Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Arabská rebelka: Nawál Saadáwí je ikona, ktorá otvára trináste komnaty a búra tabu

09.11.2016 (44/2016) Akoby nepatrila do tejto doby. Myslenie Nawál Saadáwí (85) bolo vždy ďaleko vpredu, posunuté za hranice náboženstiev a obmedzenia štátnej moci. Stala sa z nej vyčnievajúca ikona arabského sveta.
Arabská rebelka: Nawál Saadáwí je ikona, ktorá otvára trináste komnaty a búra tabu
7 fotografií v galérii
Neúnavná bojovníčka žije v byte v káhirskej časti Šubra obklopená mládežou a koptskými...
Autor fotografie: Getty Images

Do povedomia arabského sveta sa dostala, keď sa z „obyčajnej“ lekárky začala vykľúvať lekárka netradičná. Do povedomia anglofónneho sveta sa dostala, keď ušla z domovského Egypta pred islamskými fundamentalistami, ktorí jej hrozili smrťou a v USA a Británii začala prednášať na prestížnych univerzitách.

Boh to tak chce

Tridsaťročnému štátnemu úradníkovi z roľníckej rodiny sa podarilo okúzliť pätnásťročnú slečnu z vyššej vrstvy spoločnosti. Do tejto rodiny v egyptskej delte sa narodila Nawál ako druhé z deviatich detí. Hoci nemohla študovať hudbu, lebo rodičia nemali na pianíno, vďaka známkam získala štipendium na štúdium medicíny. Káhirskú univerzitu so zameraním na psychiatriu úspešne ukončila v roku 1955 a v rodnej obci Kafr Tahla začala vykonávať lekársku prax. Keďže každý deň bola nútená pozerať sa aj na znetvorené ženy, spomenula si na svoju vlastnú šokujúcu skúsenosť.

Všetci jej tvrdili, že obriezka musí byť, že Boh to tak predsa chce! 7 fotografií v galérii Všetci jej tvrdili, že obriezka musí byť, že Boh to tak predsa chce! Zdroj: Reuters

Ako šesťročnú ju v dedinskom dome na zemi v kúpeľni obrezala babica. Matka sa na to pozerala a smiala sa. Bolesť a hrôzu, ktorú okúsila na vlastnom tele Nawál potom opísala v knihe Skrytá tvár Evy a po plnom uvedomení si zákernosti tohto zákroku začala s osvetou proti ženskej obriezke. Rezolútne sa proti nej postavila a – zrazu zostala osamotená! Všetci boli proti nej – minister zdravotníctva, islamskí duchovní, kolegovia lekári aj bežní ľudia. Moslimovia, kresťania aj židia. Všetci tvrdili, že obriezka musí byť, že Boh to tak predsa chce!

Potupné praktiky

Nielen genitálne mrzačenie, ale aj ostatné stredoveké praktiky súvisiace s telesnou a psychickou integritou ženy stáli a stoja v centre záujmu Nawál dodnes. „Toto je česť otca!“ kričala babica a hrdo ukazovala zakrvavený uterák všetkým prítomným na svadbe, zatiaľ čo novopečená manželka sa zbierala po deflorácii. Nawál hovorí, že zažila prípady, keď násilným prienikom hlavne u maloletého dievčaťa došlo až k vykrvácaniu a smrti. Ženích za burácajúceho hluku svadobčanov často prstom prepichoval panenskú blanu nevesty, neraz vo veku pod 15 rokov. Babice pozvané na defloráciu mali za úlohu potvrdiť, že nevesta bola skutočne nedotknutá panna.

Nielen genitálne mrzačenie, ale aj ostatné stredoveké praktiky súvisiace s telesnou a psychickou integritou ženy stoja v centre jej záujmu. 7 fotografií v galérii Nielen genitálne mrzačenie, ale aj ostatné stredoveké praktiky súvisiace s telesnou a psychickou integritou ženy stoja v centre jej záujmu. Zdroj: Getty Images

Keď Nawál popísala tieto ponižujúce praktiky v ďalšej svojej knihe Ženy a sex, reakcia prišla okamžite, vyhodili ju z miesta generálnej riaditeľky na odbore vzdelávania o zdraví na ministerstve zdravotníctva. Časopis Sihha (Zdravie), ktorý založila a viedla, bol zrušený a odvolaná bola aj z funkcie zástupkyne generálneho riaditeľa Egyptskej zdravotníckej asociácie. Ani to však nestačilo a v roku 1981 ju uväznili. Po atentáte na Anwara Sádáta sa s ňou osobne stretol nový egyptský prezident Husní Mubárak a následne ju z väzenia prepustili. Sebavedomá a bojovná Nawál bola jediným väzňom, ktorý v tom čase zažaloval vládu za väznenie bez spáchania zločinu. Prípad síce vyhrala a súd jej priznal odškodné v miliónoch dolárov, nikdy však z nich nevidela ani cent.

