Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Znalec umeleckých diel: Na Slovensku je minimálne šesť falšovateľských dielní!

19.09.2014 (38/2014) „Šmejdi poľujúci na dôverčivých dôchodcov sú iba slabým odvarom podvodníkov, ktorí sa dnes pohybujú vo svete biznisu s umením,“ varuje súdny znalec na starožitnosti a pravosť umeleckých diel PhDr. Jaroslav Krajňák (57).
Znalec umeleckých diel: Na Slovensku je minimálne šesť falšovateľských dielní!
6 fotografií v galérii
Jaroslav Krajňák za posledných desať rokov identifikoval vyše 600 sfalšovaných obrazov.
Autor fotografie: Peter Ličák

Ak hovoríte o podvodníkoch, máte na mysli falšovateľov obrazov a starožitností priamo na Slovensku?

Falšovanie výtvarných diel je staré ako samotné výtvarné umenie. Prečo sa vlastne falzifikáty vyrábajú? Odpoveď je ľahká – motívom sú peniaze. V Amerike, v Európe aj u nás na Slovensku. Trh s umením je aj pre slovenských podvodníkov veľmi lákavý. Točí sa v ňom viac peňazí ako v ktoromkoľvek inom odvetví. A výnosy sú neporovnateľne vyššie.

Takže kto má voľný balík nezarábajúcich peňazí, mal by ho investovať do umeleckých predmetov?

Veľmi dobre ste to pochopili. Trh s umením je dnes oveľa výnosnejším obchodom ako obchodovanie s diamantmi či so zlatom. Svojimi výnosmi prevyšuje profity aj z takých výnosných odvetví priemyslu, akými sú chémia, farmácia či elektronika. Ako konateľ aukčnej spoločnosti môžem z vlastných desaťročných skúseností potvrdiť, že investovanie do väčšiny zberateľských odvetví sa našim klientom vyplatilo viac ako kupovanie výnosných akcií na svetových burzách.

Výhodnou investíciou sú peniaze vložené do kúpy historických automobilov. 6 fotografií v galérii Výhodnou investíciou sú peniaze vložené do kúpy historických automobilov. Zdroj: Peter Ličák

Zberateľstvo je však dosť široký pojem. Čo by mi viac vynieslo – obrazy, sochy, mince, známky?

Renomovaná konzultačná spoločnosť Knight Frank uvádza, že peniaze investované do deviatich hlavných odvetví zberateľstva sa za rok zhodnotia priemerne až o 175 percent. V poslednom období sú najlepšie zúročené peniaze venované do kúpy automobilových veteránov. Za posledných desať rokov ceny historických automobilov vzrástli až štvornásobne, je to teda ozaj superinvestícia aj na Slovensku. Na druhom mieste sú investície do vzácnych mincí, kde sa zisk pohybuje okolo 250 percent. Z pohľadu kapitálových výnosov sú dobrou zberateľskou komoditou aj staré známky. Cena zbierok poštových známok vzrástla o 216 percent. Medzi najbohatšími ľuďmi vo svete, ale aj u nás však suverénne dominujú investície do výtvarného umenia, do obrazov najlepších majstrov. Kto investuje do týchto zberateľských odvetví, určite neprerobí. A tu je ukrytá aj odpoveď na otázku, prečo umenie tak láka falšovateľov.

Máte ako súdny znalec veľa skúseností s falšovateľmi?

Je ich viac, ako si dokážete predstaviť. Za posledných desať rokov som identifikoval vyše 600 sfalšovaných obrazov! Nie som však žiadnou výnimkou, s ponukou falzifikátov známych umelcov sa stretáva každý obchodník s umením.

Keď vám majiteľ ponúkne obraz na predaj a vy zistíte, že ide o falzifikát, čo urobíte?

Ako súdny znalec mám zo zákona povinnosť upozorniť majiteľa obrazu, že ponúka na predaj falzifikát. A ako konateľ aukčnej spoločnosti taký „fake“ do dražby nepustím, pretože by som sa spolupodieľal na podvode.

Nenarobíte si aj nepriateľov, keď odhalíte falzifikáty?

Narobím, a mnohí bývalí kamaráti sa preto na mňa na smrť nahnevali. Zopárkrát som dostal aj radu, aby som nehasil, čo ma nepáli.

V porovnaní s inými štátmi sa u nás falšujú obrazy viac, alebo menej?

Tých 600 obrazov, ktoré som odhalil ako falzifikáty, podáva dosť výrečné svedectvo o aktivitách falzifikátorov. Dnes je na Slovensku minimálne šesť falzifikátorských dielní, ktoré celkom slušne žijú. Veľká chyba je, že nemáme žiadnu štátnu inštitúciu, ktorá by sa týmto problémom zaoberala. A myslím si, že ešte dlho ju mať nebudeme. Falzifikáty sa tak odhaľujú len náhodou a falzifikátori majú pomerne bezpečný, veľmi výnosný biznis.

