Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Fiasko s Berniniho bustou: Jaroslav Krajňák sa obáva, že slovenským znalcom umenia hrozí povesť amatérov

24.08.2015 (34/2015) „Škandál, pod ktorý sa podpísala aukčná spoločnosť SOGA pri predaji busty Pavla V. od Berniniho, vážne poškodil vo svete renomé slovenských znalcov a obchodníkov s umením,“ konštatuje majiteľ aukčnej spoločnosti a súdny znalec PhDr. Jaroslav Krajňák (58).
Fiasko s Berniniho bustou: Jaroslav Krajňák sa obáva, že slovenským znalcom umenia hrozí povesť amatérov
7 fotografií v galérii
„Je nemysliteľné, aby som tento obraz Rubensa požičal bez súhlasu majiteľa,“ vraví...
Autor fotografie: Peter Ličák, Život

Akoby tej hanby vo svete umenia nebolo už aj tak pre Slovensko vyše hlavy, amatérske konanie bratislavskej SOGY a jej znalcov asi chcelo tromfnúť Múzeum moderného umenia Andyho Warhola v Medzilaborciach. Podivnou pôžičkou prišlo o vzácny Warholov obraz zo slávnej série Campbellových polievok. Vedenie múzea sa bráni, že všetko bolo kóšer. Tak sa bráni aj aukčná spoločnosť SOGA, ktorá bustu od Berniniho predala za smiešnych 24-tisíc eur. Mramorová podobizeň napokon skončila v Gettyho múzeu v Los Angeles. Ale to si ju už kúpilo za 33 miliónov eur. Ani v jednom, ani v druhom príbehu nič kóšer nebolo.

Berniniho busta Pavla V. 7 fotografií v galérii Berniniho busta Pavla V. Zdroj: Wikipédia

Poškodili dedičov

Jaroslav Krajňák sa venuje obchodu s umením už takmer štvrťstoročie. Ale s takou nedôverou klientov – predávajúcich i majetných kupcov – sa za tie roky ešte nestretol. „Je to dôsledok katastrofálneho zlyhania aukčnej spoločnosti i múzea Andyho Warhola. A to sú len prvé lastovičky, na chyby týchto dvoch prestížnych organizácií doplatí na Slovensku celý obchod s umením. Od vypuknutia aféry s Berniniho bustou ma nepríjemne šokovali už traja klienti. Prejavili ako investori záujem o diela, ktoré stoja väčší balík peňazí, ale vraj, nech sa nehnevám, uveria iba znaleckým posudkom vypracovaným v zahraničí. Dosiaľ naši klienti mali voči našim posudkom absolútnu dôveru. Myslím, že sa s takou nedôverou stretli aj ďalší galeristi a obchodníci s umením. Takže dva kultúrne škandály budú mať ešte ďalekosiahle ekonomické dôsledky,“ prognózuje ďalší vývoj majiteľ aukčnej spoločnosti DARTE.

Aukčná spoločnosť SOGA sa na svojej internetovej stránke chváli vedúcim postavením na slovenskom trhu s umením. Práve preto je jej zlyhanie vážnejšie. Za 19 rokov svojej existencie pre- dala umelecké diela za 30 miliónov eur. Pekný výsledok, ten však jediným nezvládnutým predajom šmahom ruky akoby zmazala. Lebo škodu, ktorú jej znalci spôsobili majiteľom busty – trom dedičom zbierky výtvarníka Ernesta Zmetáka, odhadujú renomované zahraničné noviny na 33 miliónov eur.

Berniniho bustu kúpilo napokon Gettyho múzeum v Los Angeles za 33 miliónov eur. 7 fotografií v galérii Berniniho bustu kúpilo napokon Gettyho múzeum v Los Angeles za 33 miliónov eur. Zdroj: Getty Images

„Stotožňujem sa s názorom mnohých výtvarníkov a galeristov, že bývalý zamestnanec SOGY, znalec Július Barczi, ktorý soche Berniniho ľahkovážne prisúdil iba osud repliky, by mal dobrovoľne vrátiť okrúhlu pečiatku súdneho znalca a potichu sa vytratiť zo slovenskej výtvarnej scény. Na jeho mieste by som sa kolegom z fachu ospravedlnil, že som vo svete umenia bezprecedentne poškodil ich odbornú reputáciu a dôvery- hodnosť. Lenže vinníci situáciu zľahčujú, vinu si nepripúšťajú. Nakoniec to vyzerá tak, že vinníkom je Bernini, lebo vytvoril túto bustu,“ rozhorčuje sa súdny znalec Jaroslav Krajňák.

Július Barczi aj napriek škandálu, ktorého je spoluautorom, stále sedí na stoličke riaditeľa Múzea Betliar, pod ktoré patrí aj hrad Krásna Hôrka. V odborných kruhoch už zaznievajú legitímne otázky, či je to po takejto obrovskej chybe človek na správnom mieste. Treba mu priznať zásluhu na tom, že ako nový riaditeľ Múzea Betliar úspešne rozbehol jeho ďalšie aktivity. Ale na druhej strane by na ministerstve kultúry a v Slovenskom národnom múzeu mali pamätať aj na to, že kaštieľ v Betliari je prešpikovaný vzácnymi zbierkami a po Barcziho chybe vyvstáva otázka, či skutočne vie, aké hodnoty má na starosti.