Dvojaký meter

Nawál zastáva názor, že všetky náboženstvá sú proti zdravému rozumu, navyše sú založené na dvojitom metri – jeden pre ženy, druhý pre mužov. Jeden pre bohatých, druhý pre chudobu. „Nemôžem veriť v Boha, ktorý je nespravodlivý. Boh musí byť spravodlivý, inak by nebol Bohom,“ dodáva.

Takéto vyjadrenia sú však mimoriadne odvážne nielen v arabskom svete, kde si väčšina ľudí nevie predstaviť život bez ideológie, ktorá by ich viedla, no nerezonujú ani v Európe, kde sa náboženstvo úporne drží svojho žezla. Mnohí moslimovia berú akékoľvek polemizovanie o svojej dogme ako obrovskú urážku a jedinou cestou, ako takýmto polemikám zabrániť, je podľa nich fyzická likvidácia osoby, ktorá čerí vody. A na rozdiel od nich slobodne uvažuje. Lenže uvažovať a mať vlastný názor je často nebezpečné, preto bola aj Nawál Saadáwí z obavy o svoj život nútená Egypt opustiť. Zostávala tŕňom v oku mnohým v rodnej krajine, vrátane právnika Nabíha al-Wahša, ktorého priezvisko znamená v preklade „divoký“. Ten ju zažaloval za odpadlíctvo od viery a žiadal, aby bola násilne rozvedená! Podľa neho sa sama svojimi kritickými a nemorálnymi pohľadmi na islam a moslimskú spoločnosť vyobcovala z islamskej komunity, a preto nemôže byť naďalej vydatá za moslima. Dôvodom na jeho krok bol rozhovor, ktorý lekárka poskytla týždenníku Mídán, kde uviedla, že klaňanie sa čiernemu kameňu zasadenému do Kaaby v Mekke, čo sa každoročne deje v rámci púte hadždž do Mekky, je pozostatkom pohanských zvykov.

Hoci je Nawál chudobná, cíti sa privilegovaná. Patrí k 5% v Egypte, ktorí majú vlastný byt aj s klimatízáciou. 7 fotografií v galérii Hoci je Nawál chudobná, cíti sa privilegovaná. Patrí k 5% v Egypte, ktorí majú vlastný byt aj s klimatízáciou. Zdroj: Reuters

Nawál má však pravdu, veď čierny kameň bol rituálnym cieľom už pre staroarabské kmene, ktoré vyznávali mesačného boha Hubala a trio bohýň Manát, al-Lát a Uzzá. To, že moslimovia všetko pred islamom považujú za obdobie „neznalosti“ a až na výnimky pohŕdajú všetkým, čo sa s daným obdobím spája, ešte neznamená, že možno vymazať či úplne ignorovať historickú realitu. Podobne ako v kresťanstve „pohanské“ zvyky aj predislamské obdobie je pre moslimov zdrojom tradícií a praktík, ktoré aplikujú dodnes. I keď o tom mnohí ani len netušia. Nawál Saadáwí na žalobu právnika reagovala tým, že takto nastavený systém odkláňa ľudí od pravej viery. Samozrejme, tiež, že nikto nemá právo rozdeľovať jej manželstvo, iba smrť.

Ukameňovať diabla

Pred rokom sa v rozhovore pre The Guardian egyptská lekárka opäť vyjadrila k známym rituálom pri hadždži v nadväznosti na masové ušliapanie počas púte, keď podľa odhadov Associated Press zomrelo až 2 411 ľudí. „Bavme sa o tom, ako by mal byť hadždž lepšie zorganizovaný, ako ľudí radiť do menších skupín. Prečo sa nehovorí o tom, že tlačenica vznikla preto, že všetci kameňovali diabla? Prečo vlastne ľudia potrebujú kameňovať diabla? Prečo potrebujú bozkávať čierny kameň? O tomto nikto nehovorí, médiá sa tomu vyhýbajú. Prečo existuje taký silný odpor proti kritike náboženstva? Odmietanie kritizovať náboženstvo nie je liberalizmus. To je cenzúra!“

Srdce ju musí bolieť, keď vidí, že dnes je zahalených oveľa viac žien ako v polovici minulého storočia. 7 fotografií v galérii Srdce ju musí bolieť, keď vidí, že dnes je zahalených oveľa viac žien ako v polovici minulého storočia. Zdroj: Getty Images

Vypuklé témy dnes

V súčasnosti opäť zažívame nekritický až zhubný príklon ku konzervatívnym hodnotám, ktoré náboženstvo predstavuje. Egypt je dnes černejší a zahalenejší ako koncom minulého storočia a neporovnateľne viac ako v 50. a 60. rokoch. A sexisticky násilnejší, veď si spomeňme na nedávne masové znásilnenia na Tahríre.