Často sa vám stáva, že do aukcie ponúknu sfalšované obrazy?

Iba za posledné dva roky som odmietol pustiť do aukcie umeleckých diel takmer tristo falzifikátov! Ale nepochybujem, že ich majitelia či autori našli iný spôsob, ako falzifikát predať. Stalo sa mi dokonca, že niektorí mi o pár mesiacov prišli ukázať katalóg, ktorý ich falzifikát predstavoval ako originál. A za cenu originálu ho aj predali.

Tvrdíte, že na Slovensku pôsobí šesť falšovateľských dielní. Viete kde sídlia?

Každý, kto sa profesionálne zaujíma o výtvarné umenie, vie, že falšovateľské dielne, ktoré zaplavujú falzifikátmi najmä burzy a uličné trhy, sú v Bratislave, Senci, Dunajskej Strede, Liptovskom Mikuláši, Košiciach a v Humennom. Toto sú hlavné falzifikátorské ohniská na Slovensku.

Falšovateľov lákajú aj diela Theodora Moussona. 6 fotografií v galérii Falšovateľov lákajú aj diela Theodora Moussona. Zdroj: Peter Ličák

A to proti falzifikátorom nikto nezasiahne, aj keď sa dokonca vie, kde majú ateliéry?

To je tak, kde niet žalobcu, niet vinníka. Poznám mnohých ľudí, ktorí si kúpili namiesto originálu falzifikát, ale hanbia sa priznať, ako naivne naleteli, a tak radšej schovajú svoju hanbu za skriňu a mlčia.

Existujú nejaké osvedčené triky, ktoré podvodníci používajú pri predávaní falzifikátov?

Falšovatelia majú veľmi dobre prepracované metódy. Keď sa idem pozrieť na pravidelné burzy starožitností v Prešove, v Budimíre, v Čečejovciach, a to hovorím iba o východnom Slovensku, zakaždým nájdem v ponuke zo desať, dvadsať falzifikátov. Ľudia, ktorí ponúkajú za 300 eur obraz Martina Benku, nachytajú zákazníka na románový príbeh obrazu. Najčastejšie je to rozprávka o tom, ako si kdesi na dedine pánubohu za chrbtom kúpili polorozpadnutý dom, keď ho začali opravovať, našli na povale obraz od majstra Benku. Vedia, že jeho cena je niekoľkokrát vyššia, ale súrne potrebujú peniaze, tak ho v núdzi s veľkým žiaľom predávajú. Keď váhate, či kúpiť, alebo nekúpiť, objaví sa ako ďalší záujemca spoluhráč predávajúceho. Zajasá, vraj to je vzácny obraz, ak ho pane nekupujete, okamžite ho beriem! Pod takým tlakom väčšina ľudí naletí. Keď sa mi prídu pochváliť, aké mali terno, zažijú veľké sklamanie. Na políciu nejdú, lebo sa hanbia, dôkaz svojej naivity strčia kdesi do garáže. Falzifikáty sa skrátka ľahšie predávajú s rozprávkami.

Ľudia, ktorí žijú z ruky do úst, do obrazov asi neinvestujú. Falšovatelia teda nachádzajú svoju klientelu medzi ľuďmi, ktorí majú spoločenské postavenie, dobre prosperujúce firmy, dobré platy. A predsa ľahko sadnú podvodníkom na lep...

Na uličnej burze starožitností sa v človeku prebudí akási vášeň lovca. Chodí, chodí, hľadá a zrazu natrafí na poklad za smiešny peniaz. Netuší, že v tej chvíli sa z lovca stáva predmet lovu.

Noviny sú plné inzerátov typu kúpim obraz od toho či onoho maliara. Prídem domov, platba v hotovosti...

Poznám ľudí, ktorí škaredo doplatili na to, že uverili podomovým obchodníkom. Natrafili na vysoko špecializovaný gang, ktorému vôbec nešlo o kúpu obrazov, akurát sa potrebovali ľahko dostať do domu. Tam si všetko dôkladne prezrú, zistia, aké obrazy máte na stenách, a pri najbližšej vhodnej príležitosti vás dôkladne oholia.

V sídle aukčnej spoločnosti sú v ponuke stovky obrazov starých aj súčasných majstrov. 6 fotografií v galérii V sídle aukčnej spoločnosti sú v ponuke stovky obrazov starých aj súčasných majstrov. Zdroj: Peter Ličák

Ako veľmi je obchod s falzifikátmi rozšírený aj v iných krajinách?

