Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Scenáristka Valeria Schulczová napísala novú slovenskú kriminálku: Americkú C. S. I. nečakajte!

19.08.2016 (33/2016) Miluje stručnosť, iróniu a sarkazmus, preto by mala najväčší problém s romantickou komédiou. Na to vraj režisérka a scenáristka Valeria Schulczová (41) nemá povahovú výbavu.
Scenáristka Valeria Schulczová napísala novú slovenskú kriminálku: Americkú C. S. I. nečakajte!
7 fotografií v galérii
Po vysokej škole odišla do Česka, v Prahe pracovala sedem rokov. Pre televíziu Prima...
Autor fotografie: Miro Miklas

Zrejme preto ju najnovšie oslovili napísať scenár k novej kriminálke Za sklom, ktorá sa v televízii objaví už túto jeseň. Diváci vidia len finálnu verziu, čo všetko sa však za ňou skrýva?

Scenáristika je tak trochu zákerná vec v tom, že niektoré diely seriálov píšu viacerí autori, vďaka čomu sa v nich objavuje aj veľa nezmyslov. Tento ste robili sama?

Sama. Inak, nekonečné seriály s prapôvodom v telenovelách a tento krátkodobý sú neporovnateľné. Pri denných seriáloch je jednoducho nemysliteľné, aby jednotlivé diely písal iba jeden autor, musia byť viacerí. A ak tam nastanú nezmysly, stanú sa vinou ľudí, ktorí sú zodpovední za finalizáciu. Niekedy vznikne chyba aj priamo na pľaci pri nakrúcaní. Dlhodobé seriály však vždy bude písať veľa ľudí a vždy sa vám to stane.

Keď sa to stane, komu diváci najviac nadávajú?

Všetkým, hoci divák nevie rozlíšiť, čí je ktorý vstup v danom projekte. Často vyčítajú niečo réžii a povedia, scenár je naprd, alebo vyčítajú niečo scenáristom a povedia, že režisér to zle vymyslel. Ale nie je povinnosťou diváka, aby to rozlišoval.

Valeria Schulczová 7 fotografií v galérii Valeria Schulczová Zdroj: Miro Miklas

Za sklom má teda koľko častí?

V tejto chvíli osem.

Len?

V prípade, že bude úspešný, si televízia nechala otvorené dvierka. Preto sa táto séria končí tak, ako sa končí. Aby mohla mať pokračovanie.

Na jej začiatku vraj stál nápad programového riaditeľa Rolanda Kubinu, ktorý si doslova vypýtal ústrednú dvojicu kriminalistov.

Pán Kubina bol investigatívny novinár, riešil slovenskú mafiu 90. rokov, vtedy to bola veľmi výživná téma. To, čo nám rozprával, bolo veľmi zaujímavé, ale kontext, do ktorého bolo treba kriminálku zasadiť, musel byť súčasný. Takže v ňom stará mafia zmutovala na biele goliere a záujmové skupiny v tomto štáte. Nie je to výsostne politická vec, ale presakuje tam aj politika.

Dostali ste teda zadanie, a čo ten zvyšok? Vymyslený, alebo ste čerpali z reálnych káuz?

Vymyslený.

Svätá trojka seriálu. Dvom mladým policajtom šéfuje žena Kamila Magálová. 7 fotografií v galérii Svätá trojka seriálu. Dvom mladým policajtom šéfuje žena Kamila Magálová. Zdroj: Maroš Datko, TV Joj

Ako pracuje scenárista v takomto prípade?

Pozerá televíziu, číta noviny, sleduje kauzy a zahraničné seriály. Samozrejme, je to inšpirované skutočnosťou v niektorých motívoch. Prvý diel rieši napríklad utečencov, čo je téma, ktorá tu rezonuje už dlho. Scenárista si vezme fragmenty reality, ktoré nejakým spôsobom súvisia so zločinom a je pravdepodobné, že by sa mohli stať na našom území a mohli by sa stať takto. Samozrejme, že vás následne poteší, keď človek, ktorý ich konzultoval z odborného hľadiska už hotové, povie, že som sa trafila do reálnych prípadov. Jasné, nepovedal do ktorých. To nemôže. Takže môžem len hádať.

Odborník konzultoval scenár až po jeho napísaní? A len jeden? Veď kriminálky sú zmesou mnohých profesií.