Nawál Saadáwí tvrdí, že práve s renesanciou náboženstva znova nadišla vlna útlaku – ženy sa vrátili k závojom, k obriezkam. Napriek tomu, že egyptská vláda obriezku v roku 2008 zákonom zakázala, pýta sa: „Znížil sa vôbec jej počet oproti časom, keď boli v Egypte obrezaní všetci a všetky bez rozdielu spoločenskej vrstvy? V tomto sa musí zmeniť myslenie matiek a otcov a aj dievčat, ktoré už majú vymytý mozog, aby na ňu pristupovali. Koľko potrvá, aby sa zmenil tento prístup? Veď aj niektorí náboženskí predstavitelia tvrdia, že obriezka je proti islamu. Musí sa o tom písať! Pred 50 rokmi, keď som si otvorila ústa, nemohlo sa o tom hovoriť. Dnes sa môže. Nestačí len zaviesť zákon, treba vzdelávať.“

Nawál, sama moslimka, celý život viedla kampaň proti moslimským závojom. Srdce ju musí bolieť, keď vidí, že dnes je zahalených oveľa viac žien ako v polovici minulého storočia. „Zahaľovanie vidím ako politickú vec. Tiež sa to stalo módou. Niektoré zahalené ženy nosia úzke džínsy, a tak ukazujú stehná, cez vypasované pulóvriky ukazujú prsia aj brucho. O čom to teda je?”

Procesia mladých dievčat v Ugande pred ceremoniálom obriezky. 7 fotografií v galérii Procesia mladých dievčat v Ugande pred ceremoniálom obriezky. Zdroj: Reuters

Cenzúra a politika

Nielen v minulosti boli knihy a diela Nawál Saadáwí cenzurované a zakázané. Sama som bola svedkom koncom minulého storočia, ako sa na pulte Americkej univerzity v Káhire objavila jej kniha Prečo sa ma spytujete na identitu? – a do pár dní zmizla z pultov. Jednu sa mi podarilo získať aj s vytrhnutým listom na znak zabavenia vydania. Autorka knihu venovala ženám a mužom, ktorí si vybrali radšej platiť za slobodu ako platiť za otroctvo.

„Očakávali sme, že s revolúciou 25. januára 2011 príde sloboda prejavu. Nestalo sa. Cenzúra pokračuje aj dnes. Nemôžem vystupovať v egyptskej televízii, iba v zahraničných, nemôžem písať v najväčšom egyptskom denníku al-Ahrám, iba v malom opozičnom. Zmenila sa hlava režimu, telo však zostalo to isté. Moslimské bratstvo je proti mojej práci, lebo tá je proti ich politickému vykorisťovaniu. Náboženstvo samotné je politickou ideológiou. Náboženstvo je politika.“

Nádej je sila

Pred niekoľkými dňami (27. 10.) sa Nawál Saadáwí dožila 85 rokov. Vie, že ešte stále žije v patriarchálnom systéme založenom na spoločenských triedach a mužskej dominancii. Že tento systém dýcha náboženským fundamentalizmom, paradoxmi, neprávosťami a násilím. Napriek všetkému je najväčšia arabská rebelka večnou optimistkou. Verí, že egyptská armáda sa pod tlakom nového myslenia postaví na stranu ľudí s progresívnym myslením a že revolúcia raz naozaj zvíťazí. Je pionierkou nového myslenia, z ktorého by sa mali poučiť aj mnohé štruktúry mimo arabského sveta. Verí, že nádej je sila. Nielen pre arabský svet je mysliteľkou, ktorá otvára trináste komnaty a búra tabu.

Nawál zažila prípady, keď násilným prienikom, hlavne u maloletého dievčaťa, došlo až k vykrvácaniu a smrti. 7 fotografií v galérii Nawál zažila prípady, keď násilným prienikom, hlavne u maloletého dievčaťa, došlo až k vykrvácaniu a smrti. Zdroj: Reuters


O OBRIEZKE

Kým v Egypte a Sudáne platí zákon o zákaze obriezky, no stále sa vykonáva, aj keď postupne v menšom meradle, vysoký index zaznamenáva v Jemene, Ománe a čiastočne v ostatných štátoch Arabského polostrova. Iracký Kurdistan ju zákonom zakázal. Alarmujúci je však jej nebývalý nárast v nearabských moslimských krajinách – v Iráne, Pakistane, Indii, Malajzii a Indonézii. Tá ju za posledné 3-4 roky vykonáva aj masovo a volá ju „skrášlenie“.


 

Hŕstková polievka s klobásou
Pri kravách majú kráľovské platy: Navštívili sme družstvo, kde dojičky zarábajú 1 400 eur!
Tesla sa zamerala na domácich miláčikov: Špeciálna technológia ich ochráni v aute

VIDEO
© Život Publishing, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich prevádzkovateľ portálu.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×