Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Sedem zbytočných obetí: Záchrana nemeckej turistky sa skončila tragédiou

25.06.2014 (26/2014) Kronika tatranských horských záchranárov je plná nielen zápisov o ich zásahoch so šťastným koncom, ale aj tých, ktoré sa skončili tragicky.
Sedem zbytočných obetí: Záchrana nemeckej turistky sa skončila tragédiou
7 fotografií v galérii
Pamätník na mieste tragédie v Mlynickej doline.
Autor fotografie: Archív

Bez sporu najčernejším dňom v histórii Horskej záchrannej služby vo Vysokých Tatrách je 25. jún 1979, keď boli záchranári v tradičných červených svetroch neočakávane zasiahnutí na najcitlivejšom mieste. V ten osudový pondelok prišla Horská služba až o štvrtinu svojich členov.

Ľahké zranenie

Na ten deň spred 35 rokov si pamätám, ako keby mal včerajší dátum. Celá redakcia krajského denníka v Košiciach sedela ako každý pondelok na celoredakčnej porade, keď ktorási sekretárka doniesla pár minút pred štvrtou popoludní čerstvú správu vyťukanú ďalekopisom. Československá tlačová kancelária stroho oznamovala, že pri záchrannej akcii v Mlynickej doline vo Vysokých Tatrách sa zrútil vrtuľník so záchranármi. Počet obetí je neznámy. Šéfredaktor Andrej Hlaváč po prečítaní flešu mlčky ukázal prstom na troch redaktorov. Vedeli sme, že nás čaká nepríjemná práca, akú nemá žiadny novinár rád. Písať o smrti.

Horská služba prišla v júni 1979 až o štvrtinu svojich členov. 7 fotografií v galérii Horská služba prišla v júni 1979 až o štvrtinu svojich členov. Zdroj: Archív

O pár hodín neskôr mi prvé svedectvo o tom, čo sa vlastne v doline nad Štrbským plesom prihodilo, porozprával Martin Mladoň. Bol to on, kto na dispečingu v Dome Horskej služby v Starom Smokovci prijal o 14.40 hod. urgentnú telefonickú správu z recepcie Hotela FIS pri Areáli snov o nehode turistky z Nemeckej demokratickej republiky. „Prevzal som informáciu, že pri vzostupe z Bystrého sedla sa turistka z východného Nemecka pošmykla na snehovom poli a zranila sa tak, že nie je schopná zísť sama ani s pomocou svojich priateľov. A tak je potrebné po ňu poslať záchrannú skupinu Horskej služby. Oznamovateľ udalosti veľmi dôrazne pripomínal, že pomoc záchranárov je v tomto prípade naozaj nevyhnutná,“ povedal mi službukonajúci člen Horskej služby.

Náraz do skaly

Ján Klinko, vtedajší náčelník Horskej služby Tatranského národného parku, pár hodín po tragédii povedal, že mu teda neostávalo nič iné, len rýchlo zostaviť záchrannú skupinu a poslať ju do Mlynickej doliny na pomoc zranenej Nemke. „K dispozícii sme mali vrtuľník MI-8 Federálneho ministerstva vnútra z Prahy, a tak sme si všetci v to pekné popoludnie mysleli, že to bude rýchla a jednoduchá akcia. Vrtuľník s trojčlennou posádkou o niekoľko minút pristál na heliporte v Dolnom Smokovci, aby zobral na palubu šiestich záchranárov: Laca Janigu, Mila Kriššáka, Bernarda Jamnického, Pavla Husku, Martina Hudáka a Štefana Estočka. Posádka bola počas letu v stálom spojení s riadiacou vežou popradského letiska. Ale päť minút po pol štvrtej sa spojenie náhle prerušilo. Nás, čo sme ostali na základni v Starom Smokovci, prepadlo zlé tušenie. Žiaľ, zakrátko sa potvrdilo, že nebolo falošné...“

Záchranári i piloti vypadli z trupu vrtuľníka, niektorí rovno na ostré skalné výčnelky. 7 fotografií v galérii Záchranári i piloti vypadli z trupu vrtuľníka, niektorí rovno na ostré skalné výčnelky. Zdroj: Archív

