Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Štrnásťročný Ondrej uspel vo svete so svojimi počítačovými hrami! Čím sú výnimočné?

16.12.2015 (51/2015) Ondrej Vrábel (14) je tercián na gymnáziu v Senici. Keď sa jeho mamy opýtate, či je na neho pyšná, s dojatím prikývne. A nielen preto, že Ondrej zbiera medzinárodné ocenenia.
Štrnásťročný Ondrej uspel vo svete so svojimi počítačovými hrami! Čím sú výnimočné?
6 fotografií v galérii
Takto vyzerajú Ondrejove hry. Chcel by, aby boli dostupné pre čo najviac špeciálnych škôl.
Autor fotografie: Miro Miklas

S Ondrejom sa máme stretnúť v kancelárii riaditeľky denného stacionára Svetluška. Čakáme tínedžera, vo dverách stojí chlap ako hora. Ondrej je na štrnásť rokov veľmi vysoký a veľa je aj toho, čo už vo svojom veku dokázal. Nedávno sa vrátil zo Ženevy, kde sa so svojimi didaktickými počítačovými hrami na SIGEF 2015 spomedzi viac než 120 prihlásených dostal medzi 10 tých, čo mohli prezentovať svoje projekty na veľkom fóre pred divákmi. Ondrej mal päťminútový prejav v skvelej angličtine a získal veľké uznanie. „Organizátori si ma našli, keď som robil Pinf Hrám kampaň v angličtine na Indiegogo. Onedlho mi prišiel mail, že ma pozývajú do Ženevy,“ rozpráva Ondrej.

SIGEF znamená Sociálne inovácie a globálne etické fórum. Ondrej tam bol najmladším účastníkom a pozvali ho jediného zo strednej Európy. „Keď vyhlásili, že sa jeho projekt dostal medzi desať vybratých na prezentáciu, bol to neuveriteľný pocit šťastia. Vyplakala som tuším litre sĺz,“ smeje sa Ondrejova mama.

V Ženeve na SIGEF 2015 sa Ondrej dostal medzi desať najlepších. 6 fotografií v galérii V Ženeve na SIGEF 2015 sa Ondrej dostal medzi desať najlepších. Zdroj: Archív O.V.

Ondrej už stihol získať aj cenu dekana Fakulty informatiky a informačných technológií STU, cenu Leaf Award určenú pre študentov, ktorých projekty pomáhajú iným. Vyhral prvú a druhú cenu za Pinf Hry a projekt Pinf.sk vo dvoch rôznych kategóriách celoslovenskej súťaže JuniorInternet, vlani sa umiestnil ako tretí na súťaži ZENIT... a určite sme na niečo zabudli. Ondrejov projekt totiž oslovuje okrem výborného nápadu a milého spracovania aj svojím účelom. Jeho hry sú úspešné, hoci nemajú omračujúcu grafiku, nestrieľajú sa v nich „zombíci“, ani sa nehrajú v rýchlom tempe. Sú totiž určené tým, ktorí možno nikdy nebudú môcť naprogramovať si vlastnú stránku alebo študovať na vysokej škole. Pinf Hry pomáhajú deťom s mentálnym postihnutím a autizmom. Ondrej ich na svojej stránke poskytuje užívateľom zadarmo. „Chcem, aby moje hry neboli spoplatnené. Rodičia týchto detí zvyčajne potrebujú peniaze na ich liečbu, nie aby platili takéto poplatky. Bol by som rád, keby ich mohlo využívať aj čo najviac špeciálnych škôl,“ hovorí budúci stredoškolák.

Zavolajte po vyučovaní

Ondrejove hry oslovili aj sponzorov, ktorí sa mu snažia pomôcť dostať projekt do povedomia verejnosti. Mnohí ľudia, ktorí sa o ňom dozvedeli na špecializovaných fórach, mu prispeli na pobyt v Ženeve. Letenku a ubytovanie mu uhradilo jeho gymnázium. Veľká počítačová firma mu zapožičala notebook a jeden z jeho priaznivcov mu zaplatil stoeurovú licenciu na iOS, takže jeho hry sa budú dať hrať aj na iPhone. „Bolo veľmi šokujúce a dojímavé, keď po článku o Ondrejových hrách na stránke propagujúcej začínajúce projekty, začali na jeho účet pribúdať peniaze. Boli určené na vývoj hier, s odkazmi od ľudí, ktorí Ondríkovi držia palce a chceli mu v jeho snažení pomôcť,“ hovorí Ondrejova mama.

Ondrejova mama je na syna hrdá, nielen kvôli jeho schopnostiam, ale aj pre nezištnosť, s akou pomohol postihnutým deťom. 6 fotografií v galérii Ondrejova mama je na syna hrdá, nielen kvôli jeho schopnostiam, ale aj pre nezištnosť, s akou pomohol postihnutým deťom. Zdroj: Miro Miklas

Dnes je stránka Pinf Hry dostupná aj v angličtine, no samotné hry sú dostupné nielen v slovenčine, ale aj češtine, angličtine či španielčine. „V Ženeve ma oslovila jedna Francúzka, ktorá by chcela spolu s kolegami využívať tieto hry pre deti v Afrike, ktoré sa začínajú vzdelávať. Uvidíme, čo z toho bude,“ usmieva sa Ondrej. Otvorenú necháva aj budúcnosť. Vie, že by chcel svoje hry ďalej zdokonaľovať a čo najviac ich sprístupniť. Dnes ich využívajú ako pomôcku pri terapii detí aj rehabilitačné centrum ADELI či denné stacionáre. Mnohí, ktorí prichádzajú s Ondrejom do kontaktu prvý raz, spočiatku netušia, že ide o dospievajúceho chlapca. „Keď ma oslovili z projektu MasterClass s pozvaním do panelovej diskusie na tému E-Games, napísali mi ako oslovenie „vážený pán riaditeľ herného štúdia,“ usmieva sa Ondrej. Spomedzi panelistov bol suverénne najmladší – ako na väčšine odborných podujatí, kde sa zúčastnil. Aj na stránke má pri kontakte na seba poznámku – volajte mi, prosím, poobede, nezabúdajte, že som stále školák.

