Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Vlaky zadarmo: Bude dôsledkom aj ďalší úbytok platiacich cestujúcich?

19.11.2014 (47/2014) „Ak sa platiaci človek dostane niekoľkokrát do situácie, že vlak bude preplnený a bude meškať, viac vlakom nepôjde, čiže nastane ďalší úbytok platiacich cestujúcich,“ hovorí odborník na dopravu.
Vlaky zadarmo: Bude dôsledkom aj ďalší úbytok platiacich cestujúcich?
3 fotografie v galérii
Ilustračná snímka
Autor fotografie: RCA

Čo urobí so železnicami, ale aj myslením ľudí cestovanie vlakmi pre študentov a dôchodcov zadarmo? Vysvetľuje riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.

Link

Môže Železničná spoločnosť zvládnuť zvýšený nápor?

Zvládnuť môže, otázka je, koľko to bude stáť a aké bude zníženie kvality služieb. Železničná spoločnosť bude musieť prijať nových zamestnancov, možno niektorých nekvalifikovaných, do súprav budú zapájať staré vozne, čiže úroveň klesne.

Vláda naznačovala, že cestovanie časti ľudí zadarmo bude stáť okolo 13 miliónov eur ročne. Sú to dobré čísla?

My sme vyčíslili zhruba 30 až 31 miliónov eur ročne. Ale omnoho horšie sú tie ostatné vplyvy, hlavne pokles úrovne cestovania štátneho dopravcu. Problém je, že dnes dáte zadarmo vlaky študentom a dôchodcom, o rok budú chcieť internát a o dva roky možno budú požadovať byty. Porovnal by som to k situácii v Grécku pred desiatimi rokmi – presne takýmito opatreniami, ako je cestovanie zadarmo, začali. Vieme, ako nakoniec dopadli.

Odborník na dopravu Ondrej Matej vraví, že úroveň cestovania klesne. 3 fotografie v galérii Odborník na dopravu Ondrej Matej vraví, že úroveň cestovania klesne. Zdroj: Archív NČ

Štát nemá na to, aby dal vlaky zadarmo?

Štát môže dať niečo zadarmo vtedy, keď bude v zisku. Keby malo Slovensko prebytok v štátnom rozpočte, ako napríklad Fínsko, potom má právo povedať – mám rozpočet pod kontrolou, tak nejaké peniaze dám. My sme pred rokom a pol hovorili, že v doprave by mali najskôr zrušiť súbehy vlakových a autobusových spojov. Tým by sa ušetrilo 94 miliónov eur za rok, potom by sme sa mohli pozrieť, ako prerozdeliť ušetrené peniaze a vedel by som si predstaviť vlaky za symbolických desať centov pre niektoré skupiny ľudí.

Existuje krajina, v ktorej sú vlaky pre takú rozsiahlu skupinu obyvateľov zadarmo?

Rovnakú otázku sme si dávali aj my, ale v Európe sme takú nenašli, Slovensko je precedensom. Otvára sa veľmi vážna otázka, lebo napríklad študenti by mali mať návyky, že nič nie je zadarmo, všetko niečo stojí.

Ľudia sú však spokojní, rodičia študentov sú radi, že im klesnú výdavky pre deti na cestovanie.

Samozrejme, človek uvíta všetko, čo dostane zadarmo. Lenže vlaky musí niekto zaplatiť, iba sa presúvajú peniaze z jedného vrecka do druhého. Omnoho lepšie by bolo, keby štát vytvoril podmienky, aby aj v chudobnejších regiónoch bolo viac práce a aby firmy mohli poskytnúť vyššie výplaty. Vlaky zadarmo naozaj zaplatíme na inom.

Ako sa odzrkadlí cestovanie zadarmo v samotnej Železničnej spoločnosti?

Keď vlani prepravila Železničná spoločnosť 44 miliónov cestujúcich a priemerná cena lístka bola 2,45 eura, tak si vypočítajte, o koľko firma príde, keď klesne počet platiacich cestujúcich napríklad o desať percent. O skoro 11 miliónov len na tržbách. Železničná spoločnosť si musí požičať 40 starých železničných súprav z Česka na regionálnu dopravu, ktoré môžu byť na hranici technickej spôsobilosti. Keď budú vlaky preplnené cestujúcimi, ktorí pôjdu zadarmo, na poslednú chvíľu sa budú pripájať ďalšie vozne, čím sa zvýši meškanie. Ak sa platiaci človek dostane niekoľkokrát do situácie, že vlak bude preplnený a bude meškať, viac vlakom nepôjde, čiže nastane ďalší úbytok platiacich cestujúcich, navyše ak vagóny budú horšie. My by sme mali služby skvalitňovať, ale stane sa opak. Bude toho naozaj veľa.

Zrejme sa bude meniť aj myslenie ľudí, ak bude niečo zadarmo...

Vlaky zadarmo je neuveriteľne populistické a uletené rozhodnutie. Naozaj sa začne nebezpečný filozofický rozpor, lebo ak dnes niečo poskytnete, o dva roky ľuďom už nevysvetlíte, že im to vezmete, lebo štát potrebuje šetriť. Fico dá zadarmo vlaky a hneď sa pripojil Matovič, aby sme dali zadarmo aj autobusy, ktoré prichádzajú k železničným zastávkam. Takto sa začnú politici predbiehať a možno nakoniec budú navrhovať zadarmo aj lietadlá alebo byty.

Cestovanie vlakom zadarmo pre študentov a dôchodcov je tu. Niektorí sa radujú, ale bude to stáť veľa. 3 fotografie v galérii Cestovanie vlakom zadarmo pre študentov a dôchodcov je tu. Niektorí sa radujú, ale bude to stáť veľa. Zdroj: Archív NČ

Donedávna mnohí kritizovali, že zamestnanci železníc majú režijné lístky a jazdia zadarmo. O zmenách v režijkách sa hovorilo, keď bol ministrom dopravy Ján Figeľ, úpravy chceli robiť za prvej Ficovej vlády. Dokonca aj súčasné ministerstvo dopravy pred dvoma rokmi rozmýšľalo o okresaní výhod. A teraz ich, naopak, rozšírili. Trochu paradox, nie?

Presne tak, aj politici, ktorí kritizovali režijné lístky, sú teraz ticho. Každý sa bojí povedať pravdu, lebo ľuďom sa bezplatná preprava páči. Vydali sme sa na túto cestu len preto, že Fico si potreboval upokojiť časť voličov a vyžehliť si všetky prešľapy.

VIDEO
© Život Publishing, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich prevádzkovateľ portálu.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×