Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Slovenskí sklári dodávajú svoje výrobky aj do kráľovských palácov! Aké kritériá musia spĺňať?

21.07.2016 (29/2016) Ich zákazníkmi sú kráľovské dvory, diplomatické zastúpenia, významní leteckí prepravcovia, slávne futbalové kluby i špičkové hotely. Takmer celá produkcia slovenskej sklárne RONA ide na export.
Slovenskí sklári dodávajú svoje výrobky aj do kráľovských palácov! Aké kritériá musia spĺňať?
7 fotografií v galérii
Ručná výroba skla si vyžaduje remeselnú zručnosť.
Autor fotografie: Miro Miklas

Dobré meno skla RONA poznajú na celom svete. Na Slovensku však len málokto vie, že skláreň v Lednických Rovniach je jedným zo svetových lídrov v technológiách a spracovaní skla pre domácnosti, hotely a reštaurácie a aj pre letecké a lodné spoločnosti. „Je pravda, že v tomto máme k Slovensku dlh. Naše výrobky sú známe najmä v zahraničí. Je to aj preto, že viac ako 95 percent našej produkcie ide na export, mimo Slovenska a Česka,“ hovorí výkonný riaditeľ sklárne RONA v Lednických Rovniach Ľubomír Pecha.

Zoznam krajín, kde používajú sklo vyrobené na Slovensku, je naozaj úctyhodný. „Naším veľkým odbytiskom je Nemecko, Veľká Británia, severské európske krajiny, kde si potrpia na kvalitný priemyselný dizajn. Naše výrobky sa predávajú v Japonsku, v Austrálii, v Číne, v Malajzii, v Juhoafrickej republike, ale aj v USA, v Brazílii, Argentíne alebo Čile,“ vyratúva manažér. Len asi 15 percent týchto výrobkov sa predáva pod značkou RONA, zvyšok ide na trh pod rôznymi inými luxusnými značkami ako sú Lenox či Leonardo. „Pre zákazníka sme schopní vytvoriť návrh, nákresy, výrobu vzorky, zabezpečiť sériovú výrobu, obaly, logistiku i dopravu. Stáva sa, že niektorí prídu s vlastným exkluzívnym návrhom skla, ktoré chcú vďaka našim špičkovým technológiám vyrobiť u nás. Mali sme napríklad zákazníka, pre ktorého robil dizajn Versace. Jeho dizajnéri spolupracovali na realizácii ich návrhov u nás v Lednických Rovniach dovtedy, kým nezodpovedali ich predstavám. Jeden kalíšok z takto vyrobenej súpravy stojí v maloobchode viac ako 150 eur,“ hovorí Ľubomír Pecha.

Moderný dizajn a jednoduchý výbrus zákazníkom vyhovujú. 7 fotografií v galérii Moderný dizajn a jednoduchý výbrus zákazníkom vyhovujú. Zdroj: Miro Miklas

Králi i futbalisti

RONA má však mnohých prominentných zákazníkov, napríklad európske kráľovské dvory. Vlani vyrábali veľkú zákazku pre kráľovskú rodinu zo severu Európy, ich sklo možno nájsť aj v Buckinghamskom paláci. Sklo vyrobené v RONE sa ocitlo aj v Bielom dome. Prvá dáma Michelle Obamová sa nechala dokonca vyfotografovať pri slávnostnej tabuli, kde používajú sklo práve z Lednických Rovní. Táto fotografia, ktorú poslala sklárom na Slovensko, je ozdobou depozitára sklárne. RONA vytvorila v roku 2006 aj darčekovú súpravu pre futbalový klub Manchester United určenú pre fanshopy, na prelome rokov 2008 a 2009 kreovala a vyrábala podobnú pre fanúšikov FC Barcelona, zloženú z kalíškov na šampanské, červené a biele víno a karafy.

Aj v Buckinghamskom paláci sa na takýchto slávnostných tabuliach objavuje sklo zo Slovenska. 7 fotografií v galérii Aj v Buckinghamskom paláci sa na takýchto slávnostných tabuliach objavuje sklo zo Slovenska. Zdroj: Getty Images

„O mnohých dodávkach prominentným zákazníkom sa dozvieme od našich odberateľov, ktorí s nami komunikujú, pretože chcú zabezpečiť, aby boli výrobky v požadovanej kvalite. Tí ich dodávajú ďalším distribútorom, ktorí zvyčajne pre vybraných zákazníkov zabezpečujú okrem skla napríklad aj obrusy, taniere či prestieranie,“ hovorí manažér.