V posledných rokoch zberatelia, obchodníci s umením i majetní investori na celom svete doslova šalejú za obrazmi ruského maliara Ivana Ajvazovského. Hoci za celý svoj život nenamaľoval viac ako päťtisíc plátien, ruskí experti pri bilancii jeho obrazov vo vychýrených svetových múzeách a galériách narátali až 15-tisíc údajných originálov. Experti so zmyslom pre sarkazmus hovoria o zázraku, ktorý možno vysvetliť iba tak, že došlo ku klonovaniu majstrovských prác tohto veľkého ruského maliara. Šokujúce je aj to, že mnoho falzifikátov starožitných pamiatok sa predalo bez najmenšieho podozrenia vo svetoznámych aukčných sieňach ako Sotheby’s a Christie’s! Lenže väčšina renomovaných inštitúcií, ktoré sa zaoberajú obchodom s umením, sa len nerada priznáva k svojim prešľapom.

Pri ktorých slovenských maliaroch si treba dávať veľký pozor, aby človek nenaletel falšovateľovi?

Šikovní plagiátori si zoberú niekoľko diel od autora, z každého odkopírujú nejaký prvok a skompilujú tak celkom nový obraz, ktorý často pomýli aj skúseného odborníka. Lebo spozná autorov štýl a jeho rukopis. S týmto modelom falzifikátov sa bežne stretávam pri sfalšovaných dielach Antona Jasuscha, Martina Benku, Júliusa Jakobyho, Ladislava Medňanského, Vojtecha Erdélyiho, Jozefa Bokšaya, Teodora Moussona.

Ako teda radíte postupovať pri kúpe obrazu, aby človek nezažil za veľké peniaze namiesto radosti trpké sklamanie?

Najbezpečnejšie je kupovať každé dielo s písomnou garanciou, že ak by sa raz preukázalo, že je to falzifikát, bude ho možné vrátiť predajcovi.

Výtvarníci najlepšie vedia, že predať dnes obraz je veľkým umením. Myslíte si, že niektorí profesionáli sa dali na výrobu falzifikátov kvôli peniazom?

Bohužiaľ, mnohí vynikajúci maliari zistili, že skôr predajú kópiu diela významného umelca ako vlastný obraz. Preto dobrú kópiu často signujú podpisom známeho umelca. Tak sa z nevinnej kópie stane falzifikát. Takéto falzifikáty svetoznámych maliarov visia dokonca na stenách v jednom známom tatranskom hoteli. Ich autorku som varoval, že môže mať problémy so zákonom, jeden obraz napríklad podpísala Picassovým menom.

Dosť veľké haló bolo okolo aukcie, na ktorej ste predávali Hitlerove obrazy zo súkromnej zbierky anonymného majiteľa.

Nebál som sa ísť do tohto rizika. Obrazy Adolfa Hitlera sa často dražia vo viedenskom Dorotheu. Po aukcii sme sa stali aj terčom kritiky. Netriafala však do čierneho, ponúkané obrazy boli z Hitlerových mladých rokov, keď sa neúspešne pokúšal dostať na akadémiu umení. Najvyššia cena, za ktorú sme majiteľovi vydražili Hitlerov obraz, sa vyšplhala na 32-tisíc eur.

Súdny znalec Jaroslav Krajňák pri investícii nabáda na zdravú opatrnosť. 6 fotografií v galérii Súdny znalec Jaroslav Krajňák pri investícii nabáda na zdravú opatrnosť. Zdroj: Peter Ličák

Tieto čísla naznačujú, že svetová kríza sa obchodu s umením zrejme vyhla.

Čím je hospodárska kríza hlbšia, tým častejšie solventní ľudia investujú peniaze do umenia a starožitností. Platí to aj o Slovensku, kde obchod s umením rastie každý rok o 20 percent. Obrovské peniaze sa v biznise s umením dnes točia v USA, Anglicku a Číne. Najväčší záujem na aukciách je o diela moderného umenia, ktoré sú aj pre bohatších Slovákov veľmi dobrou investíciou.

V odborných kruhoch som počul, že ste vraj nedávno zachytili veľký úlovok v cene niekoľkých miliónov...

Počuli ste dobre, išlo o falzifikát obrazu Martina Benku. Dielo sa ku mne do Nižného Hrušova dostalo na aukciu, majiteľ mal predstavu o vyvolávacej cene 4,5 milióna českých korún. Expertízou a ďalšími metódami, ktoré nechcem špecifikovať, som zistil, že ide iba o veľmi vydarený falzifikát. A pritom pravosť obrazu potvrdzovali až tri znalecké posudky! Ani majiteľ netušil, že predáva umelecký „fake“, ktorý si kedysi dal vytvoriť režisér Juraj Jakubisko ako dekoráciu pre svoju komédiu...

VIDEO
© Život Publishing, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich prevádzkovateľ portálu.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×