdu, už je právoplatne skolaudovaný. Práve tento vjazd slúži pre vysoké autá, napríklad pre požiarnu techniku, ktoré sa nezmestia pod nadzemný tunel.

Samotný tunel pôsobí atraktívne a moderne. Keď sme sa v ňom však prešli, nechtiac sme si vypočuli kritiku zamestnancov, ktorí upozornili na to, že v ňom nevedia bez problémov prejsť s pohyblivými posteľami.

Mali sme šťastie na prázdne ležadlo bez pacienta, no nedalo nevšimnúť si, ako behalo od steny ku stene a skutočne bol problém ho udržať. V tuneli je totiž mierne stúpanie a potom klesanie, navyše kritici tvrdia, že popri sebe dve postele neprejdú.

Nevyhnutnosť

„To, že majú byť tieto dve budovy spojené, je absolútne nevyhnutné,“ hovorí riaditeľ Fakultnej nemocnice v Nitre Kamil Koleják.

„Naším plánom je prepojiť celú nemocnicu. Mali sme dve alternatívy, ako tu urobiť, prepojiť budovy nad zemou alebo podzemne, čo by však bolo finančne nesmierne náročné. V tomto konkrétnom prípade sme tiež museli počkať päť rokov, kým sme do pavilónu neurochirurgie mohli stavebne zasiahnuť.

Moje hodnotenie prepojovacieho tunela? No, peňazí to stálo dosť, sumu diela však definovala súťaž, z môjho pohľadu je to však architektonicky pekná stavba, mohla by sa stať aj dominantou areálu.

Čo sa týka technického riešenia, nemohlo to byť rovné. Každá z budov má totiž iné riešenie či postavenie a vchod do prepojovacieho tunela sa musel riešiť najoptimálnejšie, aby bol čo najprístupnejší, aby sa pacient dostal čo najrýchlejšie k diagnostike.

Najvyššie hasičské auto pod ním neprejde, to je pravda, no máme skolaudovaný druhý vjazd do nemocnice, tam je to bez problémov. Tunel stál viac než pol milióna eur, nemocnica ho hradila z vlastných prostriedkov.

Peniaze z ministerstva sme mali k dispozícii iba rok, no na realizáciu tunela ten čas nestačil. Našťastie, mali sme vlastné prostriedky, išlo o peniaze získané z procesu poskytovania zdravotnej starostlivosti,“ dozvedeli sme sa.

Pravdupovediac, na posteli, ktorú tlačil ošetrovateľ, by sme ležať nechceli. Možno treba kúpiť nové, stabilnejšie... 6 fotografií v galérii Pravdupovediac, na posteli, ktorú tlačil ošetrovateľ, by sme ležať nechceli. Možno treba kúpiť nové, stabilnejšie... Zdroj: Henrieta Ďurovová

Strach o dotácie

Napriek týmto nečakaným finančným škrtom cez rozpočet má nemocnica v pláne novú investíciu. Ako nám prezradil riaditeľ nemocnice Kamil Koleják, najbližším plánom je postaviť v areáli moderný urgentný príjem.

„Už máme na stole veľmi dobre pripravený a odvážny projekt,“ hovorí.

„Urgentný príjem je našou prioritou najmä pre pacienta, ktorý často nevie, kam má v nemocnici so svojimi problémami ísť. Bude to fungovať presne tak, ako to vidíme v rôznych filmoch, teda pacient príde, okamžite sa ho ujme personál a všetko vybaví na jednom mieste.

Priestorovo bude príjem veľmi kvalitne vybavený, bude mať dostatok vyškoleného personálu, 1 400 štvorcových metrov je premyslených do posledného detailu. Obišli sme aj zahraničné nemocnice, aby sme vybrali to najlepšie. Táto fakultná nemocnica má obrovskú výhodu, máme totiž všetky typy špecialistov lekárov, čo patrične využijeme.

Ako budeme výstavbu urgentného príjmu financovať? Pomôžu nám eurofondy,“ netají riaditeľ a druhým dychom dodáva: „Všetko sme pripravili, a na to nám príde vyjadrenie Združenia domových samospráv s požiadavkou, aby sme na streche postavili trávnik a pod zemou parkovisko.

Tak my máme z verejných prostriedkov stavať podzemné garáže?! Teraz nám hrozí, že prídeme o peniaze, dotácie. Dúfame však, že sa to nestane a Nitra sa konečne urgentného príjmu dočká.“

Nemocnica roka a škandály

Fakultná nemocnica v Nitre v roku 2016 vyhrala rebríček najlepších nemocníc, na druhej strane sa „preslávila“ tým, že ju zviditeľnili škandály, pri ktorých išlo o život.

Po období šetrenia za riaditeľovania Jozefa Valockého (SMER-SD), ktorému minister zdravotníctva Tomáš Drucker našiel nové lukratívne miesto na poste riaditeľa Národného onkologického ústavu, tak po kompletnej výmene vedenia nastáva možno obdobie investícií a rozvoja.

Treba preto len dúfať, že nemocnica už nebude musieť bojovať s nedostatkom personálu, anesteziológov či traumatológov a bielenie zdravotných záznamov pacienta sa už nezopakuje.

VIDEO
© Život Publishing, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich prevádzkovateľ portálu.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×