Martin Mladoň v priebehu nasledujúcej hodiny prijal na dispečingu niekoľko hlásení dobrovoľných členov Horskej služby zo Štrbského Plesa a Predného Soliska, že videli, ako do záveru Mlynickej doliny nalietaval vrtuľník. Náhle však jeho motory utíchli, najprv počuli silné výbuchy, potom sa v doline objavili plamene a k jasnej oblohe stúpal hustý dym. Zo všetkých strán sa na miesto nešťastia začali zbiehať záchranári, turisti, lekári, ktorí boli v Tatrách na dovolenke. Ťažká helikoptéra narazila pri záchrannej akcii na skalnú hranu vyčnievajúcu z južnej časti Štrbského štítu do Mlynickej doliny. Rozdielna teplota vzduchu spôsobila turbulencie, helikoptéra zadnou vrtuľkou v chvostovej časti narazila o skalu, stroj sa stal neovládateľným. Zrútil sa do doliny, pri náraze na skaly explodovali jeho palivové nádrže, trup sa roztrhol ako škatuľka sardiniek. Záchranári i piloti vypadli z trupu, niektorí rovno na ostré skalné výčnelky, iní na posledné zvyšky snehu. V troskách vrtuľníka našli záchranári z deväťčlennej posádky iba troch živých. Druhého pilota Svätopluka Nitscha a svojich kolegov Milana Kriššáka a Ladislava Janigu. Milan Kriššák však o päť dní zomrel v popradskej nemocnici na embóliu a zápal pľúc. Ladislav Janiga a druhý pilot skončili v špecializovanej nemocnici na popáleniny v Šaci. Keď som o tri dni chcel člena Horskej služby navštíviť v nemocnici, lekári mi nedovolili ani pár slov. Vraj jeho stav je veľmi vážny. Má množstvo zlomenín, poškodený malý mozog, popáleniny tretieho stupňa. Život otca súčasného riaditeľa Horskej záchrannej služby Jozefa Janigu ešte dlho visel na vlásku.

Pietna spomienka na mieste tragédie v roku 2009. 7 fotografií v galérii Pietna spomienka na mieste tragédie v roku 2009. Zdroj: hzs.sk

Návrat z Himalájí

Ladislav „Tatko“ Janiga (70) sa spomienkam na 25. jún 1979 radšej vyhýba. Ani sa mu nečudujeme. Jeho síce šťastie neopustilo, ale v troskách vrtuľníka prišiel o svojich priateľov a kolegov. Z úcty k mŕtvym kamarátom, ktorí nemali toľko šťastia ako on, však pri 35. výročí veľkej tatranskej tragédie urobil výnimku.

Ladislav „Tatko“ Janiga prežil stometrový pád vrtuľníka. 7 fotografií v galérii Ladislav „Tatko“ Janiga prežil stometrový pád vrtuľníka. Zdroj: časopis Tatry

„Cez víkend sme sa vrátili po štyroch mesiacoch z Himalájí, kde nám nevyšiel pokus o výstup na vrchol Jannu, a hneď v pondelok som nastúpil po dlhom čase do služby. Poviem vám, ani neviem, ako k tomu nešťastiu vlastne došlo. Pár minút pred haváriou nám pilot povedal, že nás vysadí v rebre Štrbského štítu. Akurát sme sa chystali na výstup z vrtuľníka, boli sme zaujatí prípravou výstroja. V tej chvíli vrtuľník asi narazil spodnou časťou na skalný výčnelok. A už sme padali takých sto metrov. Všetci sme vypadli cez otvorený trup, len jeden člen posádky, ktorý bol pripútaný, ostal v helikoptére. Keby som vám mal vyrátať všetky zranenia, zabralo by to veľa času. Až neskôr som sa dozvedel, že lekári mi veľa šancí na uzdravenie nedávali. Napriek zlým prognózam som sa však po ročnej maródke do hôr vrátil. Navrhovali mi síce invalidný dôchodok, ale ten som veľmi rázne odmietol. Nevedel som si predstaviť dni bez povinností, bez hôr, bez lezenia, bez pomoci turistom v núdzi. Bolo by to išlo so mnou rýchlo dole vodou, preto som sa po roku vrátil medzi kamarátov v Horskej službe. Pravda, neraz som sa musel zaprieť, aj keď mi nebolo najlepšie, ale chlapci v červených svetroch mi vtedy veľmi pomohli. Po havárii som sa k horolezectvu vrátil najmä vďaka Vladovi Tatarkovi, s ktorým som preliezol steny ťažké aj pre zdravého človeka. Niekedy si myslím, že osud na mne niečo skúša, a keď to vyjde, tak to použije na druhých,“ hovorí s úsmevom sedemdesiatnik, ktorý od Andreja Kisku dostal osobné pozvanie na inauguráciu. Ladislav Janiga sa dnes môže popýšiť tým, že je autorom najznámejšieho sprievodcu Západnými, Vysokými, Belianskymi a poľskými Tatrami. Vlani vyšla už šiesta dotlač a po 20-tisíc výtlačkoch sa len tak zaprášilo.

Po ročnej maródke sa Ladislav Janiga opäť vrátilk horolezectvu. 7 fotografií v galérii Po ročnej maródke sa Ladislav Janiga opäť vrátilk horolezectvu. Zdroj: Archív

Tragédia v závere Mlynickej doliny si vyžiadala životy dvoch pilotov a piatich členov Horskej služby. Ostalo po nich päť smútiacich vdov a jedenásť detí bez otcov. Ako sa neskôr ukázalo, boli to zbytočné obete. Turistka Ingeborg Lehman (47) z východného Nemecka nakoniec zostúpila bez problémov z doliny iba s pomocou svojich priateľov. Pri vyšetrovaní tragédie cynicky a bez štipky výčitiek svedomia uviedla, že mala v Československu všetko zaplatené, a teda mala nárok aj na záchrannú službu...

Focus Media
VIDEO
© Život Publishing, a.s. Autorské práva
sú vyhradené a vykonáva ich prevádzkovateľ portálu.
Spravodajská licencia vyhradená.

Zobrazenie: mobil | klasické

Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×