Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Bývanie na kolesách: Najskôr sa jej smiali...

12.09.2009 (37/2009) Automobilový sen mnohých mužov cestovateľov vyrába žena. TATIANA NÁTNA (53) z Martina. O kvalite svedčí fakt, že osemdesiat percent klientov má z Nemecka, Holandska, Anglicka.
Bývanie na kolesách: Najskôr sa jej smiali...
6 fotografií v galérii
Tatiana Nátna
Autor fotografie: Život

Tatiana Nátna bola za starého režimu zamestnankyňou ZŤS, popritom diaľkovo študovala na Vysokej škole ekonomickej. Po revolúcii pracovala na finančnom oddelení v súkromnej firme, ktorá vyrábala dopravné značky a nábytok. Tá sa dostala do likvidácie a v roku 2001 dali všetkým zamestnancom výpoveď.

Ešte predtým si založila vlastnú firmu na ekonomické a účtovnícke služby. "Robila som popri práci účtovníctvo. Keď nám v robote dali výpoveď, na rozdiel od ostatných som neskončila ako nezamestnaná, mala som aspoň na chlieb. Vtedy prišli za mnou bývalí kolegovia. Hovoria: Pani Nátna, máte firmu, poďme vyrábať obytné autá. Samozrejme, že som odmietala - preboha, ja som ekonómka, výrobu nezvládnem. Prehovorili ma."

Špionáž
Tatiana Nátna začala chodiť po výstavách, fotila interiéry karavanov. Špionáž. Nejde o klasické obytné auto, aké si na ceste nepomýlite, ale o prestavbu - zvonku vyzerá ako nenápadná dodávka, zvnútra má cestujúci všetko pohodlie na bývanie - kuchynku, záchod, sprchu, postele, čalúnené steny, skrinky. Keď chce, tak aj televízor, satelit, solárne panely, elektrocentrálu.

"Išli sme k jednému Nemcovi, volá sa Meisinger. Mal obytné auto a v jeho garáži sme ho kompletne rozobrali, projektanti si robili poznámky, znova sme ho zložili." Pani Nátna však nemala na výrobu peniaze. Na rozbehnutie jej požičal kamarát. Kúpila dve dodávkové autá a materiál. Prenajala si dielňu a začala s chlapmi prerábať dodávku na luxusné obytné auto.

Hrôzostrašný prototyp
O mesiac postavili prototyp, no eufória prešla do zúfalstva. Auto vytiahli von, slnko ho rozhorúčilo. Na čalúnení vznikli bubliny, na podlahe sa robili priamo pred očami.

"Volali sme do Nemecka pánu Meisingerovi, čo máme robiť. Povedal, aké lepidlo použiť, tak sme začali odznova. Opravený prototyp sme predali s veľkou stratou práve jemu."

Potom začala Tatiana Nátna vyrábať dve autá pre Švajčiarov, ktorých našla na inzerát. "Tie boli lepšie. Poslali sme ich do Švajčiarska a dva týždne som nespávala, či zaplatia. Zaplatili, no nadiktovali za stranu chýb. Čo sa vlní, kde čo tečie. Musela som zobrať dvoch ľudí a šli sme autá opravovať."

Vtedy už mala piatich zamestnancov a Švajčiari chceli, aby pre nich robila ďalej. Lenže z predaja prvých áut vrátila peniaze kamarátovi, nezostalo jej nič. Požičal znova. V roku 2002 Švajčiarom urobila prvých osem áut. "Chválili nás: Každé ďalšie auto je o triedu vyššia kvalita. Boli sme strašne pyšní, fotili sme sa s každým vyrobeným kusom."

Výsmech na ministerstve
Po roku získala českého partnera, ktorý dodnes predáva jej obytné autá u susedov. Mala aj certifikát pre Nemecko, ale pre Slovensko nie. "Na ministerstve dopravy sa ma pýtali, koľko áut budem vyrábať. Hovorím - pre slovenských zákazníkov možno dve, tri ročne. Začali sa smiať - to sa vám neoplatí. V roku 2003 bola na ministerstve zmena, prišiel nový úradník. Vysvetlil mi, čo musím doniesť, aké skúšky absolvovať. Keď som dostala do ruky papier, že moje autá sú schválené pre Slovensko, úradník povedal - volali sme do Nitry na výstavu a povedali, že ešte majú voľný priestor. Dajú ho vám. Bola som šťastná. Počas výstavy pršalo, ale ja som pyšne stála v daždi pri svojom aute."

