Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Budú na diaľnici pristávať stíhačky? Trojkilometrový úsek na Považí je na to pripravený!

12.11.2015 Viete si predstaviť, že by na diaľnici, ktorú kedysi s Mečiarom otvárala Claudia Schiffer, pristávali vojenské stíhačky? Možno nie, ale presne s tým cieľom bol jeden z úsekov stavaný.
Budú na diaľnici pristávať stíhačky? Trojkilometrový úsek na Považí je na to pripravený!
8 fotografií v galérii
Rovina medzi odbočkou Lúky a odpočívadlom Hrádok je záložné vojenské letisko.
Autor fotografie: anc

Hrádok v okrese Nové Mesto nad Váhom je milá dedina, ktorej posledné domy sú od diaľnice D1 vzdialené možno kilometer. Keď sme v obci stretli dve tetky, ktoré práve nepoužívali bicykle na jazdenie, ale na opieranie pri tradičnej susedskej debate, mali sme presne vzorku ľudí, na akú sme niekoľkokrát narazili aj neskôr – jedna ani netušila, že diaľnica pri ich dedine môže slúžiť ako záložné vojenské letisko, a že „jój, bože, len aby tu žiadne stíhačky nepristávali“, a druhá, naopak, vedela všetko: „Áno, viem, že je to aj pre armádu. Pamätám sa, ako cestu otvárali a pásku vtedy prestrihával Mečiar, prišla aj tá vysoká modelka. Ľudia sa ‚jeduvali‘, že čo ťahajú na otváranie cesty zahraničné modelky.“

Po diaľnici D1 medzi Hornou Stredou a Novým Mestom nad Váhom prejde denne priemerne asi 35-tisíc áut a väčšina šoférov si určite všimla, že jedna 3,2-kilometrová časť je iná ako zvyšné kilometre. Od odbočky Lúky je stred diaľnice vyasfaltovaný, kraje sú rozšírené, ponad cestu nie sú žiadne mosty ani elektrické vedenie, diaľnica nemá zákruty a na konci je veľké odpočívadlo Hrádok. Kým pred a za týmto úsekom sú štandardné železné stredové zvodidlá, na tomto približne 3,2-kilometrovom úseku sú namiesto zvodidiel položené betóny, ktoré sa dajú rýchlo odsunúť. Úsek sa dá v prípade vojny alebo cvičenia do niekoľkých hodín upraviť tak, aby slúžil armáde.

V strede betóny, ktoré sa dajú rýchlo odstrániť, kraje sú rozšírené. Zatiaľ tam však armáda necvičila. 8 fotografií v galérii V strede betóny, ktoré sa dajú rýchlo odstrániť, kraje sú rozšírené. Zatiaľ tam však armáda necvičila. Zdroj: Jozef Forro

Stíhačky však na diaľnici nikdy nepristávali. Na rozdiel od českej D1, kde mali v dávnejšej minulosti pri Měříne dve cvičenia a pristávalo tam tridsať stíhačiek MiG. Podobné diaľničné letiská sú v Európe bežné, cvičenia sa robili v minulosti v Nemecku, typické sú aj pre Švédsko, kde vyrábajú stíhačky Gripen so špeciálnymi požiadavkami od armády tak, aby boli „kompatibilné“ s pristávaním na diaľnici.

Je iba jeden úsek

Medzi verejnosťou je množstvo zaručených informácií o tom, na ktorých cestách sú záložné vojenské letiská. Na rôznych internetových fórach sa objavujú tipy, ako diaľnica medzi Sliačom a Banskou Bystricou, či diaľnica na Záhorí, alebo cesta pri Prešove. Ale hovorca Ozbrojených síl Štefan Zemanovič vraví: „Čo sa týka záložných letísk, v podobe cestných úsekov je na území SR iba úsek D1 Lúka-Hrádok. Ďalšie záložné letiská a pristávacie plochy sú súčasťou obrannej infraštruktúry, no nie sú to úseky ciest. Ich presná lokalizácia je predmetom utajovaných skutočností.“