Priateľ konzultant na telefón nebol, na to nie sú financie. Preto najlepší priateľ scenáristu na Slovensku je Google.

Ako ste si teda poradili s medicínskymi či strelnými záležitosťami?

Internet. Jasné, že niekedy by ste sa tých odborníkov radi niečo opýtali, ale moja skúsenosť, robila som niekoľko medicínskych seriálov, nie je dobrá. Kým lekári pochopia, čo je to licencia, poetika, že mňa nezaujíma pravda, ale pravdepodobnosť, a že tie veci by sa v realite asi takto nikdy nestali, to chvíľu trvá a ťažko na to pristupujú. Poviem vám to na príklade Dr. Housa. Hľadá páchateľa – čiže diagnostikuje choroby. No ten medicínsky proces, ktorý v seriáli vidíme, často reálne ne- existuje. To, čo sa tam odohrá za dva dni, trvá normálne aj pol roka. A ani v Amerike nemáte až taký voľný prístup k magnetickým rezonanciám či ultrazvuku. Ale svet, ktorý v seriáli vytvorili, slúži príbehu. My sa to snažíme robiť podobne.

Ešte ako tmavovláska na tlačovej konferencii k predstaveniu Leni, ku ktorému písala scenár s Romanom Olekšákom. 7 fotografií v galérii Ešte ako tmavovláska na tlačovej konferencii k predstaveniu Leni, ku ktorému písala scenár s Romanom Olekšákom. Zdroj: Tibor Géci

Rozumiem. Hľadali ste teda na internete. Čo také napríklad?

Ak niečo hľadám na internete, nehľadám to hocikde, ale na odborných portáloch. Falošne odkliknem, áno, som lekár, a idem. Hľadala som, napríklad, a našla na stránke jednej univerzity, ako sa presne obhliada telo. Musím toho pozrieť kvantum a vo výsledku je z toho v scenári možno jedna replika. Ale na to, aby som ju mohla napísať, to musím urobiť. Alebo som sa dostala do situácie, že naši vyšetrovatelia hľadajú trhavinu, ktorá bola použitá na nejaký výbuch a ukradli ju z vojenského skladu. Najprv som musela zistiť, aké trhaviny sa v našich vojenských skladoch nachádzajú, akú majú stálosť, či sa s nimi obchoduje a kam sa až môžu dostať.

Samotné naštudovanie faktov teda zaberá zo samotnej tvorby najviac času. Koľko vám pri tomto systéme trvá napísať jednotlivé scenáre?

Vysvetlím to inak. Pôvodne sme pre televíziu vyvíjali inú krimi, ale pán Kubina povedal nie, ja mám tento sen, ja to chcem a vďaka za to, lebo sa vybral dobrým smerom. V januári sme dostali objednávku a v apríli som odovzdávala posledné scenáre. Najprv som však musela napísať seriálovú bibliu, teda set up, kde vymyslíte postavy, dej a náznaky jednotlivých dielov. Keď vám ich schvália, začnete písať tzv. storyliny, rozvinuté bodové scenáre. Až potom môžete začať písať jednotlivé scenáre. V priemere má každý 60 až 70 strán.

Po návrate z Česka dostala ponuku do seriálu Odsúdené. 7 fotografií v galérii Po návrate z Česka dostala ponuku do seriálu Odsúdené. Zdroj: TV Joj

Chodievate aj na nakrúcanie? Alebo vám počas neho skôr volávajú?

Áno, niekedy mi volajú. V podstate sú projekty, keď chodím na pľac, no snažím sa tam ako scenáristka chodiť len občas. U nás to nie je ako v Amerike, kde je scenárista podľa zmluvy povinný odsedieť celé nakrúcanie, má tam dokonca svoju stoličku a neexistuje, aby sa v scenári zmenila čo len veta.

Presne k tomu mierim. Ako je to u nás?

U nás je ešte stále zažitá predstava, že hlavný tvorca je režisér, že on je ten, kto to musí uchopiť a vymyslieť. To nie je pravda. Seriály sú kolektívny biznis, kde má na konečnom výsledku každá zložka svoj podiel. Čo sa týka zmien, na zásahy, ktoré televízia vykonáva, má plné právo, lebo to platí. Preto sa vždy snažím v prvom rade uspokojiť predstavu objednávateľa. Keď si myslím, že nejaký projekt nie je dobrý, radšej ho nerobím, alebo sa kompetentných snažím presvedčiť, ako by sa mohol z môjho pohľadu zlepšiť. Keď ich nepresvedčím, je len na mne, či to aj tak napíšem.