V roku 2003 už brali nemeckí zákazníci 50 áut, počet zamestnancov rástol. V Nemecku Turčan auto predávali ako Made in Germany, inak by ho zákazníci obchádzali. Podobne v Holandsku. "Tvárili sa, že naše autá sú super, ale keď som povedala, že sme zo Slovenska, povedali - ďakujeme, nie. Dnes všetci dôležití hráči v Nemecku Turčan auto poznajú, ale predávajú nás ako Made in Germany."

Žiadny štandard
Rok 2003 bol zlomový. Tatiana Nátna si povedala, že končí so "štandardmi". Otočila to opačne, zákazník si povie, aké auto by chcel. "Veľké fabriky nedokážu vyrábať na mieru. My áno, a tým vieme konkurovať. Príde zákazník a povie, že chce namiesto 60-centimetrovej skrinky 80-centimetrovú, posteľ nechce vyššie, ale nižšie, nechce 100-litrovú nádrž na vodu, ale 150-litrovú a podobne. Aj tým sme sa uchytili u Nemcov, dostávali sme sa aj k zákazkám na Slovensku, v Česku. Prišiel pán, ktorého syn jazdí na motorkách, a potreboval obytné auto, do ktorého sa zmestí motorka, dielnička, posteľ, kúpeľňa. Išli s ním potom na preteky a ostatní otvárali oči: Jéj, ty tu máš chladničku, varič, to je obytné auto skombinované s prepravou motorky! A mala som ďalších zákazníkov. Ozvali sa chlapci, ktorí jazdili Rallye Paríž-Dakar. Vyrobili sme auto Jaroslavovi Katriňákovi, ale Čech Randýsek nechcel byť o nič horší, prišiel aj on."

Vo firme jej dnes pomáhajú synovia Michal a Ľubomír. Ročne pošlú do sveta desiatky obytných áut vyrobených na mieru.

"Vlani vo februári sme dodali prvý kus do Anglicka. Boli sme v roku 2007 na výstave v Brne a zastavil sa pri nás Angličan. Že nás roky pozoruje a chce od nás odoberať. Či môže doviezť do Martina dodávku na prerobenie. Pousmiala som sa, aby len doniesol. Prešli štyri mesiace a odrazu sa zjavil pred kanceláriou aj s autom s opačným riadením. Skoro som spadla na zadok. Odvtedy pre nich robíme pravidelne."

Medzitým získala Tatiana Nátna vlastné priestory. Kancelárie má v dome po mame, halu oproti kúpila na hypotéku.

Kríza? Kdeže!
Keď začali byť tento rok médiá plné krízy, majiteľka firmy povedala zamestnancom: Nebojte sa, cez krízu sa dostaneme, my budeme zamestnancov ešte prijímať, nie prepúšťať.

"Samozrejme, že som si nebola istá, ako dopadneme, ale chcela som ľudí povzbudiť. Od začiatku roka to nevyzeralo dobre, zákazníci ubúdali. V marci mi však zavolal jeden Čech, že chce pre nemeckú TOP firmu asi 50 obytných áut ročne, aby som mu poslala cenové ponuky. Myslela som si, že si robí zo mňa žarty kamarát a náš predajca v Čechách. Tak som mu volala, aby prestal s vtipmi v čase, keď rozmýšľame, ako prežiť."

Kamarát povedal, že to on nebol. O dva dni zvonil telefón znova. Volal Čech a pýtal sa, prečo neposlala tie kalkulácie. Tatiana Nátna sa opýtala: Vy to myslíte vážne? Teraz v kríze 50 áut? Povedal: Áno, smrteľne vážne. "Hovorím mu, že našu firmu ani nepozná a skočil mi do reči: Poznáme vás veľmi dobre a sledujeme vás. Pozná vás aj nemecká TOP firma, ktorá chce vaše autá."

Odvtedy preňho vyrobili už deviaty kus a minulý mesiac si majiteľku pozvali do Nemecka. Chcú od nej exkluzivitu pre nemecký a rakúsky trh, plánujú z Martina odoberať ročne desiatky kusov.

"Takže sa splnilo, čo som zamestnancom hovorila. Prijali sme ďalších troch ľudí. Okrem toho nemecký odberateľ chce, aby sme mu vyrobili aj taký nábytok do kancelárií, aký dávame do našich áut."

Focus Media
VIDEO
© Život Publishing, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich prevádzkovateľ portálu.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×