V Česku boli na podobnej diaľnici dve cvičenia, ešte za komunizmu. 8 fotografií v galérii V Česku boli na podobnej diaľnici dve cvičenia, ešte za komunizmu. Zdroj: Vojenský historický ústav

Jozef Benák bol starostom Hrádku tri volebné obdobia a vo funkcii zažil aj výstavbu tohto úseku diaľnice, ktorá sa začala v roku 1996. Vtedy sa diaľnice odovzdávali narýchlo pred voľbami koncom leta 1998, Mečiar sa chcel popýšiť budovateľskými úspechmi, tak ich odovzdali aj v polovičnom profile. Čiže postavená bola len jedna dvojprúdová cesta, druhú dokončovali neskôr. Jozef Benák si však spomína, že úsek medzi Lúkou a Hrádkom bol hneď v plnom profile. „Na obecnom úrade aj bola projektová dokumentácia, ale pri výstavbe s nami starostami z okolitých dedín nik nehovoril o význame. Iba potom nám povedali, že to bude núdzové letisko a využije sa v prípade vojny. Úsek je v prevádzke už skoro dvadsať rokov, no nikdy tam necvičili.“ Starosta vedľajšej obce Lúky Vladimír Vöröš takisto vie, že ide o letisko, ale hovorí, že dedinám nikdy nedali žiadne informácie a ani to nikdy neriešili.

Na projektovaní tejto časti diaľnice sa podieľali odborníci zo štátneho podniku Vojenské stavby, lenže ten už neexistuje. Armáda v súčasnosti záložné letisko iba eviduje, nijako ho nevyužíva. Stará sa oň Národná diaľničná spoločnosť. Neexistujú tak ani žiadne archívne fotografie z prípadnej leteckej aktivity na diaľnici.

O dobrej príprave diaľnice pre účely pristávania lietadiel svedčí aj odpočívadlo Hrádok, na ktorom v súčasnosti prevádzkuje Lukoil čerpaciu stanicu. Bez problémov na ňom zaparkuje aj sto kamiónov, je obrovské, má široké vyasfaltované plochy, ktoré sú porozdeľované len jednoduchými prenosnými zábranami. Keby vznikol vojenský konflikt a napríklad spojenci by potrebovali letisko, za pár minút zábrany odstránia a okamžite by tam mohli parkovať desiatky stíhačiek a technika potrebná pre pristávanie, zmestilo by sa tam kompletné zázemie letiska. Zamestnanec čerpacej stanice potvrdil, že ide o najväčšie diaľničné parkovisko na Slovensku.

Na konci úseku je veľké diaľničné odpočívadlo, ktoré by mohlo slúžiť stíhačkám aj zázemiu. 8 fotografií v galérii Na konci úseku je veľké diaľničné odpočívadlo, ktoré by mohlo slúžiť stíhačkám aj zázemiu. Zdroj: Jozef Forro

V najbližších rokoch je veľmi nepravdepodobné, že by sme boli svedkami cvičenia vojenského letectva na diaľnici D1. Armáda využíva najmä letisko na Sliači, má letisko v Kuchyni a vrtuľníkovú základňu v Prešove. Peniaze zvyčajne vystačia len na základný výcvik. Cvičenie na diaľnici by znamenalo odstavenie automobilovej premávky na pár dní, zaplatenie za úpravu, čiže odstránenie betónových zvodidiel, dovezenie cisterien, elektrocentrál, smerových svetiel a po cvičení znova uvedenie diaľnice do prevádzky. Na to Ozbrojené sily SR financie nemajú. Vodiči sa tak nemusia obávať dnes už nepredstaviteľného odklonenia 35-tisíc áut denne z diaľnice na cesty vedúce cez dediny.