Môže si dnes slovenský scenárista dovoliť odmietnuť robotu?

Áno, a musí to urobiť.

Prežije?

Keď sa uskromní, áno. Nefunguje to ani tak, že niečo napíšete a z toho žijete celý rok. Napriek tomu si myslím, že každý človek by mal vo svojom živote niečo odmietnuť, lebo inak je len špinavá handra a ostatní ho tak aj vnímajú.

Valeria Schulczová 7 fotografií v galérii Valeria Schulczová Zdroj: Miro Miklas

Na nakrúcania veľmi nechodíte a u nás sa dialógy zrejme meniť môžu. Dokážete to predýchať?

To, že sa menia slovíčka priamo na pľaci, je úplne prirodzené. Herec občas niečo popletie, vymení slovosled. Samozrejme, že vás to niekedy štve, lebo veď vy vychytávate v scenári každé slovo. Niekedy však herci, naopak, ponúknu lepší výraz ako scenárista. Horšie je, ak majú na pľaci pocit, že robia len drobnú zmenu, no miesto toho vznikne situácia, ktorá môže zmeniť celý nasledujúci dej. V tej chvíli je záchranou strižňa.

Takže ego scenáristu podobnými zmenami netrpí?

Záleží na tom, akú má povahu. Ja som zvyknutá, že divadlo, film či seriál sú kolektívne športy a prvá vec, na ktorú treba zabudnúť, je vlastné prebujnené ego, inak zahyniete. Lebo nikdy nič nebude tak, ako si vy predstavujete.

Vráťme sa k seriálu Za sklom. Je to niečo podobné kriminálkam C. S. I., teda 50-minútové uzavreté prípady?

Nie, to nie je C. S. I. Naši detektívi pracujú so štandardnými vecami, teda s DNA, odtlačkami, vypočúvajú, analyzujú, no žiadna veľká technika. Každá epizóda má vlastný oblúk, ale dej nejakým spôsobom nadväzuje a veľmi rýchlo prídeme na to, že tieto zločiny majú niečo spoločné.

Tomáš Maštalír hrá v seriáli Za sklom cynického detektíva Maxa. 7 fotografií v galérii Tomáš Maštalír hrá v seriáli Za sklom cynického detektíva Maxa. Zdroj: Maroš Datko, TV Joj

Kriminalisti Ján Koleník a Tomáš Maštalír majú nad sebou šéfku Kamilu Magálovú. Aké sú ich charaktery?

Počas deja sa lámu pod vplyvom udalostí. Maxo, teda Maštalír, je v niečom vnútorne zatrpknutý človek, cynický a sarkastický, nikoho si nepúšťa k telu a zostáva prekvapený zo svojho parťáka, ktorý sa začína správať nevyspytateľne, z čoho vznikajú konflikty. Nad nimi je šéfka, žena krátko pred dôchodkom, má nadhľad, teda aj viac odvahy. V istých momentoch je veľmi rozhodná, hoci mladí prchkí muži si veľakrát myslia, že len vyčkáva. Občas po nej hádžu „mačistické“ poznámky, napriek tomu ich dokáže držať na uzde.

Má vôbec slovenská kriminálka šancu obstáť v konkurencii osvedčeného dovozu?

To musíte posúdiť vy, diváci. Ja si myslím, že produkčná spoločnosť DNA natočila seriál Za sklom tak, že má moderný európsky strih. Nechcem ju porovnávať s Amerikou, ale vizuálne sa veľmi blíži k obľúbeným severským kriminálkam, a to je už bližšie k tomu, čo sa deje vo svete ako k tomu nášmu lokálnemu kontextu.


Koberce slovenskej dizajnérky uchvátili šejkov. Po stretnutí s kráľovskou rodinou mieri do Emirátov!
Zo Šamorína do Bratislavy za pol hodiny: Lodná MHD by mala premávať medzi týmito prístavmi!
Každý deň ho zdravil neznámy muž. Keď mu miestni povedali, o koho ide, po chrbte mu prešiel mráz!

VIDEO
© Život Publishing, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich prevádzkovateľ portálu.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×