Bez viditeľnej značky

Sklo dodávané pre kráľovské paláce či štátne inštitúcie musí zodpovedať presným kritériám. „Výber je veľmi prísny, hodnotia sa mnohé parametre a zo sto vyrobených kusov sa vyberie napríklad len štyridsať. Tomu spravidla potom zodpovedá aj cena,“ vysvetľuje Ľubomír Pecha.

Málokto vie, že podľa etikety úžitkové sklo na kráľovských dvoroch či ambasádach nesmie mať viditeľné značky. Poháre, kalichy či karafy sa preto dodávajú bez etikiet či pieskovaných znakov. Naopak, sklo pre hotely či letecké spoločnosti má značku vypieskovanú alebo tlačenú na výrobok, zvyčajne na dne pohárov, na dienku kalichov alebo na samotnom kalichu. Používanie kvalitnej značky skla je pre tieto firmy prestížnou záležitosťou. Sklo z Lednických Rovní nájdete aj v jednej z najluxusnejších reštaurácie v New Yorku v Rockefellerovom centre, v luxusných hoteloch v Dubaji či v Las Vegas. Aj arabské aerolínie, ktoré patria k najkvalitnejším na svete, si zvolili slovenské sklo. Na palubách lietadiel v ňom podávajú nápoje v prvej či v business triede, ale aj v letiskových priestoroch týchto spoločností.

Na kráľovské dvory sa poháre a kalichy dodávajú bez etikiet, pre hotely či aerolinky sa značka na výrobok pieskuje alebo tlačí. 7 fotografií v galérii Na kráľovské dvory sa poháre a kalichy dodávajú bez etikiet, pre hotely či aerolinky sa značka na výrobok pieskuje alebo tlačí. Zdroj: Miro Miklas

RONA dnes patrí medzi najväčších dodávateľov skla pre letecké spoločnosti na svete: „Naším prvým zákazníkom bol v roku 1997 austrálsky Qantas. Dnes máme medzi leteckými prepravcami viac ako 60 významných odberateľov – naše výrobky od nás berú napríklad Emirates, Qatar Airways, Etihad či KLM, alebo American Airlines,“ vyratúva výkonný riaditeľ RONY.

Ťahaná noha

Jedným z dôvodov, prečo títo svetoví leteckí prepravcovia uprednostňujú sklo práve zo Slovenska je aj to, že v Lednických Rovniach majú vynikajúco zvládnutú strojovú technológiu takzvanej ťahanej nohy. „Pohár na víno nie je zložený z dvoch kusov, ale z jediného kusa, čo zaručuje väčšiu pevnosť a odolnosť výrobku. Prechod medzi kalichom a nohou s dienkom však musí byť elegantný, primerane tenký a zároveň pevný. Keď RONA kúpila túto technológiu, trvalo deväť mesiacov, kým ju naši najlepší odborníci zvládli a mohli ju používať v sériovej výrobe. Dosiahnuť túto úroveň našim konkurentom trvalo viac ako päť rokov,“ hovorí Ľubomír Pecha.

V Lednických Rovniach už viac ako 20 rokov vyrábajú výrobky z bezolovnatého krištáľu, tzv. krištalínu. Je to sklo, ktoré v sebe obsahuje kysličníky vzácnych kovov. Je dostatočne tvrdé, zároveň má však vysokú brilanciu a kvalitu. Je vhodné na jednoduché výbrusy, ktoré sú súčasťou moderného dizajnu výrobkov z lednickej sklárne. „Snažíme sa na trh prichádzať stále s novými technológiami a dizajnovými trendmi. Viceprezident pre vývoj z významnej americkej sklárne bol počas návštevy u nás veľmi prekvapený, že v RONE sa priamo vývojom zaoberajú v podstate iba štyria ľudia a niekoľko ich blízkych spolupracovníkov. V ich spoločnosti sa tejto oblasti venujú desiatky ľudí,“ hovorí Ľubomír Pecha.