Otváranie tohto úseku diaľnice je pamätné

Bola to ohromná sláva, keď v septembri 1998 odovzdávali do prevádzky 14,008 kilometra diaľnice Horná Streda – Nové Mesto nad Váhom. Vtedajší šéf Slovenskej správy ciest Ján Mikolaj na tribúnke rečnil do mikrofónu a vítal miestnych, najmä prívržencov vtedajšej vládnucej HZDS: „Dovoľte mi, aby som privítal vzácnych hostí, predsedu vlády pána Vladimíra Mečiara...“ a z davu ľudí sa ozval potlesk s výkrikmi, „ktorého dnes prišla podporiť pani Claudia Schiffer...“ a ešte väčší potlesk, ešte väčšie výkriky. Ona ani veľmi nevedela o čo ide a zrejme vôbec netušila, že súčasťou diaľnice, ktorú odovzdávajú, je napríklad aj taká špecialitka ako záložné letisko. A už vôbec ho neprišla podporiť ako nejaká fanúšička. Ona len podpísala zmluvu, podľa ktorej dostala vtedajších 3,6 milióna korún, čiže nechala sa „najať“ Mečiarom na predvolebnú kampaň a za to nadšeným babkám demokratkám povedala, že v hoteli ju prekvapilo množstvo čokolády, ktorú má veľmi rada, a že Slováci sú veľmi srdečný národ, rodinne založení, a že sa jej Mečiar pýtal, či si dá slivovicu. Na moste sa objavil transparent: „Pán premiér, ďakujeme za diaľnicu.“

Bolo to pred voľbami 1998, Mečiarovci platili hviezdam, aby ich prišli „podporiť“. 8 fotografií v galérii Bolo to pred voľbami 1998, Mečiarovci platili hviezdam, aby ich prišli „podporiť“. Zdroj: TASR


V Česku mali na D1 dve cvičenia 

Česká diaľnica D1 medzi Měřínom a Veľkým Meziříčím je v súčasnosti podobne vyťažená ako slovenský úsek Horná Streda – Nové Mesto nad Váhom, denne ním prejde zhruba 35-tisíc áut. Aj na tomto úseku je skoro nepredstaviteľné, že by ho Česi odstavili a začali na ňom cvičiť vojenské stíhačky. Ale ešte pred tridsiatimi rokmi na ňom cvičili, a v súčasnosti pri veľkej modernizácii českej D1 tamojšia armáda naďalej trvá na tom, aby sa úsek zachoval ako záložné letisko. Vybudovali ho v roku 1977 a český denník MF Dnes vlani zverejnil archívne údaje, že na záložné letisko dosadli vojenské lietadlá dvakrát – v roku 1980 a 1985. V oboch prípadoch cvičili na diaľnici tri týždne. „V roku 1980 tam lietalo dvanásť stíhačiek MiG-21MF, dvanásť strojov MiG-21MF/MA a šesť lietadiel MiG-23BN. Ako značkujúci nepriateľ lietalo bez pristátia na diaľnicu 26 lietadiel Su-7. Opakovane sa podobné cvičenie uskutočnilo v októbri 1985 a zúčastnili sa ho okrem iných aj vtedy nové lietadlá Su-25K,“ písali v MF Dnes.

Česká D1, ktorá slúži ako záložné letisko, je pri Měříne. 8 fotografií v galérii Česká D1, ktorá slúži ako záložné letisko, je pri Měříne. Zdroj: Vojenský historický ústav

Česi majú okrem tohto úseku ešte jedno záložné letisko na ceste R46 pri Vyškove. Ale tam nikdy lietadlá nepristávali. Lidové noviny zasa citovali českého experta Michala Zdobinského, ktorý je prekvapený, že v súčasnosti na diaľnici vojenskí piloti necvičia. Česi totiž majú švédske stíhačky Gripen a tie sú podľa neho stavané aj na takéto pristávanie. „Pri ich vývoji to bola dokonca jedna z požiadaviek, vo Švédsku je to bežné.“ Podľa experta majú diaľničné pristávacie dráhy zmysel, ak by nastal konflikt nad Európou. Skúsenosti s rozsiahlymi manévrami na diaľniciach majú z minulosti najmä v Nemecku, kde v osemdesiatych rokoch cvičila väčšina armád západného bloku a trénovali tam aj veľké dopravné lietadlá.

Stíhačky na českej diaľnici. Dnes je to asi nepredstaviteľné. 8 fotografií v galérii Stíhačky na českej diaľnici. Dnes je to asi nepredstaviteľné. Zdroj: Vojenský historický ústav

VIDEO
© Život Publishing, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich prevádzkovateľ portálu.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×