Výstava Berniniho prác v rímskej galérii Borghese. 7 fotografií v galérii Výstava Berniniho prác v rímskej galérii Borghese. Zdroj: Getty Images

Hazard s Warholom

Tak ako SOGA situáciu zľahčuje aj vedenie Múzea moderného umenia Andyho Warhola na druhom konci republiky. „Spoločnosti Arts Group sme požičali jeden originál Campbellova polievka a jednu kópiu Marilyn Monroe. Napriek ukončeniu zmluvného vzťahu a výzvam sa nám obrazy dosiaľ nevrátili,“ sťažuje sa zástupca riaditeľky Michal Bycko. Múzeum dočasne vedie on, lebo Úrad Prešovského samosprávneho kraja pozastavil riaditeľke múzea Valérii Maďarovej výkon funkcie. „Preto, lebo umelecké diela vo vlastníctve kraja boli požičané tretím osobám v rozpore s platnými právnymi predpismi,“ vysvetľuje hovorkyňa krajskej samosprávy Veronika Fitzeková.

Múzeum Andyho Warhola v Medzilaborciach prišlo o dva obrazy od kráľa pop-artu. 7 fotografií v galérii Múzeum Andyho Warhola v Medzilaborciach prišlo o dva obrazy od kráľa pop-artu. Zdroj: Peter Ličák, Život

Súdny znalec Jaroslav Krajňák vidí aj ďalšie chyby: „Ako si môže múzeum dovoliť požičať akýkoľvek obraz, ktorého nie je vlastníkom, tretej osobe? Múzeá a galérie vo svete vystavujú tisícky obrazov a sôch, ktoré im požičali ich majitelia. Je nemysliteľné, aby bez ich súhlasu dielo požičali komusi inému. Ale čuduj sa svete, v Medzilaborciach na tom nevidia nič zlé. V našej aukčnej spoločnosti máme stovky obrazov. Napríklad aj obraz od Rubensa za tri milióny eur. Neviem si predstaviť, že by sme ho bez súhlasu majiteľa komusi požičali. A po druhé, dielo pred požičaním bolo poistené iba na sumu 10-tisíc eur. Aj tam sa stala obrovská chyba. Ak sa obraz Campbellovej polievky nenájde, majiteľovi vyplatí poisťovňa iba túto sumu. Ja by som toto dielo ako súdny znalec ocenil pri prijatí do aukcie na vyvolávaciu cenu 35-tisíc eur. Pýtam sa teda, kto zaplatí ten rozdiel majiteľovi obrazu?“

Riaditeľka múzea Andyho Warhola Valika Maďarová má do vyšetrenia prípadu pozastavenú činnosť. 7 fotografií v galérii Riaditeľka múzea Andyho Warhola Valika Maďarová má do vyšetrenia prípadu pozastavenú činnosť. Zdroj: Peter Ličák, Život

Falošný Benka

Jaroslav Krajňák je autorom siedmich odborných publikácií o obchode s umením, o tom, ako sa falšujú umelecké diela, aké nástrahy číhajú na ľudí pri ich kúpe. Vraví, že hospodárska kríza posunula do popredia práve obchod s umením a starožitnosťami. Zberateľov umenia roky krízy a finančnej neistoty zmenili na investorov, ktorí umenie chápu ako jednu z najbezpečnejších investícií. Pravda, pokiaľ sa zveria do rúk odborníkov. Lenže troch dedičov pozostalosti po maliarovi Zmetákovi neochránil pred obrovskou finančnou stratou ani tento krok. „Aj preto sa obávam, aby zahraniční galeristi, ale aj individuálni klienti, nezačali pozerať na všetkých slovenských znalcov ako na diletantov,“ hrozí sa budúcnosti Krajňák.

„Ak sa znalec cíti bohorovne, ľahko sa môže dopustiť obrovského omylu. Raz nám majiteľ z Česka ponúkol do aukcie obraz Martina Benku, za ktorý chcel 4,5 milióna českých korún. Hoci mal tri znalecké posudky o jeho pravosti, pre istotu som zašiel s obrazom do Martina za pani Annou Oláhovou, ktorá roky posudzuje obrazy tohto majstra. Ukázalo sa, že obraz je falošný, bol namaľovaný ako dekorácia pre film Pásla kone na betóne. Ale je tu aj iný príbeh s majstrom Benkom. Mama so synom nám priniesli zašpinený obraz, za ktorý nechceli viac ako 250 eur. Keď sme obraz odborne ošetrili, vysvitlo, že je to pravý Benka. Ale pre istotu som opäť zašiel za pani Oláhovou, ktorá nám to potvrdila so stopercentnou istotou. Obraz išiel do aukcie a šťastná mama so synom dostali namiesto požadovaných 250 eur až 25-tisíc eur. Poradiť sa a opýtať sa nie je nikdy hanba,“ tvrdí obchodník s umením.

Focus Media
VIDEO
© Život Publishing, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich prevádzkovateľ portálu.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×