Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Lietadlo Solar Impulse 2 ukončilo svoju misiu: Splnil miliónový experiment odvážny cieľ?

04.08.2016 (31/2016) Švajčiarski technici zostrojili lietadlo. Solar Impulse 2, ako ho nazvali, malo načrtnúť cestu, akou by sa letectvo mohlo vyvíjať.
Lietadlo Solar Impulse 2 ukončilo svoju misiu: Splnil miliónový experiment odvážny cieľ?
4 fotografie v galérii
Solar Impulse pri prelete nad San Franciscom.
Autor fotografie: Reuters

Pôvodne plánovaný oblet Zeme mal trvať päť mesiacov. Lietadlo s malou hmotnosťou s vyše 17 000 solárnymi článkami a dobíjateľnými batériami svoju misiu naozaj uskutočnilo. Na zdolanie 40 000 kilometrov dlhej trasy však potrebovalo oveľa viac času, než sa pôvodne predpokladalo. Okrem dvojnásobného nárastu financií však vyvolalo ďalšie otázniky. Stroj vyštartoval v Abú Zabí v Spojených arabských emirátoch vlani 9. marca a na tom istom mieste pristál v posledných júlových dňoch tohto roka.

Nebola to náhoda, lebo práve táto krajina investovala do projektu vyše 100 miliónov dolárov. To však nebola jediná finančná injekcia – približne rovnakou sumou prispeli výrobcovia solárnych článkov i batérií zo Spojených štátov, z Veľkej Británie, Číny a niekoľko švajčiarskych bánk. Okrem Spojených arabských emirátov žiadny sponzor výšku svojho príspevku nezverejnil. Hovorí sa však o celkovej sume od 200 miliónov do pol miliardy dolárov. Zaujímavosťou a možno aj zdôvodnením, prečo sa výška investícií sponzorov tají, je fakt, že takmer všetci pôsobia aj v zbrojnom priemysle.

Experimentálny stroj Solar Impulse 2 tesne pred pristátím v Abú Zabí. 4 fotografie v galérii Experimentálny stroj Solar Impulse 2 tesne pred pristátím v Abú Zabí. Zdroj: Reuters

Pragmatici kritizujú

Aj keď hlavní konštruktéri lietadla Švajčiari André Borschberg a Bertrand Piccard označili svoju misiu skôr ako podporu lepšieho využívania obnoviteľných zdrojov a slnečnej energie, pragmatici v tomto budúcnosť letectva nevidia. Rozpätie krídel Solar Impulse 2 je vyše 70 metrov, aké má jedno z najväčších dopravných lietadiel Boeing 747 Jumbo. To však na rozdiel od solárneho stroja prepraví v niektorom variante aj 800 ľudí. Solar Impulse 2 „odviezlo“ len jedného, a to ešte v kabíne nie väčšej ako telefónna búdka. Rýchlosť letu sa pohybovala od 45 do 90 kilometrov za hodinu, a preto lietadlo na prekonanie vzdialenosti 40 000 kilometrov muselo vo vzduchu stráviť viac ako 500 hodín (21 dní).

Samozrejme, nikto nechce porovnávať parametre Jumba s experimentálnym lietadlom. Fyzika však jednoducho nepustí. Solárne články a nabíjateľné batérie nemajú dostatočnú kapacitu, aby sa na ich „výkonoch“ dal postaviť výkonnejší stroj. Navyše bol stroj veľmi obmedzovaný poveternostnými podmienkami a boli potrebné viaceré medzipristátia, často s neplánovane dlhým pobytom na zemi. Celkovo bol let naplánovaný so 16 medzipristátiami. Možno sa niekedy v budúcnosti dozvieme aj o účinnejších zariadeniach. Skeptici argumentujú napríklad aj tým, že na nedávny sólový oblet Zeme v balóne potreboval Rus Fiodor Koňuchov „iba“ jedenásť dní a šesť hodín. Prekonal tým rekord Steva Fossetta z roku 2002, ktorý na podobný let potreboval o dva dni viac. Prelet balónom je však finančne omnoho menej náročný.

Počas nútenej zastávky na Havajských ostrovoch museli lietadlo deväť mesiacov opravovať. 4 fotografie v galérii Počas nútenej zastávky na Havajských ostrovoch museli lietadlo deväť mesiacov opravovať. Zdroj: Reuters

Navyše aj so zápisom do Guinnessovej knihy rekordov to nebude také ľahké. Počas silnej búrky Solar Impulse 2 na trase medzi Japonskom a Havajskými ostrovmi prišiel o podstatnú časť solárnych článkov, zhoreli batérie a nechýbalo veľa a misia by skončila fiaskom. Nasledovala „nútená“ prestávka takmer deväť mesiacov a až potom lietadlo pokračovalo ďalej. Po náročnej oprave to však už nebol ten istý, pôvodný stroj ako pri štarte.

Rozčarovanie?

Obaja piloti, ktorí úspešne absolvovali prelet Zeme, boli po pristátí v Abú Zabí šťastní. K výkonu im blahoželal okrem iného aj generálny tajomník OSN Pan Ki-mun, ktorý chcel pravdepodobne napodobniť slávnu vetu prvého človeka na Mesiaci Neila Armstronga, keď vyhlásil: „Je to historický krok nielen pre vás, ale pre celé ľudstvo.“

Obaja rekordmani síce splnili svoj cieľ a stali sa prvými ľuďmi, ktorí obleteli Zem na lietadle poháňanom motorom bez použitia kvapky benzínu, ale o niečo podobné sa už nechcú pokúsiť. Namiesto toho sa chcú venovať propagácii využívania obnoviteľných zdrojov energie a založiť medzinárodnú inštitúciu, ktorá by mala pôsobiť ako poradný orgán vlád. Ďalším ich cieľom je podieľať sa naďalej na hľadaní nového využitia ekologicky čistej energie. Misiu ukončili, ale odpoveď na otázku, ako využiť ich let v praktickom živote neposkytli. A to bolo jedným z ich cieľov, ktoré prezentovali tesne pred štartom. Zdá sa, že to bolo príliš odvážne želanie.

Obaja piloti boli po ukončení misie šťastní. 4 fotografie v galérii Obaja piloti boli po ukončení misie šťastní. Zdroj: Reuters


Matej Tóth: Viacerí atléti sú obvinení krivo, no nie každý má taký prístup k vedeckým špičkám či peniazom ako ja
S mamou som nikdy nemal dobré vzťahy, zistil som, že si narobila dlhy. Môžem odmietnuť dedičstvo?
Robert de Niro na dovolenke: Spoznali by ste takto hollywoodsku hviezdu?

© Život Publishing, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich prevádzkovateľ portálu.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×