Dáška a písmená

Ondrej sa programovať naučil sám, z internetu a z príručiek. Počítačové hry nehráva, lebo ho nebavia, radšej ich tvorí. Zvláštny názov Pinf pochádza ešte z jeho detstva. „Ako malý som týmto slovom označoval všetko. Keď sme sa šli s mamou najesť, išli sme do reštaurácie Pinf, chrbát jej masírovala firma Pinf. Všetko bolo Pinf. Mama mi musela aj vyrobiť pečiatku s nápisom Pinf,“ spomína si Ondrej.

Ondrej bol najmladším účastníkom SIGEF 2015 a pozvali ho jediného zo strednej Európy. 6 fotografií v galérii Ondrej bol najmladším účastníkom SIGEF 2015 a pozvali ho jediného zo strednej Európy. Zdroj: Archív O.V.

Ťažko by sa dalo predpokladať, že tínedžer by sa sám zaujímal o problematiku postihnutých detí. Ondrej má však v rodine Dášku – 21-ročnú maminu sesternicu s detskou mozgovou obrnou. „Dáška miluje počítačové hry, väčšina však pre ňu vôbec nebola vhodná. Spočiatku sme sa hrali spolu. Písal som jej vo worde veľkým fontom písmenká a priraďovali sme k nim obrázky. Chcel som však, aby sa mohla hrať, aj keď tam ja nebudem. Tak vznikla hra Dáška Hra Písmená. Postupne začali hry pre ňu pribúdať a zrazu bol z toho väčší projekt. Pani Knejpová, moja profesorka informatiky, mi vnukla nápad, aby som sústredil hry na jednu stránku a do projektu Pinf sa postupne okrem hier zapojili aj ďalšie časti – napríklad skracovanie adries či možnosť vytvoriť si jednoduchú webovú stránku,“ rozpráva Ondrej.

Ide sa „pinfovať“

Dáška sedí v spoločenskej miestnosti Svetlušky. Počítač je pripravený a ide sa „pinfovať“. Ondrej s ňou prechádza jednotlivými hrami. Spájanie písmeniek s obrázkami, spájanie častí obrázku do celku či starostlivosť o milé ružové prasiatko, ktoré je Ondrejovým výtvorom. Treba ho osprchovať, dať mu jesť, keď je choré, potrebuje teplomer. Veľmi jednoduché, pomaly plynúce hry s veľkými tvarmi. Tréning chápania priestoru, významu vecí, logiky i abecedy, zdokonaľovanie výslovnosti. „Zdravé deti by to nezaujímalo. Asi aj veľmi malé by rýchlo zistili, ako niektoré kroky obísť a zrejme by sa rýchlo prestali hrať,“ hodnotí Ondrej.

Mladý gymnazista chcel, aby sa Dáška mohla hrať sama, bez jeho pomoci, a niečo sa pritom naučila. 6 fotografií v galérii Mladý gymnazista chcel, aby sa Dáška mohla hrať sama, bez jeho pomoci, a niečo sa pritom naučila. Zdroj: Miro Miklas

Dáška vraj bola jeho veľkým kritikom a pomohla mu tak mnohé veci v hrách urobiť presne pre deti ako ona. „Nenechajte deti používať skomolené výrazy, ale tiež im nechajte priestor na vlastný prejav. Ak ich baví učiť sa, doprajte im to. Deti si to ľahko zapamätajú. Dáška si skoro dokonale pamätá TV program rozprávok – stále ich pozerá a bavia ju. Ale nezapamätala by si to, keby ju to nebavilo. Preto deti musia mať RADOSŤ z toho, že sa učia,“ píše chlapec na svojej stránke. A Dáška očividne radosť z hier má.

Budú hologramy?

Niektoré jej idú lepšie, iné horšie, je to pre ňu výzva. Veľa vecí však dokáže sama a, ako Ondrej správne predpokladal, zapamätá si ich. Jej spoluhráč má pri hre s ňou veľkú trpezlivosť. „Dáška, nájdi T. Skús to,“ vyzýva ju pri jednom z obrázkov. Dáška loví na klávesnici počítača správne písmeno. Ťahá ju to k Z, nakoniec však písmenko určí správne. Malé veľké víťazstvo. Ona má svoje víťazstvá a Ondrej zase tie svoje. Čaká ho ešte dlhá cesta. Zrejme pôjde v budúcnosti na univerzitu študovať informačné technológie. Možno sa raz zamestná vo svetovej počítačovej firme, možno bude s mamou skypovať zo Silicon Valley. („To už budú hologramy,“ poznamenáva Ondrej.) Pravdepodobne bude vynikajúcim programátorom. Určite však bude dobrým človekom. Pretože už ako dospievajúci chalan nezištne vytvára niečo, čo skutočne pomáha iným. Je úspešný, no zostáva skromný. Ocenenie Leaf Award, ktoré sa udeľuje študentom aj za dobrovoľnícku prácu a ktoré prebral pod záštitou prezidenta republiky, naozaj Ondreja vystihuje. Volá sa Zlatá makovica.

S cenou LEAF - so Zlatou makovicou. 6 fotografií v galérii S cenou LEAF - so Zlatou makovicou. Zdroj: Leaf

VIDEO
© Život Publishing, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich prevádzkovateľ portálu.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×