Sklárske remeslo je krásne, no fyzicky náročné. 7 fotografií v galérii Sklárske remeslo je krásne, no fyzicky náročné. Zdroj: Miro Miklas

S humorom dodáva, že „priemyselnú špionáž“ u nich zlegalizovali. „Samozrejme, výrobcovia si nekradnú navzájom dokumenty. Ak iná skláreň chce k nám vyslať svojich technológov a oboznámiť sa s niektorými našimi postupmi, nemáme väčšinou nič proti tomu. My zase recipročne vyžadujeme možnosť návštevy rovnakého počtu našich odborníkov u nich. Z hľadiska technológií skutočne patríme medzi svetových lídrov. Zároveň však vieme, aké technológie používajú inde a čím sa práve zaoberajú. Len tak sa môžeme navzájom posúvať vpred a technológia výroby skla vo svete napreduje,“ vysvetľuje riaditeľ Pecha. V Lednických Rovniach už preto boli na odborných návštevách skupiny sklárov z Nemecka, Číny, z thajského Ocean Glass či z tureckého Pasabahce, ktoré je považované za najväčšieho výrobcu skla na svete.

Poklona z Turecka

V roku 2013 prišla RONA na trh s kolekciou s názvom SWAN, ktorá je síce vyrábaná strojovo, obsahuje však veľa prvkov ručnej výroby a dizajn kalichov z tejto kolekcie je naozaj luxusný. „Vedenie tureckej sklárne Pasabahce nechcelo veriť, že ide o strojové výrobky. Počas ich návštevy u nás mali možnosť pozrieť si automatickú výrobu tohto súboru. Po prehliadke výroby zložili našim technológom, strojníkom a zoraďovačom poklonu. Vyjadrili sa, že najväčšia skláreň na svete navštívila najlepšiu skláreň na svete – a to hovorí asi za všetko,“ rozpráva Ľubomír Pecha. O tom, že práve RONA prináša nové svetové trendy v automatickej strojovej výrobe, svedčí podľa neho aj to, že ich výrobky sú často kopírované. „Veľa kópií nachádzame predovšetkým na čínskom alebo egyptskom trhu. Ich technologické vyhotovenie a kvalita však zďaleka nedosahujú našu úroveň,“ tvrdí.

Práca pri strojoch v sklárni si vyžaduje ustavičnú pozornosť. 7 fotografií v galérii Práca pri strojoch v sklárni si vyžaduje ustavičnú pozornosť. Zdroj: Miro Miklas

Duša skla

Skláreň v Lednických Rovniach má tiež vychýrenú tradíciu ručnej výroby kalíškov, pohárov, mís a váz. Na budúci rok oslávi 125. výročie vzniku a práve ručná výroba je jednou z jej výstavných skríň. „V roku 2009, keď vrcholila hospodárska kríza, jediná investícia v našom podniku bola práve do ručnej výroby. Museli sme sa vtedy rozhodnúť. Pec na ručne vyrábané sklo končila práve svoju životnosť a bolo otázne, či ručná výroba bude mať u nás vôbec budúcnosť. Rozhodli sme sa však pokračovať a zároveň inovovať postupy výroby,“ vysvetľuje riaditeľ Pecha. Po správe, že táto výroba nekončí, si zákazníci ručné výrobky z RONY začali už na začiatku leta 2009 znovu vo veľkom objednávať. „Bol to správny krok. Hoci bola kríza, veľmi rýchlo sme získali o 50 percent viac objednávok, než sme boli kapacitne schopní zvládnuť. Museli sme preto dokonca zrušiť celozávodnú dovolenku,“ spomína manažér.

Zušľachťovanie pohárov pomocou zlata – aj o také je záujem. 7 fotografií v galérii Zušľachťovanie pohárov pomocou zlata – aj o také je záujem. Zdroj: Miro Miklas

Ich ručná výroba má vo svete aj dnes ten najvyšší cveng. „Ručne vyrobený výrobok je väčšinou 5- až 7-krát drahší než vyrobený strojom. Niektoré parametre výrobku, najmä tvar, sa dajú dosiahnuť iba ručne. Taký výrobok nie je len úžitkovým predmetom, ale je majstrovským dielom sklára. Je to často umelecký kus, ktorý dotvára aj dizajn interiéru,“ hovorí Ľubomír Pecha. Sklárstvo je podľa neho veľmi ťažké a fyzicky náročné remeslo. Práve vďaka ľuďom, ktorí sa mu venujú, a pomocou ohňa, vlastného dychu i moderných technológií, ktoré do neho vkladajú dušu, je RONA úspešná vo svetovej konkurencii. A sklo vyrobené na Slovensku slávi za hranicami svoje krehké víťazstvá.

 


Módna ikona z kráľovských kruhov: Dánska princezná Mary minula za róby poriadny balík!
Hruškové mafiny
Mysteriózne spomienky: Stará mama nepovedala nič, deťom by len ťažko vysvetlila, že sme práve videli ducha

VIDEO
© Život Publishing, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich prevádzkovateľ portálu.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×